...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Letnie Igrzyska Olimpijskie 2020 – rośnie popularność oglądania sportu na mobile’u [BADANIE]

sport na mobilu

Tydzień temu oficjalnie ruszyły Letnie Igrzyska Olimpijskie Tokio 2020. Poprzednią edycję w telewizji śledziło według niektórych danych nawet 29 milionów Polaków, a jak będzie podczas tegorocznej imprezy? Pewne jest, że na trybunach zasiądą jedynie najważniejsi goście, czyli zaledwie 950 osób, a większość fanów tego widowiska sportowego będzie oglądać Igrzyska w TV oraz online, w tym na urządzeniach mobilnych.

Nawet 45 proc. Polaków będzie oglądać rozgrywki sportowe na swoim smartfonie

Według badania AdColony „Poland Summer Games 2021” dla agencji Mobiem, wynika, że co 4. kibic będzie śledzić Letnie Igrzyska Olimpijskie w Tokio na swoim smartfonie. Co więcej, dane GWI pokazują, że 70 proc. fanów sportu między 24 a 37 rokiem życia, m.in. z Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii czy Stanów Zjednoczonych przynajmniej raz w tygodniu ogląda rozgrywki online.[1] Wydarzenia sportowe jak Igrzyska Olimpijskie, Euro 2020 czy Mistrzostwa Świata w Piłce nożnej to doskonała okazja dla marketerów, by skutecznie docierać do odbiorców z komunikatem reklamowym, a także zwiększać zyski. Co warto wiedzieć o polskich kibicach-konsumentach?

Od 23 lipca do 8 sierpnia w Tokio odbywają się Letnie Igrzyska Olimpijskie. Topowi sportowcy z całego świata będą rywalizować w 37 dyscyplinach. Na które rozgrywki Polacy czekają najbardziej? Według badania AdColony – dla połowy respondentów to lekkoatletyka jest kategorią numerem 1., którą zamierzają uważnie śledzić. Na drugim miejscu znalazła się piłka nożna – wskazała na nią równo połowa badanych. Z kolei na trzecim – siatkówka (35 proc.).

Michał GieraOprócz tych „tradycyjnych” dyscyplin sportowych Polacy wymieniali również te zupełnie nowe, które równie chętnie zamierzają oglądać na swoich smartfonach. Trzy najważniejsze to karate, wspinaczka sportowa i skateboarding. To właśnie m.in. te dyscypliny zostały dopuszczone do Letnich Igrzysk Olimpijskich w Tokio 2020.

Michał Giera, Mobiem Polska

Letnie Igrzyska Olimpijskie – Polacy preferują multichannel i multiscreening

W ciągu ostatnich lat odsetek fanów oglądających sportowe rozgrywki w telewizji stale spada na rzecz formatów dostępnych online. W tym roku, co 4. polski kibic będzie oglądać Letnie Igrzyska Olimpijskie w Tokio na swoim smartfonie, a tylko 21 proc. w TV. Mogą mieć na to wpływ m.in. różne strefy czasowe – np. między Polską a Tokio różnica stanowi 7 godzin, w związku z tym, niektóre dyscypliny fani oglądają późnym wieczorem lub nawet w nocy.

Dane z GWI Sports wskazują, że w przerwach wielu fanów sprawdza również media papierowe, słucha radia czy sprawdza aktualności w mediach społecznościowych. Jeden ekran już nie wystarcza? Wygląda na to, że tak. Ponad 6 na 10 badanych Polaków przyznało, że Letnie Igrzyska Olimpijskie w Tokio będzie śledzić na więcej niż jednym urządzeniu i w różnych kanałach. Powodem jest chęć bycia na bieżąco ze wszystkimi dyscyplinami i wynikami, które osiągają reprezentanci Polski. Ponad połowa przyznała, że pobierze potrzebne aplikacje sportowe, żeby nadążyć za oglądaniem rozgrywek.

Michał GieraDla fanów Letnich Igrzysk Olimpijskich dostępna jest oficjalna aplikacja „Olympics” w Google Play i App Store, przygotowana przez Międzynarodowy Komitet Olimpijski. Na ten moment ma już ponad milion pobrań i daje możliwość śledzenia tegorocznych wydarzeń, ale i zajrzenia w przeszłość oraz przypomnienia sobie poprzednich edycji galerią zdjęć lub filmami z najciekawszymi momentami historycznymi tego sportowego święta. Dzięki temu oprócz oglądania rozgrywek w telewizji i grania np. w gry mobilne (48 proc. Polaków robi to podczas oglądania Igrzysk) – fani mogą na bieżąco analizować wyniki i śledzić poczynania reprezentacji.

Michał Giera, Mobiem Polska

To również świetna okazja dla marketerów, którzy planują strategie wielokanałowe w mobile, by jeszcze lepiej i precyzyjniej dotrzeć z przekazem reklamowym do pożądanej grupy docelowej. Podczas oglądania wybranych dyscyplin, Polacy oprócz grania w gry mobilne i korzystania z aplikacji, aktywnie sprawdzają również reklamy, które wyświetlają się na ich smartfonach. 4 na 10 badanych sprawdza produkty, które pokazały im się poprzez kampanię. To oznacza, że podczas tego typu wydarzeń chętniej zwracamy uwagę na reklamy i częściej decydujemy się na zakup. W tym okresie fani najczęściej kupują napoje niskoprocentowe, buty typu sneakers (48%), ubrania sportowe (36%) oraz akcesoria sportowe (32%).

Michał GieraObecnie z Internetu na swoich telefonach korzysta 5,22 mld osób na świecie[2], a oglądanie za ich pośrednictwem meczy i wydarzeń sportowych to standard. Co więcej, obecnie mobilna oglądalność na świecie przeżywa wielki rozkwit. Już 3 na 10 fanów sportu ogląda go właśnie w ten sposób.[3] Dzięki mobilności i wygodzie kibice mogą na bieżąco śledzić swoich ulubionych zawodników i wszystkie dyscypliny z każdego miejsca na ziemi po wcześniejszym podłączeniu do sieci. Ponadto jak wynika z badania, podczas transmisji kibice również przeglądają na swoich smartfonach: treści dotyczące igrzysk – 61 proc., grają w gry mobilne – 48 proc., a także wyszukują produkty z reklam, które widzieli – 40 proc. a 35 proc. korzysta również z social mediów.

Michał Giera, Mobiem Polska

aktywnosci podczas Igrzysk Olimpijskich
Źródło: Mobiem Polska

Reklama mobilna podczas wydarzeń sportowych

Z badania AppAnnie wynika, że na każde 11 minut spędzanych na urządzeniach mobilnych, 10 z nich wykorzystywanych jest do używania aplikacji, również społecznościowych. Z kolei według badania Sociomantic reklamy w aplikacjach mają o 70 proc. wyższą konwersję i o 50 proc. większą sprzedaż niż reklamy na mobilnych stronach internetowych. Daje to marketerom możliwość na dotarcie do większej liczby kibiców-konsumentów, nawiązanie z nimi trwalszych relacji, a także zapewnia konwersję i generowanie większych zysków.

Michał GieraKonsumenci podczas imprez sportowych znacznie więcej czasu spędzają na swoich urządzeniach mobilnych, zwłaszcza smartfonach. W ten sposób na bieżąco śledzą wyniki i najważniejsze aktualności, ale też pod wpływem emocjonujących chwil chętniej wchodzą w interakcję z przekazem reklamowym.

Michał Giera, Mobiem Polska

Igrzyska olimpijskie a esport i mobile gaming

Jak wynika z najnowszego raportu Newzoo fanów e-sportu stale przybywa, a oglądanie wydarzeń sportowych zwiększa chęć grania w gry mobilne. Dzięki temu rosną także jego przychody, które mogą osiągnąć blisko 1,1 mld dolarów do końca 2021 roku. Oznacza to przyrost o około 14,5% względem poprzedniego roku i przychodów na poziomie 947,1 mln dolarów.[4] Jak się okazuje Polska jest jednym z czterech krajów w Europie, gdzie e-sport ma rzeszę zwolenników i fanów, których jest ponad 2,8 mln.

nośniki gier moblinych
Źródło: Mobiem Polska

Michał GieraJest to sygnał dla marek, by traktować branże esportu i mobile gamingu jako duży potencjał biznesowy oraz miejsce do reklamowania swoich produktów lub usług, ponieważ jak wynika z badania AdColony blisko połowa kibiców w trakcie trwania Letnich Igrzysk Olimpijskich w Tokio planuje grać w gry związane z tematyką sportową jak np. FIFA, NBA czy UFC, częściej niż zazwyczaj. A co 7 gracz zrobi to przy użyciu swojego telefonu.

Michał Giera, Mobiem Polska

1   Report: The sports playbook, GWI
2   We Are Social i Hootsuite: Digital 2021
3   Report, the sports playbook, GWI
4   Raport Newzoo „2021 Global Esports and Live-Streaming Market Report”


Źródło: Mobiem Polska

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF