Content marketing skierowany do pracowników
Wiele się mówi o tym jak kandydat powinien pozyskać swoją osobą, swoim CV czy zachowaniem uwagę pracodawcy. Jednakże proces rekrutacji ma także drugą stronę medalu - pracodawcy również walczą o wartościowych pracowników. A później także o to, aby ich przy sobie zatrzymać.
Budowanie wizerunku wymarzonego pracodawcy zajmuje coraz ważniejsze miejsce w strategii komunikacji marek. Na rynku pojawia się coraz więcej agencji świadczących usługi z zakresu employer brandingu jak i kampanii, które mają pokazać z jak najlepszej strony dane miejsce pracy. Kultura organizacyjna, atmosfera pracy czy przyjazne środowisko oddziałują na wyobraźnię pracowników, którzy chcą czuć się dobrze w miejscu, gdzie spędzają, chcąc nie chcąc, większość swojego życia.
Dlatego też marki prześcigają się w tworzeniu kampanii, które skierowane są do potencjalnych pracowników i mają zachęcić do pracy w danym miejscu (employer branding zewnętrzny), ale również takich, poprzez które chcą zadbać o osoby już zatrudnione w danej firmie, tak aby zostały tam jak najdłużej (employer branding wewnętrzny). Jednym ze sposobów na to jest content marketing skierowany do pracowników. Nie tylko pozwala on ujednolicić wewnętrzną komunikację w firmie, ale również przekazać najważniejsze dla marki wartości i zbudować społeczność wokół marki.
Content marketing w wersji digital
Właśnie za taki rodzaj działalności, została nagrodzona Grupa Żywiec. Najlepsza kampania content marketingowa skierowana do pracowników otrzymała Złotą i Srebrną Nagrodę w konkursie Power of Content Marketing Awards Szpalty Roku 2015. Nagrodzony portal PrzyPiwie.net, to niestandardowe narzędzie do komunikacji pracowników Grupy. Poprzez platformę można dzielić się wiedzą i wydarzeniami z życia firmy czy poszczególnych działów, współtworzyć treści i budować zintegrowaną społeczność. Właśnie umiejętność budowy społeczności oraz wykorzystanie nowoczesnych narzędz w komunikacji marki zostało najbardziej docenione przez jury.
Kreatywnie w princie
To jednak nieodosobniony przykład content marketingu wśród działających w Polsce marek. Wiele z nich stawia jednak na bardziej tradycyjne rozwiązania. Dobrej jakości magazynami drukowanymi może pochwalić się wiele firm, w dodatku niektóre z nich osiągają nakłady, których nie powstydziłyby się branżowe gazety. Volkswagen Poznań ma swój Głos VWP, ING Bank Śląski magazyn Baśka, grupa ABB wewnętrznie komunikuje się poprzez magazyn Flesz. Ostatni przykład doskonale pokazuje, że to przede wszystkim ludzie tworzą daną firmę, a upragnione efekty daje tylko praca zespołowa. Dlatego w magazynie przedstawione są przede wszystkim pasje, życie prywatne, a także zawodowe wyzwania pracowników ABB.
Nie tylko prezentacja życia firmy i pracowników jest doceniana w wewnętrznym content marketingu. Również ich zaangażowanie w tworzenie contentu przynosi pozytywne efekty. Wielokrotnie nagradzanym projektem jest chociażby wydawany od 2011 roku magazyn marki Netia. Kwartalnik @mazing służy jako narzędzie edukacji, a także jako sposób na przekazywanie relacji z wydarzeń i informacji z życia firmy, oczami, a właściwie piórem pracowników Netii.
Niestandardowe działania
Brak czasu na tworzenie treści nie powinien być wytłumaczeniem dla całkowitej rezygnacji z działań employer brandingowych. Działania z zakresu content marketingu to często jednorazowe publikacje jak np. raporty, ale też niestandardowe akcje jak filmy video, infografiki czy aplikacje. Liczy się każdy pozytywny gest w stronę pracowników. Wszystkie akcje powinny oddawać ducha marki i pozytywnie motywować pracowników. Tak, aby oczywiste było dla nich to, że są we właściwym miejscu.
::
fot. Fotolia/ Weedezign