Blisko co piąta przedsiębiorczyni jest demotywowana przez bliskich do prowadzenia firmy. Nowy raport na temat wsparcia przedsiębiorczyń przez bliskich
Na pomoc bliskich w kontekście prowadzenia firmy nie może liczyć aż 21 proc. przedsiębiorczyń, a 17 proc. przyznaje, że w związku ze swoją działalnością spotyka się z wyrzutami z ich strony. Jednocześnie jednak większość respondentek zarządzających własnym biznesem przyznaje, że bliscy doceniają ich pracę, a 44 proc. – że motywują je do dalszego działania. Dane te pochodzą z badania przeprowadzonego na zlecenie Fundacji WłączeniPlus na potrzeby konkursu Sukces Pisany Szminką. Wsparcie bliskich może mieć szczególne znaczenie w przypadku prowadzenia firmy w obcym kraju. W tym roku do konkursu dołącza nowa kategoria – Przedsiębiorcza Cudzoziemka. Jest ona dedykowana kobietom, które swoim zaangażowaniem, profesjonalizmem i działaniami przyczyniają się do pozytywnych zmian w polskiej gospodarce.
Aż 16 proc. przedsiębiorczyń spotyka się z niekonstruktywną krytyką od bliskich
Co piąta przedsiębiorczyni (21 proc.) nie może liczyć na pomoc bliskich w prowadzeniu własnej firmy, a 23 proc. nie może liczyć na wsparcie finansowe z ich strony – wynika z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: wsparcie bliskich”, który towarzyszy XVI edycji konkursu Sukces Pisany Szminką. Z demotywacją ze strony bliskich spotyka się 18 proc. respondentek prowadzących własną firmę, a 17 proc. – z wyrzutami czy wymówkami. Blisko co szósta (16 proc.) przedsiębiorczyni styka się z niekonstruktywną krytyką, natomiast 15 proc. przyznaje, że bliscy nie poruszają w rozmowach tematu prowadzonego przez nie biznesu lub unikają go.
Tylko ¼ przedsiębiorczyń może liczyć na wsparcie finansowe najbliższych
Wyniki badania przeprowadzonego przez Socjolożki.pl na zlecenie Fundacji WłączeniPlus wskazują, że ponad połowa (52 proc.) polskich przedsiębiorczyń spotyka się z docenieniem ze strony bliskich i okazywanym podziwem, a 44 proc. respondentek prowadzących swoją firmę deklaruje, że osoby z najbliższego otoczenia motywują je do dalszego działania. Blisko co czwarta (24 proc.) może liczyć na wsparcie finansowe, a 18 proc. otrzymuje od bliskich konstruktywną krytykę na temat prowadzonego biznesu.
– Rosnąca obecność cudzoziemek w Polsce otwiera nowe perspektywy dla rozwoju biznesu, zarówno ich własnego, jak i lokalnego rynku. Dzięki unikalnemu spojrzeniu i doświadczeniom mogą one tworzyć innowacyjne produkty i usługi, które lepiej odpowiadają na potrzeby wielokulturowej społeczności. Coraz większa otwartość polskiego rynku na różnorodność i nowe rozwiązania wspierana jest także przez organizacje oferujące mentoring, wsparcie formalne i networking. Promowanie sukcesów takich przedsiębiorczyń jest dla L’Oréal bardzo istotne, przyczynia się do tworzenia inspirujących wzorców i otwiera drzwi kolejnym inicjatywom – mówi Nina Yedigaryan, Digital Engagement Manager w L’Oréal Polska i Kraje Bałtyckie, który jest partnerem kategorii Przedsiębiorcza Cudzoziemka.
Przedsiębiorczynienajczęściej otrzymują wsparcie od partnera/partnerki
Połowa badanych przedsiębiorczyń deklaruje, że największe wsparcie w kontekście prowadzenia własnej firmy odnajduje u partnera/partnerki. W dalszej kolejności respondentki prowadzące swój biznes wskazują, że najbardziej mogą liczyć na pomoc rodziców (13 proc.) oraz przyjaciół (9 proc.). Jedynie dla niewielkiego odsetka ankietowanych przedsiębiorczyń jest to rodzeństwo i teściowie (po 2 proc.). Z drugiej strony badane przedsiębiorczynie zostały zapytane o to, u kogo ze swoich bliskich odnajdują najmniejsze wsparcie w kontekście prowadzenie własnej firmy. Jedynie 4 proc. wskazało partnera/partnerkę lub przyjaciół, 7 proc. – rodziców, a po 8 proc. – rodzeństwo i teściów.
– Wsparcie ze strony bliskich jest bardzo ważne w prowadzeniu własnej firmy i może mieć różne oblicza – od materialnego, aż po czysto emocjonalne. Wydaje się ono szczególnie ważne, jeśli prowadzimy firmę w innym kraju, spotykamy się z innymi zwyczajami i kulturą. Dlatego w tej XVI edycji konkursu Sukces Pisany Szminką dodajemy nową kategorię – Przedsiębiorcza Cudzoziemka – komentuje Olga Kozierowska, pomysłodawczyni konkursu Sukces Pisany Szminką, prezeska Fundacji WłączeniPlus.
Sukces Pisany Szminką nagrodzi Przedsiębiorczą Cudzoziemkę
W tym roku w najstarszym i największym konkursie, który od 15 lat nagradza przedsiębiorczość kobiet, oraz wyróżnia dobre praktyki w biznesie w obszarze DEI (ang. diversity, equity, inclusion – różnorodność, równość i włączanie), powstała nowa kategoria – Przedsiębiorcza Cudzoziemka. W tej kategorii Fundacja WłączeniPlus nagradzać będzie obywatelki innych krajów, które prowadzą w Polsce własną działalność gospodarczą, są właścicielkami lub współwłaścicielkami firm, a poprzez swoje biznesowa działania przyczyniają się do rozwoju polskiego rynku, tworząc miejsca pracy, wdrażając nowe projekty, czy podejmując współprace międzynarodowe. Nagroda jest dedykowana kobietom, które swoim zaangażowaniem, profesjonalizmem i działaniami przyczyniają się do pozytywnych zmian w polskiej gospodarce i są uosobieniem współczesnych role model zarówno dla innych cudzoziemek, jak i Polek.
*Badanie przeprowadzono we wrześniu 2024 przez Socjolożki.pl z użyciem metodologii CAWI z wykorzystaniem licencjonowanego panelu zapewniającego reprezentatywność próby pod kątem płci, wieku, wielkości miejscowości zamieszkania oraz regionu na próbie Polek i Polaków w wieku 16-65 lat.
XVI edycja konkursu Sukces Pisany Szminką
Od 16 lat konkurs Sukces Pisany Szminką nagradza polskie przedsiębiorczynie, aktywistki, działaczki społeczne, edukatorki, a także liderki i liderów oraz organizacje, które odważnie kształtują przyszłość, walcząc o równość, różnorodność i włączenie. To wyróżnienie dla ludzi zmieniających świat na lepsze. Do konkursu można zgłosić własną kandydaturę, a także nominować przedsiębiorczynię lub organizację, którą chcielibyśmy wyróżnić, wypełniając formularz online na stronie www.konkurs.sukcespisanyszminka.pl w jednej z pięciu kategorii otwartych: Biznes Roku: przychód powyżej 10 mln złotych, Biznes Roku: przychód poniżej 10 mln złotych, Start-up Roku, Mikrobiznes, Liderka w Nowych Technologiach, Przedsiębiorcza Cudzoziemka oraz Miejsce Pracy Przyjazne Rodzicom. Nominacje przyjmowane będą do 31 grudnia br., a zgłoszenia konkursowe do 20 stycznia 2025.
Organizator konkursu: Fundacja WłączeniPlus
Partner strategiczny: Mastercard
Partner merytoryczny: PwC
Partnerzy kategorii: Altkom Akademia, Autopay, Blik, BNP Paribas, DPD Polska, Google Cloud, home.pl, Isla, L’Oréal, Orange
Partnerzy konkursu: Vital Voices, Perspektywy Women in Tech
Patronat Honorowy Konkursu: Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy
Patroni medialni: TVN Discovery, WP, Twój Styl, Trójka Polskie Radio, Radio Kolor, MamStartup, Focus, Chip, Brief, Strona Kobiet Polska Press.
Misją Fundacji WłączeniPlus jest promowanie różnorodności jako fundamentalnej wartości organizacyjnej, uczynienie równości normą, a włączania kluczowym elementem drogi do sukcesu w wymiarze biznesowym i indywidualnym. Tworzymy programy edukacyjne, ogólnopolskie kampanie społeczne i projekty dedykowane indywidualnym potrzebom firm współpracujących.
Fundacja WłączeniPlus wyrasta z organizacji Sukces Pisany Szminką, stworzonej przez Olgę Kozierowską w 2008 roku.
www.wlaczeniplus.pl | www.sukcespisanyszminka.pl | www.konkurs.sukcespisanyszminka.pl