Bohaterowie czasów zarazy

KiszMasz w pandemii…

531

Jesteśmy w kryzysie na skalę dotąd niespotykaną!

Kryzys związany z pandemią koronawirusa dotyka gospodarki, ale też konsekwentnie sprawdza naszą odporność psychiczną. Każdego dnia czytamy zalecenia jak sobie z tym problemem radzić. Najlepsza rada, jaką widziałem, brzmi: „Jeśli nie możesz wyjść na zewnątrz, wejdź do wewnątrz!”. Jak to wszystko się skończy, świat już nie będzie taki sam… jest nadzieja, że ten trudny czas przyniesie refleksje i opamiętanie dla nas wszystkich — to coraz częściej słyszane opinie w mediach. I rzeczywiście dookoła widać więcej sympatii i życzliwości, uważności i zdyscyplinowania.

A jak zachowują się przedsiębiorcy i ich firmy? Zwróciłem uwagę, że tylko na łamach brief.pl, codziennie zamieszczamy kilka tekstów dokumentujących przejawy dobrej woli i zaangażowanie firm i konkretnych osób niesienie pomocy potrzebującym. Zewsząd słychać informacje o konkretnych kwotach przeznaczanych na pomoc, przede wszystkim dla szpitali i służb medycznych.

Kto może powiedzieć, że to tylko czysty marketing… Tak! To marketing w jego najszlachetniejszej postaci! Marketing to przecież zbiór narzędzi, dzięki którym możemy zaspokajać czyjeś potrzeby — z zyskiem dla siebie! Tym zyskiem nie koniecznie muszą być korzyści materialne, w takich czasach jak teraz — to może być satysfakcja z realizacji swojej misji!

Zapytałem managerów kilku firm, o których pisaliśmy ostatnio na naszych łamach, jakie są ich motywy działania, kiedy podejmują decyzje o przeznaczeniu często bardzo dużych kwot na pomoc w walce z koronawirusem, Oto co usłyszałem:

PKN ORLEN to spółka, która ma zdywersyfikowaną działalność i stabilną pozycję finansową. Właśnie takie firmy powinny i stanowią dziś filar wsparcia dla walki z epidemią koronawirusa w Polsce. Społeczna odpowiedzialność biznesu w tych trudnych czasach ma inny wymiar, jest bardziej namacalna, a przez to też bardziej widoczna. Jesteśmy solidarni i pomagamy, stosując wszystkie dostępne narzędzia. Nie ograniczamy się wyłącznie do zaangażowania finansowego, przeznaczając na walkę z koronawirusem już 100 mln zł. Do wsparcia służby zdrowia wykorzystujemy też na przykład szeroką bazę klientów naszego programu VITAY. W trybie ekspresowym udało się również przestawić linie produkcyjne, co umożliwiło produkcję płynu do dezynfekcji.

Adam Burak, członek zarządu PKN Orlen ds. komunikacji i marketingu

Avon to silna, zżyta społeczność. Jest to widoczne zwłaszcza teraz, gdy każdy z nas potrzebuje drugiego człowieka. W czasie panującej pandemii postanowiliśmy pomóc tym, którzy są na pierwszej linii frontu, personelowi medycznemu i instytucjom publicznym. Dajemy im to, co mamy najlepsze – produkty do higieny. Wiemy, jak bardzo są teraz potrzebne, zwłaszcza w szpitalach. Mamy nadzieję, że pomogą w codziennej opiece nad pacjentami i pokażą, że jesteśmy razem z nimi. Planujemy nadal ich wspierać. Szykujemy przekazanie kolejnych produktów dla kilkunastu placówek medycznych z całej Polski.

Anna Jakubowski, Dyrektor Generalna Avon Cosmetics Polska

Akcja „Wspieramy i doceniamy” powstała na bazie pomysłu i oddolnej inicjatywy pracowników Wedla, którzy w tej kryzysowej sytuacji chcieli przekazać nasze słodkie wsparcie dla personelu medycznego. Wspólnie z firmą InPost, która zajęła się dystrybucją czekoladowych przesyłek, tym gestem wyrażamy podziw i wdzięczność dla wszystkich Pracowniczek i Pracowników służby zdrowia za ich niezwykłe zaangażowanie — dotarliśmy do tej pory do 20 szpitali walczących z koronawirusem, Dzięki naszym słodyczom możemy również docenić tych, którzy codziennie pomagają nam poruszać się po mieście – pracowników Warszawskiego Transportu Publicznego. Mam nadzieję, że dzieląc się tym, co mamy najlepsze, udało nam się przynieść, choć odrobinę tak potrzebnej nam wszystkim przyjemności i radości – w zgodzie z naszą misją (tj. „Zmieniamy się nieustannie by budzić radość w nas i w naszych klientach”).

Maciej Herman, CEO E.Wedel

W czasach kryzysu ludzie potrzebują inspiracji oraz wiedzy, aby móc podejmować strategiczne decyzje. Co się zmienia, w jakim tempie i w jakim kierunku. Co inni, którzy doświadczali tego już wcześniej, zrobili? A co ja mam zrobić, aby nie tylko przetrwać, ale wygrać w tej bitwie. Jako partner biznesowy Klienta chcemy dzielić się naszymi analizami, wynikami przemyśleń i rekomendacjami działań. Tak wdrożyliśmy w życie ideę CMO Insidera – platformy, która dostarcza odpowiedzi na powyższe pytania opracowane przez naszych analityków i strategów. Krótko, treściwie, świeżo i na temat. Tak, jak potrzebuje tego współczesny marketer.

Piotr Piętka, CEO Publicis Groupe Poland

Dziś każdy z nas, każda firma jest w nowej rzeczywistości. Skutki tego, co się dzieje, widzimy i odczuwamy w każdej branży, również w naszej. Dostęp do opieki medycznej został ograniczony, a niektóre podmioty musiały nawet zawiesić swoją działalność. Pamiętajmy jednak, że pacjenci są, podobnie jak ich problemy zdrowotne, mało tego — pacjenci potrzebują lekarzy i specjalistów. Naszą odpowiedzią na obecną sytuację, a przede wszystkim na potrzeby naszych grup docelowych, jest wdrożenie konsultacji online, w tym również wideo na platformach DocPlanner, na wszystkich naszych rynkach. To nie strategia na przetrwanie, ale nasza walka o to, żeby lekarze się nie poddawali, bo są nam wszystkim potrzebni. W tej sytuacji zdecydowaliśmy udostępnić tę usługę za darmo w ramach aktualnego pakietu wszystkim naszym lekarzom.

Iwona Dziedzic Gawryś, PR Manager, ZnanyLekarz.pl Sp. z o.o.

Polonus, narodowy przewoźnik autokarowy wspiera akcję #LOTdoDomu. Do pomocy Polakom chcącym bezpiecznie wrócić do domów zaangażowanych zostało 50 biało-czerwonych, komfortowych autokarów, które codziennie rozwożą przylatujących pasażerów do swoich domów w ramach 9 linii łączących 66 miast w całej Polsce. Wiedząc, w jak trudnej sytuacji znaleźli się przewoźnicy autokarowi, wprowadziliśmy „Plan pomocowy dla Partnerów Dworca Autobusowego Warszawa Zachodnia”. Wsparcie dotyczy obniżenia opłat dla blisko 200 polskich przewoźników autokarowych obniżenia opłat dla 200 polskich przewoźników autokarowych na czas trwania epidemii. Zgodnie z realizowaną strategią społecznej odpowiedzialności biznesu pracownicy Spółki Polonus wspierają również infolinię NFZ. Przez 24h na dobę i 7 dni w tygodniu udzielamy informacji na temat objawów koronawirusa, dyżurujących szpitali oraz możliwości uzyskania pomocy.

Piotr Pogonowski, Dyrektor Zarządzający Polonus

W Xiaomi mamy świadomość, że bez wsparcia polskich konsumentów i Mi fanów, nasza obecność na tym rynku nie byłaby możliwa. Z tego powodu, tym symbolicznym gestem, chcemy wyrazić nasze uznanie, jednocześnie okazując nasze wsparcie i solidarność dla Polski. Mamy nadzieję, że rzeczy przekazane Ministerstwu Zdrowia pozwolą na kontynuację prowadzonych działań i wsparcie szpitali.

Shou Zi Chew, dyrektor finansowy i prezes Xiaomi International