LEGO® Braille Bricks – innowacyjna nauka czytania metodą Braile’a za pomocą klocków Lego

327

Fundacja LEGO Foundation i Grupa LEGO, zainspirowane historiami i pomysłami osób niewidomych na całym świecie, pilotują oddolną inicjatywę, której celem jest pomoc dzieciom niewidomym i słabowidzącym w nauce czytania metodą Braille’a poprzez zabawę klockami LEGO®.

24 kwietnia na konferencji Sustainable Brands w Paryżu, poświęconej zrównoważonemu rozwojowi, LEGO Foundation i Grupa LEGO ogłosiły swoje wsparcie dla pionierskiego projektu, który pomoże dzieciom niewidomym i słabowidzącym uczyć się metody Braille’a poprzez angażującą zabawę klockami LEGO przystosowanymi do alfabetu Braille’a.  

Koncepcja LEGO® Braille Bricks została po raz pierwszy zaproponowana LEGO Foundation w 2011 roku przez duńskie stowarzyszenie osób niewidomych „Dannish Association of the Blind”, a następnie w 2017 roku przez brazylijską fundację „Dorina Nowill Foundation for the Blind”. Od tego czasu projekt był opracowywany w ścisłej współpracy ze stowarzyszeniami niewidomych z Danii, Brazylii, Wielkiej Brytanii i Norwegii, a pierwsze prototypy są obecnie w fazie testów koncepcyjnych właśnie w tych krajach.

– Za sprawą tysięcy dostępnych obecnie audiobooków i programów komputerowych coraz mniej dzieci uczy się czytać metodą Braille’a. A jest to szczególnie ważne, ponieważ wiemy, że osoby niewidome, które potrafią posługiwać się alfabetem Braille’a, często są bardziej niezależne, mają wyższy poziom wykształcenia i lepsze perspektywy zatrudnienia. Jesteśmy głęboko przekonani, że klocki LEGO Braille Bricks mogą znacząco zwiększyć zainteresowanie nauką metody Braille’a. Bardzo cieszymy się, że LEGO Foundation umożliwia rozwój tego pomysłu i sprawi, że będą mogły skorzystać z niego dzieci na całym świecie – mówi Philippe Chazal, Skarbnik Europejskiej Unii Niewidomych.

Klocki LEGO Braille Bricks zostaną stworzone z taką samą liczbą wypukłych punktów jak te używane dla poszczególnych liter i cyfr w alfabecie Braille’a, i będą przy tym w pełni kompatybilne z tradycyjnym systemem klocków LEGO. Aby w pełni umożliwić widzącym nauczycielom, uczniom i członkom rodziny interakcję na równych warunkach, na każdym klocku będzie również narysowana litera, cyfra lub znak. Ta genialna koncepcja stanowi absolutnie nowe i dostarczające mnóstwo zabawy rozwiązanie, które zainteresuje dzieci niewidome i niedowidzące nauką alfabetu Braille’a, umożliwiając im rozwijanie szerokiego zakresu umiejętności potrzebnych do samodzielnego funkcjonowania i odnoszenia sukcesów w niezwykle szybko zmieniającym się świecie.

Morten Bonde, Senior Art Director w Grupie LEGO, który cierpi na genetyczne zaburzenie wzroku, przez co stopniowo go traci, pracował jako wewnętrzny konsultant projektu. Morten, mimo problemów z widzeniem, jest zdeterminowany, by nie dopuścić do tego, aby utrata wzroku go ograniczała.

– Obserwowanie reakcji uczniów i nauczycieli na LEGO Braille Bricks było niezwykle inspirujące i uświadomiło mi, że jedyne ograniczenia, jakie spotkają mnie w życiu to te, które tworzę w swojej głowie. Poziom zaangażowania dzieci, by być niezależnymi i traktowanymi równoprawnie w społeczeństwie, był niezwykły. Jestem poruszony, widząc wpływ, jaki ten produkt już teraz wywiera na rozwój niewidomych i słabowidzących dzieci, na ich ciekawość i chęć nauki – komentuje Morten Bonde.

Produkt jest obecnie testowany w języku duńskim, norweskim, angielskim i portugalskim, natomiast na język niemiecki, hiszpański i francuski przyjdzie kolej w trzecim kwartale 2019 roku. Oczekuje się, że ostateczna wersja zestawu LEGO Braille Bricks zostanie wprowadzona na rynek w 2020 roku. Będzie on dystrybuowany bezpłatnie do wybranych instytucji za pośrednictwem sieci partnerów biorących udział w projekcie, na rynkach, gdzie prowadzone są testy. Zestaw będzie zawierać około 250 klocków LEGO Braille obejmujących pełen alfabet, cyfry od 0 do 9, wybrane symbole matematyczne, a także inspiracje do nauczania oraz prowadzenia interaktywnych gier i zabaw.

– Dzieci niewidome i słabowidzące mają marzenia i aspiracje związane z ich przyszłością, tak samo jak dzieci widzące – mówi John Goodwin, CEO LEGO Foundation. I dodaje: Mają takie same pragnienia, potrzebę poznawania świata oraz nawiązywania kontaktów, ale często doświadczają izolacji, będąc wykluczone z niektórych aktywności. W LEGO Foundation wierzymy, że dzieci uczą się najlepiej poprzez zabawę i rozwijają umiejętności, takie jak kreatywność, współpraca i komunikacja, których szczególnie potrzebują w dzisiejszym świecie po czwartej rewolucji przemysłowej. Dzięki temu projektowi dostarczymy pełne zabawy, sprzyjające integracji podejście do nauki alfabetu Braille’a dla dzieci. Mam nadzieję, że zarówno dzieci, jak i rodzice, opiekunowie, nauczyciele i praktycy na całym świecie będą tak podekscytowani LEGO Braille Bricks jak my. Już nie możemy się doczekać, aby zobaczyć ich pozytywny wpływ.

FAKTY:

  • WHO szacuje, że na świecie aż 19 milionów dzieci ma zaburzenia widzenia. Wśród nich ok. 1,4 miliona cierpi na nieodwracalną utratę wzroku.
  • Około 75% dorosłych Europejczyków z zaburzeniami wzroku nie ma zatrudnienia. W całej społeczności osób z niepełnosprawnościami w Europie 53% nie ma pracy. Bezrobocie jest ściśle związane z dyskryminacją, ubóstwem i wykluczeniem społecznym (źródło: Europejskie Forum Osób Niepełnosprawnych i Europejska Unia Niewidomych)
  • W Stanach Zjednoczonych jedynie 10% niewidomych dzieci uczy się czytać alfabetem Braille’a, w porównaniu z ponad 50% w latach 50. XX wieku (raport National Federation of the Blind). Jednak według American Printing House for the Blind ten trend powraca, a społeczeństwo odzyskuje wiarę w znaczenie nauki Braille’a pomimo istnienia zaawansowanych cyfrowych pomocy dla niewidomych.
  • Dzieci niepełnosprawne często napotykają trudności w systemie szkolnym, ponieważ placówkom brakuje odpowiednich zasobów (źródło: Europejskie Forum Osób Niepełnosprawnych i Human Rights Watch)
  • Koncepcja LEGO Braille Bricks została początkowo przetestowana przez Dannish Association
    of the Blind, Dorina Nowill Foundation for the Blind (Brazylia), Royal National Institute of Blind People (Wielka Brytania), Leonard Cheshire (Wielka Brytania) i Blindeforbundet Norge (Norwegia).