6 kroków do wzmacniania lojalności swojego klienta w czasach lokautu

Gospodarka została sparaliżowana przez koronawirusa. Kwarantanna dotknęła wszystkich Polaków, utrudniając a nawet uniemożliwiając funkcjonowanie wielu biznesom. Wiele firm jest już zamkniętych od kilku dniu. To zamknięcie ma swoje odzwierciedlenie w przychodach, a to dopiero początek lokautu, który może trwać nawet miesiąc. Koncepcje scenariuszy zapaści gospodarczej są różne – od tych mówiących o spowolnieniu wzrostu po apokalipsę związaną z upadkiem 30 proc. przedsiębiorstw. W całej tej układance musisz postawić sobie dwa pytania: po pierwsze, czy przygotowałeś się już na czas lokautu i po drugie, co zamierzasz jak już całe to zamieszanie ustanie?
Ten trudny dla Twojego biznesu czas możesz wykorzystać efektywnie między innymi na utrzymanie ciągłości komunikacji ze swoimi klientami. Komunikacja ta jest o tyle ważna, że Twoja walka o przetrwanie lokautu może okazać się porażką, gdy ten się skończy a Twoi klienci zachęceni konkurencją i ich obniżkami pójdą właśnie do nich, zamiast wrócić do Ciebie. Najbardziej efektywną formą komunikacji, której skuteczność potwierdza 92 proc. marketerów biorących udział w 16. Badaniu Wykorzystanie Poczty Elektronicznej, jest e-mail marketing.
Jeżeli nie masz jeszcze bazy adresów e-mail swoich odbiorców, są sposoby na ich zbudowanie nawet teraz chociażby poprzez Twój Facebook’owy profil. Jeżeli jednak masz już bazę swoich klientów, podpowiemy Ci jak w sześciu krokach stworzyć prawidłową komunikację, żeby utrzymać lojalność klientów przy zamkniętych drzwiach.
- Wybierz najlepszy system dla Twojej firmy. Sprawdź, czy ma różne scenariusze zapisu, możliwości ustawienia wysyłek follow up, szeroką gamę szablonów (uwierz mi – zaoszczędzi Ci to później czas i koszty), podpiętą analitykę czy chociażby przyjazny dashboard do mierzenia Twoich wysyłek. Jeżeli potrzebujesz spięcia swojej strony z API systemu, sprawdź które funkcje właśnie przez API możesz wykorzystać.
- Zaprojektuj odpowiednią kreację. Wygląd Twojego e-maila ma przełożenie na to, co chcesz przekazać i jaką rolę ma spełnić wysyłka. Jeżeli chcesz pokazać tylko jedną promocję – zapełnij całą kreację grafiką, wrzuć 3-4 hasła oddające cel promocji, przełóż promocję na procentowe oszczędności i koniecznie dodaj widoczne CTA, z linkiem docelowym podpiętym oczywiście pod całą grafikę. Przypomnienie o istnieniu marki najlepiej zareklamować cyklicznym newsletterem, a w nim powinien się znaleźć główny banner z logotypem, kilka mniejszych grafik wraz z krótką zajawką tekstów prowadzących dzięki CTA do konkretnych artykułów na blogu, krótkie info o promocji, jeżeli takowa jest. Celem takiego przesłania jest przekierowanie odbiorcy na stronę www, a dalej już zasady UX powinny poprowadzić całą ścieżkę komunikacji do Twojego celu.
Jak wcześniej wspomniałem, kreację możesz zrobić samemu korzystając przykładowo z prostego i intuicyjnego kreatora Drag&Drop w narzędziu do e-mail marketingu SAREsystem, albo skorzystać z gotowych szablonów, jeżeli system, który wybrałeś, takowe posiada. Oszczędność budżetów na usługach graficznych i usługach trafficów przy dobrym wyborze narzędzia idzie w tysiącach złotych miesięcznie.
- Stwórz chwytliwy temat. Jak już stworzyliśmy kreację, której nie powstydziłby się najlepszy specjalista od UX, musimy pamiętać, żeby wpisać odpowiedniego nadawcę i wybrać ciekawy temat naszego e-maila, w przeciwnym razie Twój klient może nawet nie chcieć go otworzyć. Z doświadczeń licznych kampanii mogę stwierdzić, że personalizacja tematu ma sens. Zwracanie się bezpośrednio do użytkownika: „Joanno, mamy dla Ciebie kod na -40%” zawsze sprawi, że Pani Joanna poczuje się wyjątkowo. Dodatkowo w temacie przemyciliśmy już delikatnie zawartość – jak otworzysz e-maila zobaczysz kod na 40%, a więc warto go otworzyć i spojrzeć na ofertę. Temat zawsze uzupełnij preheaderem – pozwoli on rozszerzyć przekaz zawarty w temacie, a większość skrzynek e-mailowych wyświetla go jeszcze z poziomu listy wiadomości.
- Skorzystaj z zawsze nieocenionego SPAMtestu. Gdy mamy już wszystko gotowe, skorzystajmy ze spam testów dostępnych w systemie, żebyśmy mogli określić co jeszcze poprawić, które słowa zastąpić innymi, jakie elementy są za ciężkie i czy przykładowo jest odpowiednia ilość tekstu w stosunku do grafik. Jest to o tyle ważne, że do folderu spam użytkownik zagląda tylko w razie konieczności, np. żeby sprawdzić wiadomość z linkiem potwierdzającym rejestracje, z pewnością nie oczekuje tam Twojej wiadomości mającej na celu przypomnienie mu o swoim istnieniu podczas tego lokautu. Przy budowaniu kreacji należy pamiętać, że słowa „promocja”, „kup” i podobne, które mają nacechowanie handlowe, zawsze zwiększą szansę na przeniesienie do folderu spam. Powyższe nie dotyczy słów naniesionych na grafikę, chociaż pewnie w przyszłości filtry spamowe i te powierzchnie będą sprawdzać.
- Dobierz odpowiednią grupę docelową. Już proste rozróżnienie kreacji chociażby po płci spowoduje, że mężczyźni, do których skierujemy przekaz z pięknie upieczoną golonką jako daniem głównym zamiast sałatką z soczewicą może doprowadzić do większej ilości składanych zamówień. Jeżeli posiadasz w danych imiona swoich użytkowników, system powinien szybko wyłapać, komu wysłać golonkę, komu soczewicę. Innym sposobem pogrupowania jest przykładowo wysłanie e-mailingu urodzinowego solenizantom z danego dnia bądź chociażby miesiąca.
- Wyślij i… testuj. Wróć do wysyłki po 24 godzinach i sprawdź, jaka była otwieralność wysyłki, jej klikalność i heat mapę, czyli miejsca, w które Twoi klienci klikają. Informacje te wykorzystaj podczas planowania następnej wysyłki, żeby zmaksymalizować ich aktywność.
Stworzenie skutecznej komunikacji, czyli zaprojektowanie dobrej kreacji z jeszcze lepszą treścią to podstawa budowania i utrzymywania relacji z klientem, a także wzmacniania jego lojalności. Korzystając z odpowiednich narzędzi możesz ułatwić sobie to zadanie. Najważniejsze to zaplanować komunikację i ją zrealizować. Nawet jeżeli do tej pory Twój biznes trzymał się z daleka od Internetu, to nie możesz pozwolić sobie dzisiaj, aby ten stan rzeczy dalej trwał. W końcu właśnie teraz masz najwięcej czasu, żeby się tym zająć.
Autor:
Daniel Werner
head of PR & marketing SAREsytem, SAREhub
Digitree Group to kompleksowe usługi z zakresu digital marketingu, oparte na zaawansowanych, autorskich narzędziach, technologii i unikatowych danych o użytkownikach sieci, wspierające sprzedaż oraz działania marketingowe klientów. Ponad 15 lat doświadczenia w branży technologicznej. Generujemy rocznie miliony leadów i sprzedaży w branżach: e-commerce, retail, ubezpieczenia, finanse, nieruchomości, turystyka, MŚP, instytucje publiczne, agencje i domy mediowe. 25 rozwiązań technologicznych zwiększających ruch i sprzedaż online. Wyróżniają nas autorskie narzędzia: system do marketing automation, e-mail marketingu, walidacji i scoringu danych oraz unikatowe dane: intencje zakupowe i zainteresowania, finansowe, geolokalizacji, aktywności online. Rozwijamy digital. Edukujemy branżę współpracując z magazynami, serwisami i organizatorami eventów: Marketer+, Online Marketing, E-commerce w Praktyce, Targi e-Handlu, IAB Polska, Szef Sprzedaży, Marketing i Biznes, Sprawny.Marketing, NowyMarketing.pl i wiele innych. 19 nagród branżowych i biznesowych. Deloitte Technology Fast 50 CE, Deloitte Technology Fast 500 EMEA, Gazele Biznesu, Golden Arrow, Bloomberg Businessweek, Krajowi Liderzy Innowacji i Rozwoju.