...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Kiedy, z kim i jak – 3 pytania o mentoring biznesowy

Mentoring biznesowy staje się coraz bardziej popularny. Zanim jednak ktoś zdecyduje się na pracę z mentorem zwykle pojawiają się wątpliwości: Z jakimi tematami przyjść na mentoring biznesowy? Kto może być dla mnie najlepszym mentorem? Jak wygląda proces mentoringowy, a jak pojedyncza sesja? To ważne pytania. Przyjrzyjmy się im bliżej.

 

#1 Czy to temat do pracy z mentorem biznesowym?

Zwykle warto rozważyć mentoring, kiedy:

  • Jesteś liderem z doświadczeniem, byłeś już na niezliczonej ilości szkoleń, a wciąż nie czujesz się pewnie w danym obszarze. Zmagasz się z tym, jak zbudować samodzielny zaangażowany zespół, albo skuteczne relacje biznesowe, albo jak patrzeć na biznes bardziej strategicznie, ale też jak stawiać granice, jak budować odporność psychiczną w trudnym środowisku czy lepiej zadbać o swoją równowagę przy olbrzymiej odpowiedzialności biznesowej.
  • Przygotowujesz się do nowej roli, albo właśnie awansowałeś i chcesz bezpieczniej i szybciej wejść w rolę, zbudować swój autorytet w zespole, ustalić priorytety biznesowe i zacząć skutecznie działać
  • Potrzebujesz zmiany w życiu zawodowym, ale nie jesteś pewien jak się do niej zabrać. Chcesz się przyjrzeć się swoim mocnym stronom i dotychczasowym doświadczeniom, zdefiniować możliwości, wybrać kierunek, ustalić dokładnie plan działania
  • Masz swoją firmę i jako szef jesteś w gruncie rzeczy dość samotny. Czasem chciałabyś szczerze porozmawiać o biznesie z kimś, kto rozumie Twoją rzeczywistość: o myślach kłębiących się w głowie, o kierunkach rozwoju firmy, o optymalizacji procesów, struktur, kosztów.
  • Zdajesz sobie sprawę z wartości jaką daje silna marka osobista i chcesz podejść do tematu bardziej świadomie i strategicznie, a dzięki temu budować ją spójnie, autentycznie i na swoich warunkach.

W opisanych sytuacjach, mentor biznesowy pomoże dojść do sedna problemu, zdefiniować cel i plan działania. Praca z mentorem, który ma adekwatną wiedzę i doświadczenie pozwala zobaczyć więcej możliwych ścieżek i rozwiązań danego problemu. Mentor pomaga lepiej uświadomić sobie swoje talenty i mocne strony, ale też bariery i trudności, które wspólnie można skuteczniej rozbroić. W efekcie klient zwykle szybciej i bardziej świadomie osiąga to, do czego zmierza.

 

#2 Jak wybrać najlepszego dla siebie mentora?

Decydując się na wybór mentora biznesowego warto wziąć pod uwagę co najmniej trzy kryteria.

  • Na ile mentor ma aktualną wiedzę, doświadczenie i praktykę biznesową/ menadżerską w obszarze, który mentee chce rozwinąć. Nie chodzi o to, żeby mentor miał dokładnie taki sam profil zawodowy jak mentee, bo jedną z wartości z tej współpracy jest właśnie pokazanie innych perspektyw. Ważne jednak, żeby wyzwania, z jakimi mierzy się mentee, były znane mentorowi z praktyki.
  • Ile godzin/ procesów mentoringowych mentor ma w doświadczeniu, czy ma uznaną międzynarodowo certyfikację/ akredytację, a przede wszystkim rekomendacje swoich klientów i praktyczny warsztat. Nie każdy może być mentorem, prowadzenie procesu mentoringowego wymaga określonego warsztatu i umiejętności (nie tylko doświadczenia biznesowego).
  • Na ile jest „chemia” pomiędzy mentorem i mentee. Jeśli nie ma dopasowania w relacji, ogranicza się otwartość i w efekcie skuteczność całego procesu mentoringowego. Mentor to nie przyjaciel, ale skuteczność mentoringu w dużej mierze zależy od jakości relacji, więc warto wybrać osobę, z którą jej budowanie nie będzie budziło w nas oporu. Relacja to w mentoringu jedna z kluczowych sił napędowych.

 

#3 Jak wygląda proces mentoringowy?

Warto zacząć od krótkiej sesji zerowej, na której klient opowie w czym potrzebowałby wsparcia, a mentor czy i jak może pomóc. Na tym pierwszym spotkaniu można sprawdzić nie tylko „dopasowanie” merytoryczne, ale też tzw. chemię. Profesjonalny mentor może pracować z każdym, ale nadawanie na tych samych falach pomaga szybciej zbudować relację, która jest podstawą efektywnego procesu mentoringowego.

Dalej na pierwszej sesji następuje doprecyzowanie celu i określenie mierzalnych efektów procesu. Nawet cele z pozoru niemierzalne, jak budowanie pewności siebie, czy odwagi w prezentowaniu da się zwymiarować. Po co? Zakotwiczony efekt dodaje sprawczości i mocno wspiera w realizacji celu. Podczas pierwszej sesji omawiany są też zasady współpracy, czyli tzw. kontrakt.

W typowym procesie mentoringowym spotkania odbywają się co 2-3 tygodnie, pomiędzy sesjami często jest coś do przemyślenia czy przygotowania. Każda sesja powinna być sprofilowana pod potrzeby i wyzwania klienta. W mentoringu jest przestrzeń i na twardy konkret biznesowy i na emocje. To właśnie praca na obu płaszczyznach równocześnie daje najlepsze efekty.

W relacji mentoringowej kluczowy jest wzajemny feedback, warto szczerze rozmawiać co we współpracy wspiera postępy, a co warto byłoby wzmocnić czy zmienić. W trakcie procesu mentor cyklicznie sprawdza jak wygląda realizacja celu, co przyspiesza, a co blokuje progres, optymalizuje narzędzia i sposób pracy tak, żeby klient osiągnął to, na czym mu zależy. Ostatnia sesja to podsumowanie przebytej drogi, przyjrzenie się temu co klient odkrył o sobie, w czym jest silniejszy i przede wszystkim – na ile osiągnął cel.

Mentoring nie jest odpowiedzią na wszystkie wyzwania dzisiejszej rzeczywistości, ale jak mówi prof. Clutterbuck, guru współczesnego mentoringu, autor ponad 50 książek i współzałożyciel European Mentoring and Coaching Council „jest jedną z najskuteczniejszych metod rozwoju jakie mają dziś do dyspozycji ludzie i organizacje.” Dlaczego? Bo to połączenie wsparcia merytorycznego indywidualnie dostosowanego do rzeczywistości klienta i pracy na przekonaniach, emocjach, nawykach. Takie połączenie twardego i miękkiego wsparcia, które trwa przez kilka miesięcy to wyjątkowo skuteczna mieszanka rozwojowa.

 

Agata Rybarska, mentorka  i coach biznesowy, akredytowana przez dwie największe organizacje mentoringowo-coachingowe na świecie.

Na co dzień wspiera liderów w indywidualnych procesach rozwojowych w najróżniejszych wyzwaniach biznesowych, najczęściej w obszarze: kompetencji przywódczych, rozwoju biznesu, budowania marki osobistej, efektywności osobistej i ścieżki kariery. Ma ponad 15 lat doświadczenia liderskiego w globalnych korporacjach w marketingu i sprzedaży, zarządzała dużymi zespołami, pracowała dla ponad 30 marek na 7 rynkach. W pracy mentoringowej, jak w biznesie, lubi konkrety i działanie, ale przede wszystkim widzi człowieka wraz z jego emocjami i potencjałem. Wyróżniona na 5-tym miejscu w rankingu „Top 20 Coaches in Warsaw 2021” oraz w rankingu Forbes Women „22 Polki, które warto obserwować w 2022”. Więcej o autorce na www.agatarybarska.com oraz https://www.linkedin.com/in/agata-rybarska/

Autorka  jest członkinią Sieci Przedsiębiorczych Kobiet, w ramach której kobiety zyskują przestrzeń do rozwoju i promocji swoich biznesów, a także mentorką w Klubie Mentorek Sieci Przedsiębiorczych Kobiet, który jest realizowany w ramach programu Biznes w Kobiecych Rękach finansowanego przez Citi Foundation i Fundację Citi Handlowy.

Sieć Przedsiębiorczych Kobiet to fundacja, której celem jest wspieranie kobiet w budowaniu i rozwijaniu ich biznesów. W SPK wierzymy, że wyposażając kobiety w ekspercką wiedzę i kontakty sprawimy, że będą sprawcze i niezależne finansowo. Kompleksowo wspieramy przedsiębiorczość kobiet poprzez: rozwijanie kobiecej społeczności zawodowej, mentoring, inicjowanie programów akceleracyjnych i biznesowych oraz popularyzowanie inwestowania przez kobiety. Mamy aż 50 000 obserwatorek w mediach społecznościowych! Zapraszamy także Ciebie https://www.linkedin.com/company/fundacja-przedsiebiorczosci-kobiet W naszej społeczności działa też wyjątkowy Klub, realizowany w ramach programu Biznes w Kobiecych Rękach finansowanego przez Citi Foundation i Fundację Citi Handlowy. To Klub Mentorek, który zrzesza 150 kobiet posiadających bogate doświadczenie zawodowe, którym chętnie się dzielą. Skorzystaj z wiedzy naszych mentorek - zapraszamy do lektury ich tekstów.

Sieć Przedsiębiorczych Kobiet