AdReport: 18 proc. mniej na kampanie online w IV kwartale, 21. proc spadek w całym 2020 r.
W IV kwartale ub. r. system monitoringu reklamy online AdReport odnotował 16 536 kampanii reklamowych w polskim Internecie. Oznacza to 22 proc. wzrostu względem poprzedniego roku. Nie przekłada się to jednak na wzrost środkow przeznaczonych na kampanie, które wg. estymacji AdReporta spadły o 18 proc.
Według danych AdReporta, na reklamę online – display, video, mobile oraz mailingi – wydano w IV kwartale ubiegłego roku 377,6 mln PLN. Stanowi to kwotę o 18 proc. mniejszą niż roku temu (459,6 mln) i o 19 proc. mniejszą niż w 2018 roku, w którym wg estymacji reklamodawcy wydali ponad 465 mln PLN. To kolejny, trzeci kwartał z rzędu, w którym estymowana kwota wydatków jest mniejsza, pomimo większej liczby samych kampanii (jako kampanię AdReport przyjmuje działanie klienta, w których użyte jest to samo hasło reklamowe lub kliknięce w kreację przenosi do tego samego landing page). Według specjalistów z AdReporta może to być spowodowane zmianą sposobu planowania kampanii.
Naszym zdaniem paradoks „więcej kampanii, mniejsze wydatki” wynika częściowo z „rozdrabniania” działań przez reklamodawców. W sytuacji niepewności, spowodowanej pandemią, reklamodawcy bardziej koncentrują się na krótkotrwałych, punktowych działaniach, niż na długich szeroko zakrojonych kampaniach. Pozwala to lepiej kontrolować budżety reklamowe”.
Marcin Popiel, Business Development Manager, AdReport
Łącznie, w całym 2020 r. wydatki na reklamę online spadły o 21 proc. w stosunku do 2019 r. i o 5 proc. do 2018. Analiza wartości kampanii na przestrzeni wszystkich 12 miesięcy ubiegłego roku pokazuje, że za roczny spadek wydatków w największym stopniu „odpowiada” właśnie IV kwartał. Chociaż w porównaniu do III kwartału sumy przeznaczane na kampanie tradycyjnie urosły, to jednak w październiku, listopadzie i grudniu utrzymywały się na wyraźnie niższym poziomie niż w ubiegłych latach.
Co ciekawe, dzięki dobremu pierwszemu kwartałowi i mocnemu odbiciu latem, wydatki po 3 kwartałach były nawet minimalnie (o 2,5 proc.) wyższe niż w 2018 roku.
W pewnym stopniu pokrywa się to z danymi dotyczącymi całej gospodarki. Według ostatnich danych GUS-u po III kwartale polska gospodarka zanotowała 1,1 proc. wzrostu w stosunku do ubiegłego roku. Niestety ze względu na II falę COVID-19 i związane z nią liczne restrykcje, w ostatnim kwartale gospodarka zwolniła, co przyczyniło się do ograniczania wydatków na kampanie reklamowe w Internecie.
Marcin Popiel, Business Development Manager, AdReport
Z danych AdReporta wynika również, że w IV kwartale największe spadki zanotowano w kategoriach najbardziej dotkniętych obostrzeniami, takich jak „podróże i turystyka” (-28 proc.) i „handel” (-21 proc.).
Źródło: Ströer Media