Czym jest Metaverse i jaki ma związek z crypto-gamingiem?
Być może już kiedyś obiło Ci się o uszy określenie Metaverse. Słyszałeś je, rozmawiając o grach lub podczas interakcji z wirtualną rzeczywistością? Jeśli jesteś graczem Sandbox lub Decentraland, pojęcie metaverse na pewno nie jest Ci obce.
Metaverse – co to takiego?
Słownik Oxford Dictionary opisuje metaverse jako: Konwergencja 1) wirtualnie rozszerzonej rzeczywistości fizycznej i 2) fizycznie trwałej przestrzeni wirtualnej.
Termin “metaverse” został użyty po raz pierwszy prawie 30 lat temu przez Neala Stephensona w jego powieści science fiction – Snow Crash. Autor opisywał dzięki niemu wirtualną rzeczywistość, w której ludzie wiodą drugie życie. Świat metaverse jest pełen gwiazd muzyki i filmu, japońskich biznesmenów, hakerów i wielu innych postaci. Tak zwane “Awatary” reprezentują postacie w Metaworld. Co ciekawe, można je dowolnie modyfikować. Twój Awatar może wyglądać dokładnie tak, jak chcesz- ekstrawagancki, drogi, wykonany z dokładnością albo zwyczajny, tani – po prostu czarno-biały.
Czy otarłeś się już kiedyś o metaverse? Prawdopodobnie tak! Współczesnymi prekursorami przyszłych metaversów są Fortnite: Battle Royale, Roblox i Minecraft.
Fikcja a rzeczywistość – granice się zacierają
Literatura Sci-Fi w wielu przypadkach wydaje się napędzać przyszłe innowacje już od kilkudziesięciu lat. Istnieje wiele dowodów na potwierdzenie tego twierdzenia. Choćby zegarki wideo w serialach Star Trek czy Dick Tracy są niezwykle podobne do dzisiejszych smartfonów i smartwatchów. Stanisław Lem w swoich książkach mówił o ideach i projektach, które do złudzenia przypominają dzisiejszego Google’a, Internet czy druk 3D.
Zaledwie trzy miesiące temu dyrektor generalny Facebooka, Mark Zuckerberg, ogłosił wizję stworzenia metaverse na własnej platformie. Zapewnił, że dołączenie do metaverse (zakup specjalnego zestawu słuchawkowego) będzie jak najbardziej przystępne, a zyski dla platformy będą pochodzić z reklam i handlu. Na efekty jego wizji będziemy musieli poczekać jeszcze kilka lat, ale oświadczenie pochodzące bezpośrednio od prezesa jednej z największych firm na świecie zdecydowanie wskazuje nam kierunek, w jakim zmierza cyfrowy świat.
Metaverse i jego wartość
Istniejące już metaversy, takie jak GTA czy Fortnite, cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem wśród graczy. Współczesne społeczeństwo nie odbiera już spędzania czasu w grach komputerowych jako mniej wartościowego doświadczenia. JEst to porównywalne do np. wychodzenia z domu i uprawiania sportu. Jeśli spełnią się nadzieje, które tkwią w tworzeniu przyszłych metaversów, będziemy świadkami ogromnej zmiany w sposobie rozumienia wartości w cyfrowym świecie.
Ta zmiana już ma miejsce dzięki technologii blockchain i NFT. Wiele polskich projektów korzysta ze wspomnianego łańcucha, przygotowując produkty globalne, poszukując alternatywnej, metaversowej przestrzeni.
Świat, który dla wiele jest w dalszym ciągu niewyobrażalny i niezrozumiały, dla innych staje się codziennością. Możliwości, które daje blockchain i metaverse mają ogromny potencjał, a narzędzia do jego wykorzystania powstają równolegle na całym świecie. To już nie jest ewolucja, tylko rewolucja i nie ma nikogo, kto wie, dokąd ona nas doprowadzi za 10 czy 20 lat.
Patryk Pusch – CEO co-founder GamerHash, którego token GamerCoin w maju tego roku wszedł na światowe giełdy kryptowalut
Metaverse to swego rodzaju świat 3D, który możesz eksplorować pod postacią awatara. W tym świecie zacierają się granice między rzeczywistością, a światem cyfrowym. Nic dziwnego, że przedmioty i doświadczenia w metaverse mogą być warte tyle samo, a może i więcej niż te, które znamy z życia codziennego.
Autora:
Joanna Marks