„Energia dla wszystkich. 1,5% twojego podatku na termomodernizację placówek edukacyjnych” – kampania Fundacji Carbon Footprint

Fundacja Carbon Footprint, będąca Organizacją Pożytku Publicznego, przygotowała w tym roku kampanię mającą na celu przeciwdziałanie wykluczeniu energetycznemu. Zebrane od darczyńców środki zostaną przeznaczone na modernizację / termomodernizację wybranych placówek edukacyjnych lub opiekuńczo-wychowawczych powiatu krakowskiego. Kampania, łącząc działania edukacyjne z komunikacją społeczną, koncentruje się na promowaniu odnawialnych źródeł energii (OZE), zwiększa świadomość na temat wykluczenia energetycznego oraz korzyści płynących z wykorzystania OZE. Jednocześnie zachęca do przekazywania 1,5% podatku na cel termomodernizacji, czyli wsparcia szkół i innych placówek dla dzieci i młodzieży. Kampania skierowana jest do osób w różnym wieku, w tym rodziców, nauczycieli, przedstawicieli społeczności lokalnych, oraz przedsiębiorców. Została zaprojektowana tak, aby zachęcić do przekazywania 1,5% podatku na rzecz termomodernizacji szkół, przedszkoli lub domów dziecka.

Cele

Jako cele kampanii Fundacja określa przeciwdziałanie wykluczeniu energetycznemu poprzez zwiększenie świadomości na temat tego problemu w Polsce, poszerzanie wiedzy na temat offsetu węglowego, czyli dobrowolnych działań redukcyjnych, wsparcie procesu termomodernizacji placówek edukacyjnych, które są wykluczone energetycznie oraz inicjowanie i wspieranie działań w kierunku poprawy efektywności energetycznej szkół, ośrodków edukacyjnych, opiekuńczo-wychowawczych itd.

Opis problemu

Wykluczenie energetyczne to sytuacja, w której osoby, grupy społeczne lub społeczności nie mają dostępu do odnawialnych źródeł energii (OZE) lub nie są w stanie w pełni korzystać z ich potencjału, mimo że mogłyby one poprawić warunki funkcjonowania i zmniejszyć zależność od tradycyjnych źródeł energii (węgiel, gaz). Pomimo rosnącej świadomości na temat zielonej energii, wsparcie rządowe w postaci dotacji jest często niedostateczne, co sprawia, że wiele placówek szkolnych czy opiekuńczo-wychowawczych nie ma możliwości skorzystania z odnawialnych źródeł energii. Rozwiązanie tego problemu pomoże zmniejszyć nierówności, obniżyć koszty energii oraz poprawić jakość życia, a także przyczyni się do ochrony środowiska. Potrzebne są programy wsparcia finansowego, takie jak offset lokalny, termomodernizacja budynków, rozbudowa sieci energetycznych w obszarach wiejskich, a także projekty i kampanie edukacyjne na temat korzyści płynących z zielonej energii; zwiększenie świadomości społecznej, obniżenie kosztów technologii OZE oraz tworzenie lokalnych sieci energetycznych.

Rozwiązanie

Termomodernizacja to proces polegający na poprawie efektywności energetycznej budynku poprzez zastosowanie działań, które zmniejszają zapotrzebowanie na energię. Celem jest zmniejszenie zużycia energii i obniżenie kosztów eksploatacyjnych, a także poprawa komfortu cieplnego i jakości powietrza wewnątrz budynku. Wdrażanie działań termomodernizacyjnych może pomóc w poprawie efektywności energetycznej oraz umożliwić dostęp do zielonej energii, co finalnie może zmniejszyć negatywny wpływ na środowisko.

Plan kampanii

W ramach kampanii Fundacja Carbon Footprint przygotowała strategię komunikacyjną, w tym strona internetowa oraz edukacyjne treści dotyczące wykluczenia energetycznego, jego skutków, a także korzyści, jakie dla dzieci i młodzieży może przynieść zastosowanie odnawialnych źródeł energii (np. panele fotowoltaiczne w szkołach). W dniach od 17 marca do 30 kwietnia Fundacja przeprowadzi akcję promocyjną w mediach społecznościowych na temat wykluczenia energetycznego i OZE, z informacjami praktycznymi, wyjaśniającymi proces przekazywania 1,5% podatku. 26 marca odbędzie się webinar, podczas którego będzie można dowiedzieć się, jak skutecznie przeprowadzać modernizację oraz termomodernizację, jak ubiegać się o dofinansowanie, oraz jakie korzyści płyną z zastosowania OZE. Spotkanie poprowadzą Marta Seweryn, ekspertka środowiskowa, oraz Martyna Zaucha, analityczka śladu węglowego. Dodatkowo organizowane będą konkursy online, w których użytkownicy będą mogli podzielić się swoimi pomysłami na ekologiczną edukację lub na działania na rzecz OZE w swoich szkołach i placówkach wychowawczych.

Eco wiaty przystankowe AMS

Warto również zwrócić uwagę na współpracę z firmą AMS OOH, która zrealizuje kampanię 1,5% Fundacji na digitalowych citylightach umieszczonych na Eco Wiatach – zielonych przystankach w duchu nature-based solutions, które pomagają między innymi w redukcji CO2. W 2023 roku EKO wiaty AMS uzyskały certyfikat Carbon Footprint Approved. Plakaty zaprojektowane przez Magdalenę Marzec mają na celu promocję projektu i będą prezentowane w strategicznych miejscach Krakowa.

Patronat medialny

Patronem medialnym kampanii jest portal Świat OZE, który opublikuje artykuły i wywiady eksperckie dotyczące problemu wykluczenia energetycznego, projektu offsetu lokalnego autorstwa Fundacji Carbon Footprint oraz potrzeby poprawy efektywności energetycznej w szkołach i domach dziecka.

Finał kampanii

Po zakończeniu zbiórki Fundacja opublikuje raport z efektami kampanii, zawierający dane o zebranych funduszach, liczbie zaangażowanych osób, osiągniętych celach, w tym beneficjentach, oraz efektywności działań edukacyjnych. Projekt ma na celu nie tylko zebranie funduszy i rozwiązanie problemów wybranych placówek, ale także edukację i mobilizację społeczeństwa w walce z wykluczeniem energetycznym.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF