...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Bednarek podsumowuje rynek reklamy

Najnowsze prognozy przedstawione przez dom mediowy ZenithOptimedia pokazują, że wydatki na reklamę w 2013 roku spadły o 5,6 proc. Jednak w nadchodzącym 2014 roku szacuje się, że wydatki te wzrosną o 1,4 proc. Ich wartość na koniec przyszłego roku może wynieść około 6,5 mld zł netto. Motorem wzrostu wspomnianych wydatków będzie mobile, mimo, że na dzień dzisiejszy wydatki na reklamę w tym segmencie stanowią niewielki procent, to zyskuje on jednak coraz bardziej na znaczeniu.

Wydatki na reklamę internetową wzrosły w tym roku o 7,3 proc., a w 2014 roku mogą one być wyższe nawet o 12,2 proc. od tegorocznych. Reklama online rozwija się m.in. dzięki coraz popularniejszym formatom takim jak np. video in-stream czy też VOD.

W agencji Migomedia obserwujemy również znaczące wzrosty w wydatkach na reklamę w wyszukiwarkach.  Popularność SEO zawdzięcza wysokiej skuteczności, przystępności, czyli możliwości prowadzenia kampanii nawet przy bardzo ograniczonym budżecie i możliwości targetowania. Dodatkowo firmy prowadząc kampanie reklamowe w wyszukiwarkach wykorzystują w tym celu remarketing. Funkcjonalność jaką jest remarketing pomaga wyświetlić reklamę osobom, które już wcześniej odwiedziły daną witrynę i mogłyby być zainteresowane usługami lub też produktami, które dana strona oferuje.

Właściwa strategia remarketingowa pozwala zmaksymalizować zwrot wydatków poniesionych na reklamę.

Rosnąca popularność reklamy internetowej wynika również z coraz powszechniejszego dostępu Polaków do internetu. Badania przeprowadzone przez Diagnozę Społeczną w 2013 roku pokazały, że dostęp do Internetu ma już 63,2 proc. Polaków. Globalne wydatki reklamowe również pokazują, że internet jest medium, które rozwija się najszybciej. W 2013 roku wydatki na reklamę w tym segmencie wzrosły o około 16 proc., a szacuje się, że w latach 2014 – 2016 będą rosły odpowiednio o średnio 15 proc. rocznie.

Jeśli chodzi o reklamę telewizyjną przewiduje się, że w 2014 roku wydatki w tym segmencie wzrosną o około 1 proc. Obecnie wydatki na telewizję stanowią około 40 proc. wszystkich wydatków na reklamę.

Porównując polski rynek reklamy na tle innych krajów europejskich, reklama telewizacja nadal wiedzie w Polsce prym, pomimo wciąż rosnącej popularności internetu i reklam internetowych. Przychody z reklamy telewizyjnej należą do najwyższych w Europie Środkowo Wschodniej. Podobnie zresztą sytuacja wygląda jeśli chodzi o reklamę radiową we wschodniej części Europy. Tu także Polska jest jednym z liderów.

Jeśli chodzi o wydatki na reklamę to wciąż Polska jest daleko w tyle za krajami z Europy Zachodniej.

Jak duże są dysproporcje można zobaczyć na przykładzie reklamy prasowej w wydaniach elektronicznych. Zgodnie z raportem PricewaterhouseCoopers w Polsce spodziewany jest wzrost przychodów do 6 mln USD w 2017 roku, co stanowi kroplę w morzu w porównaniu do prognoz dla krajów Europy Zachodniej takich jak np. Wielka Brytania (550 mln USD), Niemcy (408 mln USD) czy Austria (302 mln USD).

Z racji tego, że internet jest wciąż najszybciej rozwijającym się medium, można śmiało prognozować, że rynek reklamy w 2014 roku będzie się do niego przenosił. Obecnie obserwujemy rosnące zainteresowanie reklamą mobilną dzięki rosnącej popularności i dostępności urządzeń takich jak tablety czy smartfony. Rosną wydatki na marketing mobilny i na strony mobilne. Wzrasta liczba firm posiadających dedykowane serwisy na urządzenia przenośne, choć wciąż wiele z nich posiada niedociągnięcia i nieintuicyjne rozwiązania.

 

Oto 10 najczęściej spotykanych błędów w witrynach:

1. Zbyt długie ładowanie się strony

2. Niedostosowanie strony do różnych przeglądarek na urządzeniach mobilnych

3. Niedostosowanie wymiarów strony do wielkości i rozdzielczości ekranów urządzeń mobilnych

4. Nieprawidłowa architektura informacji, zbyt dużo treści lub grafika na stronie

5. Zbyt długie formularze do wypełnienia

6. W przypadku stron firmowych, trudno dostępne dane kontaktowe, w tym np. nieprawidłowy numer telefonu poprzedzony zerem, przez co nie można wykonać połączenia klikając na numer

7. Niemożliwe do odtworzenia pliki wideo

8. Zbyt małe przyciski oraz linki na stronie uniemożliwiające użytkownikowi wygodne „klikanie”. Apple stosuje rozmiary przycisków 44 px × 30 px

9. Zbyt małe odległości pomiędzy przyciskami lub linkami (trudność w trafieniu w dany link). Odległości powinny mieć co najmniej 8 px

10. Zbyt ciężkie pliki do pobrania

::

Małgorzata Bednarek, dyrektor ds. strategii sprzedażowych w agencji interaktywnej Migomedia specjalizującej się w projektowaniu profesjonalnych sklepów i serwisów WWW, zaawansowanych systemów e-commerce oraz w marketingu internetowym. (www.migomedia.pl). Wśród klientów agencji są m.in. Merlin.pl, Komandor SA, IVECO, Konica Minolota, TVP, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, liczne ministerstwa, itd.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF