...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Jak dziś motywować pracowników? Przeżycia jako nowe trendy w motywowaniu do pracy

Aby stworzyć firmę o silnej pozycji rynkowej, potrzebujesz przewagi konkurencyjnej, którą możesz zbudować, motywując swoich pracowników. Ostatnie obserwacje pozwalają zauważyć, że motywowanie jest potrzebne w każdym zespole, zarówno w tym rozproszonym, jak i w grupie pracującej stacjonarnie. Jako pracodawca powinieneś dbać o zaangażowanie każdego pracownika, niezależnie od jego stażu. Nowe trendy w motywowaniu pracowników wyznaczają przeżycia, które nie tylko pomagają realizować pasje, ale także wzbogacają o nowe doświadczenia.

Dlaczego Twoi pracownicy potrzebują motywacji?

Motywacja to siła odpowiadająca za chęć podejmowania określonych działań w celu realizacji powierzonego lub postawionego przed sobą zadania. Dzięki motywacji pracownicy z zaangażowaniem i starannością dbają o wykonywanie swoich obowiązków.

Kluczową rolę w procesie motywowania pełni kierownik – szef, lider czy jakkolwiek inaczej określony, przewodniczący grupy pracowników, który wyznacza ścieżkę i kierunek działania.

Aby zespół działał skutecznie i był wydajny, potrzebuje odpowiedniej motywacji.

Motywowanie jest niezwykle ważnym mechanizmem, który reguluje funkcjonowanie pracownika i przekłada się na jego decyzje. Manipulacja jego zachowaniem przy użyciu odpowiednich narzędzi, decyduje o kierunku koncentracji działań pracownika oraz jego działaniu. Co więcej, motywacja nie tylko przekłada się na osiągnięcia pracownika, ale i sukces całego przedsiębiorstwa, a dodatkowo ma wpływ na ograniczenie kosztów jego funkcjonowania.

Odpowiednio wysokie zarobki czy dodatkowe ubezpieczenia oferowane pracobiorcom już nie wystarczają. Szczególnie w czasach nieustannej niepewności – te dwa elementy są podstawą, nie czymś, czego potrzebuje pracownik, aby czuć się zmotywowanym do pracy. Odchodzi się od motywacji negatywnej, która budzi lęk przed utratą pracy. Wykonywanie swoich obowiązków w poczuciu zagrożenia nie sprzyja rozwojowi. Priorytetem jest motywacja pozytywna, która stwarza warunki i perspektywy do otrzymywania różnorodnych korzyści za dobrze wykonywaną pracę i osiągnięcia. Ten rodzaj motywacji daje pracownikowi poczucie sensu wykonywanej pracy i zachęca do dalszych działań. Jak się okazuje, kluczową rolę w procesie motywowania odgrywają bodźce, szczególnie pozapłacowe sposoby motywowania pracowników. W takim razie, w jaki sposób motywować pracowników do efektywnej pracy?

Nowe trendy w motywowaniu pracowników

Zapewnienie odpowiednich warunków pracy, czyli sprawiedliwego wynagrodzenia, równego traktowania czy dostępu do świadczeń zdrowotnych, często są podstawowymi czynnikami wpływającymi na podjęcie decyzji o podjęciu pracy w danej firmie. Rynek pracy ulega licznym przeobrażeniom – istnieje większa swoboda w podejściu do zmiany pracy, a także wzrasta świadomość posiadanych kompetencji i możliwość ich zmiany. Pracownik, który wie, ile jest wart, nie obawia się porzucenia dotyczasowej pracy na rzecz lepszej oferty. Konkurowanie z innymi nie stanowi problemu, a przedstawianie swoich oczekiwań względem zarobków czy innych benefitów  jest sytuacją na porządku dziennym.

Psychologia biznesu tłumaczy pewną zależność, z której wynika wzrost popularności trendu związanego z motywowaniem za pomocą przeżyć. Działanie ludzkiej psychiki oparte jest na motywacjach, które są trwale powiązane z emocjami. Emocje są zmienne, a im większe i bardziej intensywne, tym dłużej pozostają w pamięci. Motywacje natomiast powodują, że człowiek podąża w określonym kierunku i realizuje postawione przed sobą cele.

Dziś na motywację wpływają przede wszystkim takie elementy, które skutecznie budują pozytywne i długotrwałe relacje z pracownikami. Tutaj emocje skutecznie wspierają umotywowane działania. Do nich należy zaliczyć przede wszystkim prezenty w formie przeżyć. Wśród korzyści pozapłacowych stają się one standardem, który wybierają pracownicy. Liderem w motywowaniu pracowników i integracji zespołów jest polska firma, do której należy m.in. serwis prezentowy Prezentmarzeń. Znajdziesz w nim kilka tysięcy różnych sposobów na motywujące prezenty dla pracowników. Jak się okazuje, to właśnie oferowane pracownikom przeżycia, pozwalają pracodawcy rozwinąć i wykorzystać ich potencjał.

Jakie prezenty w formie przeżyć motywują pracowników? Integracja zespołu

Prezenty powinny być dobrane w oparciu o preferencje pracowników. Aby poznać ich zainteresowania oraz sposoby na spędzanie wolnego czasu, warto poświęcać im czas na rozmowę. Poza spotkaniami integracyjnymi, warto okazywać im zainteresowanie zaglądając do ich biura w czasie pracy. Miłe gesty, pytania o samopoczucie czy plany na weekend, mogą okazać się pomocne i dostarczą wielu przydatnych informacji. Jeśli Twój zespół składa się zarówno z kobiet, jak i mężczyzn, warto wybrać rozrywki, które angażują każdą z tych grup. W ramach nagrody za osiągnięcia całego zespołu, możesz im zaproponować wyjście na paintball, strzelnicę albo gokarty. To atrakcje, które wywołają pozytywne emocje i na pewno zostaną przez nich długo zapamiętane. Co więcej, wspólna zabawa pozwoli się lepiej poznać i zacieśni więzi pomiędzy pracownikami.

Jeżeli chcesz podarować prezent żeńskiemu gronu, wybierz wspólne wyjście do SPA. To atrakcja, z której każda kobieta będzie zadowolona. Relaksacyjny prezent pozwoli odpocząć po ciężkiej pracy i zmotywuje do dalszych wysiłków. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby wręczyć prezent z kategorii relaksacyjnej mężczyznom. Voucher na masaż lub zabieg pielęgnacyjny to dobre rozwiązanie niezależnie od płci, czy wieku.

Prezenty dla pracowników nie tylko na święta

Jeśli zależy Ci na tym, aby Twoi pracownicy wykonywali powierzone obowiązki, a nawet wykraczali poza ich zakres, pamiętaj o nich nie tylko od święta. Przede wszystkim zauważaj i doceniaj ich starania, nagradzaj małe sukcesy i dbaj o dobrą atmosferę w miejscu pracy. Dobrą okazją do wręczenia motywującego prezentu są urodziny pracownika. To okazja, aby pokazać mu, że jest ważny i pamiętasz o nim nie tylko wtedy, kiedy potrzebujesz gotowego raportu. W wielu firmach praktykuje się wręczanie stażowego. To rodzaj gratyfikacji, który zależy od przepracowanego okresu pracy. Regularnie odbierana nagroda w postaci karty podarunkowej, którą można wykorzystać na dowolnie wybrane przeżycie, na pewno będzie dobrą motywacją. W Prezentmarzeń znajdziesz tego typu karty, dzięki którym Twój pracownik będzie mógł wybrać jedno przeżycie (lub więcej), spośród kilku tysięcy różnych atrakcji.

Warto także zadbać o integrację pracowników, nawet jeśli w Twojej firmie są zespoły wielopokoleniowe. Poznanie ich potrzeb i zainteresowań pomoże Ci w ich skutecznym motywowaniu. Skuteczne w integrowaniu zespołów wielopokoleniowych okazują się być wspólne warsztaty, np. kursy garncarskie. Takie zajęcia pozwalają starszym się wykazać i wziąć pod swoje skrzydła tych młodszych pracowników. Dzięki temu pracownicy uczą się wykorzystywać swoje kompetencje i dzielić obowiązkami. Te umiejętności wpływają pozytywnie na wzrost motywacji do pracy. Pamiętaj, że wręczanie prezentów w formie przeżyć pracownikom, nie tylko od święta pomaga budować ich emocjonalny związek z miejscem pracy. Pracownik czuje się częścią zespołu i organizacji, jednocześnie jest zmotywowany do podejmowania wysiłku, który pozwoli mu realizować zawodowe cele.

Prezenty marzeń, czyli podarunki dopasowane do potrzeb pracowników

Warto pamiętać, że każdy pracownik ma odmienne potrzeb i motywacje. Wśród najpopularniejszych kategorii, oprócz wcześniej wymienionych prezentów relaksacyjnych, znajdują się:

  • sporty ekstremalne – to przeżycia, które stale zyskują na popularności, należą do nich m.in. skoki na bungee, skoki ze spadochronem i loty akrobatyczne paralotnią.
  • zajęcia taneczne i sportowe – pozwalają odpocząć w sposób aktywny od pracy przy biurku i jednocześnie wpływają pozytywnie na zdrowie i kondycję,
  • szkolenia i warsztaty – stwarzają możliwość rozwoju pasji i zainteresowań niezwiązanych z pracą, a także poszerzają horyzonty i pomagają zdobyć nowe kompetencje.

Dobór odpowiedniego przeżycia, w przypadku kiedy w zespole jest wielu pracowników, może okazać się kłopotliwy lub nieco czasochłonny. Nowoczesnym rozwiązaniem w tej kwestii są gotowe zestawy prezentowe. Zestaw zawiera kilkadziesiąt różnych przeżyć, spośród których pracownik może wybrać jedno, według własnych preferencji.

Jeśli Twój pracownik miał decydujący wpływ na wynik jakiegoś zadania czy proponowane przez niego rozwiązania usprawniły pracę nad projektem – pochwal go. Warto podkreślić, że mu ufasz i widzisz go w kolejnych dużych zleceniach. Jeśli czujesz, że to właściwy etap, pomyśl o rozszerzeniu jego obowiązków. Już dawno opracowane przez McGregora i Maslowa modele motywowania pracowników podkreślały, że dla pracowników ważna jest autonomia i poszerzanie ich zakresu odpowiedzialności. Podziękowanie i wręczenie nagrody w postaci pakietu przeżyć może odegrać tutaj kluczową rolę.

W nowych trendach motywowania pracowników, to właśnie zestawy prezentowe znajdują się bardzo wysoko. Dlaczego? Odpowiedź okazuje się być bardzo prosta. Zarówno z psychologicznego, jak i biznesowego punktu widzenia, pracownicy lubią mieć wybór. Wybór atrakcji może wydawać się czymś błahym, jednak nie dla każdego pracownika. Dla wielu to może być sygnał, że dajemy im coś więcej niż przeżycie. Umożliwienie pracownikowi podjęcia samodzielnej decyzji, sprawia, że czuje się on naprawdę doceniony. Co więcej, różnorodność atrakcji dostępnych w zestawach daje mu możliwość skupienia się na własnych potrzebach.

Prezenty w formie przeżyć dostarczają pracownikom wielu emocji, które sprawiają, że są one kojarzone z pracodawcą. Następuje wówczas przeniesienie pozytywnych wrażeń i uczuć na miejsce pracy. Takie zjawisko jest bardzo pożądane, ponieważ buduje przywiązanie do miejsca pracy, motywuje do wysiłku i sprawia, że pracownik utożsamia się z firmą. Efektem tego jest zadowolony pracownik, który chętnie przychodzi do pracy, wykonuje z zaangażowaniem swoje obowiązki i bierze czynny udział w życiu firmy.


Źródło: prezentamarzen.com

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF