L33T* komunikacja czyli PR w gamingu

203

Głównym założeniem public relations jest utrzymanie pozytywnej reputacji marki oraz utrzymanie strategicznych relacji z potencjalnymi klientami, opinią publiczną, partnerami biznesowymi czy inwestorami. W branży gamingowej, kluczowym działaniem jest komunikacja w społeczności, czyli utrzymywanie strategicznych relacji z graczami, zarówno tymi aktywnymi, jak i potencjalnymi oraz fanami tej dyscypliny. 

Gaming to branża z ogromnym potencjałem i jeszcze większą dynamiką. Ma ogromny udział w dochodach przemysłu rozrywkowego, a najpopularniejsze tytuły generują zyski na poziomie najpopularniejszych produkcji kinowych. Co stoi za sukcesem niektórych tytułów gier, lig esportowych czy turniejów?

Komunikacja w społeczności, czyli oddolne działania, które integrują i wywierają wpływ na community, skupione wokół danej aktywacji. Żadna nowa gra, liga, turniej czy transmisja nie odniesie sukcesu, jeśli nie będzie miała publiczności zaangażowanej, chętnej na wspólną interakcję i przeżycia.

targi plenerowe zoo market

Gracze to dość specyficzna grupa, charakteryzująca się ogromną wiedzą, wysoce wrażliwa na autentyczność docierających do nich treści, dlatego też komunikacja musi opierać się na doskonałej znajomości branży, produktu i zwyczajów społeczności, a tych jest tyle ile tytułów gier. Nawet w esporcie, czyli tym mniejszym wycinku gamingu, społeczności jest wiele – inni są fani CS:GO a inni League of Legends. Jeszcze inną specyfikę mają casual gamerzy, ogrywający popularne tytuły takie jak FIFA czy GTA.

Zaletą, lecz i trudnym wyzwaniem komunikacji poprzez gaming i esport jest łatwość komunikacji bezpośrednio w społeczności. Jest też ogrom “narzędzi”, które można wykorzystać w tych działaniach, lecz wracamy do punktu wyjścia czyli ich znajomości i zwyczajów tam panujących. Dla PR-owca, który wchodzi w ten temat, jest to niemałe wyzwanie i sztuka, choćby dlatego że przeciętnego fana gier czy esportu najłatwiej znaleźć na Discordzie, Twitchu i Twitterze, które, oprócz tego ostatniego zazwyczaj są dosyć egzotyczne.

Kolejnym kluczem dobrego PRu jest język, który w gamingu również bywa specyficzny i aby być dobrze zrozumianym i odebranym w tej społeczności i nie wyjść na laika, należy komunikować się z graczami ich językiem pełnym przenośni, skrótów czy słów, które są stworzone właśnie w tej społeczności. Dzięki temu integracja przebiegnie w miarę szybko i naturalnie.

Zapewnienie mediom wartościowych treści, to kolejne wyzwanie w gamingu – ten segment jest dość obszerny i również charakteryzuje się ogromną różnorodnością – są serwisy tematyczne, skupiające fanów danej dziedziny, jak i portale traktujące gaming multidyscyplinarnie. Dobra znajomość mediów gamingowych, skróci na pewno czas komunikacji i wpłynie na jej efektywność.

W komunikacji gamingowej nie można również zapomnieć o twórcach – influencerach, streamerach, youtuberach, wokół których skupione są społeczności. Z pomocą tych osób można dotrzeć precyzyjnie w preferowany target – lecz tu również kluczowa jest ich znajomość oraz zwyczajów panujących na ich kanałach. Nie ma uniwersalnej metody na komunikację wśród nich. W tym wypadku również należy się wykazać dobrym researchem i obserwacją. Krótka wizyta na kanale, może nie być owocna.

Branża gamingowa charakteryzuje się kreatywnością i nieszablonowym podejściem, i taka też powinna być jej komunikacja. Odpowiedni dobór kanałów i wielopoziomowa wyróżniająca się komunikacja pozwala na efektywne dotarcie.

*L33T w języku graczy znaczy elite, czyli wyjątkowy i dla wyjątkowych


Autorka: 

 

Justyna Oracz – Head of Communications w Fantasyexpo, zastępca Szefowej Grupy Roboczej Public Relations IAB Polska. Pełna energii i zapału manager marketingu z ponad 15-letnim doświadczeniem zawodowym zdobytym w wielu branżach. Absolwentka WSB o specjalizacji Media masowe i komunikacja. Z sukcesami planuje i realizuje komunikację marek w obszarze esportu oraz gamingu i nie tylko. Skutecznie potrafi łączyć kanały i narzędzia komunikacji, by efektywnie i efektownie realizować cele projektów.

 

Komentarze
Ładowanie...

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. AkceptujęDowiedz się więcej