Co czwarty Polak śpi poniżej 5 godzin, a 66% korzysta z telefonu nocą – wyniki analizy danych z pomiaru smartfonów

Najnowszy raport „SEN, SEKS i SMARTFONY” podkreśla, że smartfon stał się nie tylko narzędziem codziennej komunikacji, ale także sposobem na łagodzenie poczucia samotności, zwłaszcza w godzinach nocnych.
Z raportu dowiesz się ile tak naprawdę śpią Polacy? Jak często badani korzystają z telefonów w nocy? Które aplikacje zyskują na popularności po zmroku? Czy seniorzy sięgają po treści dla dorosłych? Co łączy sen, seks i smartfony?
Czy Polacy faktycznie śpią tyle, ile deklarują?
Zgodnie z danymi GUS przeciętny czas snu wynosi 8,5 godziny. Jednak analiza aktywności nocnej użytkowników smartfonów, przedstawiona w raporcie SEN, SEKS i SMARTFONY, wskazuje, że rzeczywisty czas bez aktywności na telefonie to średnio 7 godzin i 15 minut. Aż 66% badanych korzysta z telefonu w godzinach nocnych (22:00-6:00), a co czwarta osoba pozostaje nieaktywna przez mniej niż 5 godzin, co sugeruje, że znaczna część użytkowników nie zapewnia sobie wystarczającej przerwy od ekranów.
Jakie treści dominują w nocy?
Analiza wskazuje, że w nocy użytkownicy najczęściej konsumują treści związane z erotyką, kulturą i rozrywką, podczas gdy za dnia wybierają informacje, biznes i finanse. Noc sprzyja bardziej osobistym i emocjonalnym wyborom treści, a także dłuższemu zatrzymywaniu się przy wybranych kategoriach. W tym czasie częściej sięgają po materiały, które nie są narzucane przez algorytmy i reklamy, lecz odzwierciedlają ich indywidualne potrzeby.
Cyfrowa intymność i potrzeba bliskości
Dane z badania 2,5 tys. smartfonów w Polsce pokazują, że treści dla dorosłych nie tylko pobudzają, ale również wywołują silne potrzeby emocjonalne, prowadząc do zwiększonej aktywności w komunikatorach (WhatsApp, Messenger, Telegram, Viber, Signal) do jakich użytkownicy po sesjach erotycznych przechodzą ponad dwukrotnie częściej.

Erotyka jako dominująca aktywność nocna
Najczęściej konsumowaną kategorią treści nocnych są materiały erotyczne. Wyniki raportu wskazują, że potrzeba bliskości i autentycznych relacji nabiera nowych wymiarów. Co ciekawe, nawet w grupie wiekowej 60-75 lat, gdzie treści erotyczne kojarzone są z mniejszą aktywnością seniorzy stanowią istotną grupę za dnia jak i nocą. Co siódmy nocny użytkownik kategorii Erotyka w ruchu WWW z przeglądarek internetowych na telefonach to osoba w wieku 60–75 lat, co nie tylko potwierdza, że potrzeba intymności nie zna granic wieku, ale również wskazuje na konieczność uwzględnienia dedykowanego wsparcia i edukacji seksualnej wśród seniorów w działaniach społecznych.
Więcej informacji o raporcie oraz jego pełny tekst znajdziesz TUTAJ
Nota metodologiczna
Dane opracowywane w ramach tego raportu na co dzień zasilają jednoźródłowe badanie mediów na rynku polskim, Mediapanel, oraz narzędzie do crossmediowego pomiaru rynku reklamowego, AdReal.
Analiza powstała w oparciu o dane pochodzące z panelu badawczego Gemius reprezentatywnego dla populacji Polaków 7-75 lat. W badanym okresie obejmował on 2,5 tys. użytkowników smartfonów (hardware panel). Szczegółowe dane z niego przetwarzane są zbiorczo w celu pomiaru konsumpcji internetu, telewizji i radia w Polsce. Okres objęty analizą to 01.07-31.08.2024.
Jeśli nie zaznaczono inaczej, dane prezentowane w raporcie dotyczą aktywności mediowej panelistów w poszczególnych kwadransach doby.
Zmienne/aktywności brane pod uwagę w analizie: ruch www z przeglądarek internetowych na telefonach; aktywności w aplikacjach; słuchanie radia i oglądanie telewizji (badane w oparciu o audiomatching); motion tracking (fizyczny ruch telefonu); nasilenie hałasu (w otoczeniu smartfona).
Cytowanie:
Raport „SEN, SEKS i SMARTFONY – o interakcjach z mediami w czasie, gdy wszyscy śpią.”, Gemius, okres: 01.07-31.08.2024, aktywność: hardware panel Gemius, Polska, N=2500