Cyfrowe doświadczenie — nowa jakość troski o klienta [ebook]
Precyzyjne targetowanie, personalizacja, dostosowanie treści do potrzeb i preferencji klientów, przy jednoczesnym zwiększaniu zaangażowania i redukcji kosztów operacyjnych. To cele, które realizuje nowa klasa rozwiązań określanych jako Digital Experience Platform.
Wśród firm, które się o tym przekonały, znalazły się już m.in.: Microsoft, Helly Hansen czy CWB Financial Group, których historie zostały zebrane w e-book’u: “Digital Experience Platforms: doświadczenie klienta… nie z tej ziemi!”
Mówiąc o modelu Digital Experience Platform, należy mieć na myśli architekturę zintegrowanych produktów dopasowanych do potrzeb danej firmy w kontekście cyfrowych doświadczeń jej klientów. DXP odpowiada za trzy strategiczne obszary:
- Doświadczenia użytkownika (strona www, e-commerce, aplikacje, e-mail, BOK, personalizacja)
- Procesy (self-service, rejestracja, onboarding, zakup, reklamacja)
- Centralne rejestry treści (Content Management System, Product Information Management, Digital Asset Management)
System łączy więc funkcjonalności CMS (WCM), e-commerce, Marketing Automation, PIM i aplikacji dedykowanych. Często ma także funkcje przekrojowe – obiegi dokumentów i procesów czy analizę ruchu we wszystkich kanałach. Celem wdrożeń poszczególnych produktów jest zapewnienie użytkownikom spersonalizowanego i spójnego środowiska, niwelując przy tym ryzyko negatywnego doświadczenia i budując lojalność konsumentów wobec marki. Otwartość na integrację i odejście od budowania wielkich, monolitycznych platform, czyni z DXP reagujący na bieżące potrzeby użytkowników ekosystem.
Z jakimi wyzwaniami mierzyli się liderzy rynku, zanim wdrożyli DXP?
Niezależnie od branży czy wielkości firmy, zarówno lokalne jak i globalne organizacje wraz z rozwojem i postępującą ekspansją rynkową napotykają na wyzwania związane z zapewnieniem klientom pozytywnego Customer Experience. Rosnąca liczba klientów, poszerzanie oferty produktowej lub usługowej, rozbudowywanie struktury firmowej czy coraz większa dywersyfikacja kanałów sprawiają, że zapewnienie spójnej, intuicyjnej i spersonalizowanej ścieżki zakupowej staje się wymagającym przedsięwzięciem.
Jako znacząco utrudniające zapewnienie użytkownikom pozytywnego CX firmy definiują takie czynniki jak:
- Praca w silosach informacyjnych – struktura organizacji oparta na działaniu wielu działów i pionów, które posiadają odrębne cele i założenia oraz niezintegrowane ze sobą bazy danych o użytkownikach i ich zachowaniach
- Metoda Planowania zasobów przedsiębiorstwa (ERP) jako centrum działań IT — systemy informatyczne ERP pozwalają na gromadzenie cennych danych oraz wykonywanie na nich biznesowych operacji. Problem stanowi jednak udostępnienie zebranych informacji poszczególnym pracownikom działu.
- Zachowanie status quo w modelu biznesowym – działanie firmy w przestrzeni wirtualnej często wymaga przemodelowania dotychczasowej strategii biznesowej i dostosowania jej do specyficznych potrzeb użytkownika cyfrowego.
Mając świadomość istnienia wyzwań związanych z wyżej wymienionymi aspektami, firmy skutecznie mogą definiować obszary działalności, które wymagają poprawy i usprawnienia. DXP pozwala dobrać dedykowane rozwiązania, które dzięki wzajemnej integracji stanowią odpowiedź na wyzwania związane z Customer Experience. Potwierdzają to historie firm, które wdrożyły w swojej organizacji tę klasę rozwiązań.
Jakie efekty i wyniki biznesowe pozwala osiągnąć wdrożenie DXP?
DXP poprzez rozwiązania oparte na trosce o cyfrowe doświadczenie użytkownika minimalizuje zagrożenia związane ze zniechęceniem klienta do skorzystania z oferty lub niewykorzystania okazji zakupowej. Liderzy rynku, którzy zdecydowali się wdrożyć architekturę opartą na Digital Experience Platform osiągnęli następujące cele biznesowe:
- wzrost poziomu personalizacji obsługi
- zwiększenie konwersji, a w efekcie przychodów firmy
- spadek wskaźnika porzuceń
- efektywność operacyjna
- wzrost ruchu online, w tym także na kanałach mobilnych
- precyzyjna analiza efektywności przyjętych rozwiązań
- zwiększenie liczby okazji cross-sellingowych
- spadek liczby zgłoszeń serwisowych do działu IT
- wzrost wskaźników unikalnych odsłon