Marketing zapachowy w placówkach opieki zdrowotnej

62

Umiejętna aromatyzacja pomieszczeń w placówkach medycznych, może pomóc pacjentom w szybszym powrocie do zdrowia, a personel pobudzić do bardziej efektywnej pracy i tym samym lepszej opieki nad podopiecznymi. Jakie zapachy sprawdzą się najlepiej w kreacji przyjemnego i odprężającego otoczenia?

Lecznicze właściwości zapachu od wieków wykorzystywane są w różnych kulturach na całym świecie. Zapach może pozytywnie wpłynąć na nastrój pacjenta przynosząc efekt uspokojenia i zrelaksowania. Badania pokazują, że jeżeli chodzi o korzyści dla naszego zdrowia, to wypełnianie zapachem otoczenia idzie jeszcze dalej.

Przyjemny zapach lawendy może nas zrelaksować, a bryza morska złagodzić uczucie niepokoju. Cytrusy z kolei pobudzają do działania i są idealne na upalne dni. Zapachy kwiatowe działają  antydepresyjnie, zwalczają nieśmiałość, zmniejszają napięcia, np. w kolejkach do kasy. Aromaty drewniane (cedr, sandał, paczula) są bardzo eleganckie, przez co podkreślą prestiż oraz siłę marki. Otulają i uspokajają. Zmysłowe, dalekowschodnie, orientalne zapachy (wanilia, piżmo, ambra) przywracają równowagę i doskonale wyciszają. Skóra z kolei, pomieszana z zapachem tytoniu i palonego drewna, podkreśli estetykę i wystrój. Uwydatni jakość oferowanych towarów i usług, wpłynie na postrzeganie danego miejsca .

Aromatyzacja pomieszczeń w placówkach opieki zdrowotnej umożliwia utworzenie harmonijnego relaksacyjnego środowiska, które wzmocni w pacjentach odczucie regeneracji sił, wprowadzi bardziej gościnną atmosferę dla odwiedzających oraz uwydatni markę danej placówki medycznej.

Odpowiednie zapachy będą korzystne nie tylko dla pacjentów ale także dla personelu placówek medycznych. Wiele aromatów, ze względu na swoje bogate i wszechstronne właściwości, będzie pozytywnie wpływać zarówno na jedną, jak i drugą stronę. Badania Mood Media pokazują, że przyjemne zapachy mogą podnieść aktywność pracowników oraz ich wydajność, a także zniwelować następstwa sytuacji stresogennych w pracy.

Do prac wymagających dużego zaangażowania umysłowego, lepsze są zapachy uwodzicielskie, takie jak właśnie lawenda. Zapachy stymulujące nie są w tym przypadku tak korzystne. Wynika to z faktu, iż nadmierna stymulacja do działania może spowodować odwrotny skutek. Do zadań o podwyższonym poziomie trudności, świetnie nadaje się zapach mięty pieprzowej, która stymuluje szare komórki do bardziej wytężonego wysiłku .

Przykładowo, amerykański szpital Florida Hospital’s Seaside Center, aby dostarczyć swoim pacjentom przyjemnych doznań sensorycznych, zastosował dyfuzory aromatyzujące w pomieszczeniach szpitalnych, rozpylając zapachy morza, orzecha kokosowego i wanilii. Zapach wanilii jest szczególnie polecanym aromatem na oddziałach stosujących narzędzia radiologii, ponieważ zauważono, że potrafi łagodzić objawy klaustrofobii. Fakt ten doskonale obrazuje sytuacje, że każda placówka pragnie stworzyć otoczenie, które będzie dla klienta czy pacjenta przyjemne i odprężające.

Różne zapachy wywołują różne efekty. Ważne aby przy doborze odpowiedniego aromatu, zdać się na specjalistów z zakresu aromamarketingu. Profesjonalny dostawca tego typu rozwiązań, powinien posiadać katalog zapachów, pogrupowanych wg kategorii ich wpływu na ludzki umysł. Natomiast niektóre z firm oferują również tworzenie całkowicie unikalnych środowisk zapachowych, które przygotowywane są pod specjalne zamówienia klientów. Dzięki temu dana marka może zaprojektować dla siebie wyjątkowe logo zapachowe, które oprócz kwestii wizerunkowych, posiadać będzie korzystne właściwości dla osób przebywających we wnętrzach placówki.

***

Mood / Mood Media/ (TSX: MM / LSE AIM: MM) jest światowym liderem w dziedzinie Customer Experince oraz Experience Design. Poprzez integrację mediów, rozwiązań marketingu sensorycznego, społecznych i mobilnych aplikacji oraz rozwiązań opartych na najnowszej technologii, Mood wzmacnia marki i pomaga swoim partnerom biznesowym tworzyć zaawansowane połączenia z ich klientami.

Partnerami biznesowymi Mood są wiodące na świecie marki z wielu branż, w tym handlu detalicznego, mody, usług finansowych, hospitality czy też rynku gastronomicznego. Firma obsługuje ponad 560.000 lokalizacji handlowych w 55 krajach w Ameryce Północnej, Europie, Azji, na Bliskim Wschodzie i Australii. Mood dociera do ponad 150 milionów ludzi na co dzień.

Więcej informacji na temat Mood, można znaleźć na: www.moodmedia.com