Marketing „jak z żurnala”

22 sierpnia br. odbędzie się oficjalna prezentacja nowego katalogu IKEA. Przy tej okazji przedstawiamy historię tych wydawanych od 1951 roku publikacji i ich roli w strategii marketingowej firmy.

Pierwszy katalog IKEA został wydany w 1951 roku – wtedy właśnie Ingvar Kamprad, założyciel firmy, sam napisał do niego wszystkie teksty, które dotyczyły nie tylko wyposażenia domu, ale także sprzedaży wysyłkowej. Katalog miał nakład 250 tys. egzemplarzy. Rok później zaś wydawnictwo było już w pełni poświęcone wyposażeniu wnętrz. Tak wyglądały początki publikacji, która obecnie jest jedną z głównych form dotarcia IKEA do dotychczasowych i potencjalnych klientów.

Strona graficzna katalogów jest produkowana przez IKEA Communications AB (ICOM) w Älmhult w Szwecji, gdzie ok. 260 osób pracuje nad produkcją materiałów dla klientów – instrukcjami montażu, reklamami TV, stroną WWW i katalogiem. Poprzednia, publikacja, obowiązująca do września 2013 roku, wydrukowana została w 211 mln egzemplarzy w 29. różnych językach i rozdystrybuowano w 41. krajach na świecie.

– Prace nad katalogiem rozpoczyna się co najmniej rok przed jego ukazaniem się na rynku, zatem już dziś znamy temat przyszłorocznego katalogu. Zimą będą gotowe listy produktów, wtedy też rozpoczną się sesje zdjęciowe w jednym z największych w Europie studiów fotograficznych o powierzchni około 8 tys. m2, przy udziale kilkunastu fotografów. Prace nad poszczególnymi wersjami językowymi ruszą wczesną wiosną, zaś latem katalog zostanie wydrukowany w 28. drukarniach na całym świecie i trafi na poszczególne rynki – mówi Małgorzata Jezierska, PR specialist w IKEA Retail.
 
Multi kulti
Przygotowując komunikację na różnych rynkach, należy uwzględnić różnice kulturowe oraz to, że potrzeby klientów na danym rynku są uwarunkowane przez szereg czynników. IKEA jako firma globalna musi zatem dopasować do nich swoją komunikację. To zadanie zespołu projektantów wnętrz z siedzibą w Älmhult, w Szwecji – miejscu, w którym powstaje globalna komunikacja firmy. Dlatego projektanci wnętrz nie tylko planują i przygotowują kolejne wnętrza, ale także podróżują do różnych zakątków świata, odwiedzając prawdziwe domy i obserwując codzienne życieich mieszkańców: – Na miejscu nasi projektanci zbierają informacje i wiedzę o kulturze danego kraju, tradycjach, wartościach i wyzwaniach. Stanowi to klucz do tworzenia autentycznych wnętrz, z którymi klienci na całym świecie mogą się identyfikować. Poszczególne wersje katalogu nie różnią się więc tak bardzo w zakresie inspiracji. Adaptacje na poszczególne rynki dotyczą m.in. powierzchni prezentowanych wnętrz, np. na rynku włoskim czy skandynawskim kuchnie są większe niż w Polsce czy Chinach. Brane są także pod uwagę zwyczaje dotyczące choćby spania, np. w różnych krajach preferowane są inne rodzaje materaców czy sposoby słania łóżka. Adaptacje dotyczą także asortymentu, np. są różne rozmiary pościeli czy nieco inny sprzęt AGD na rynku europejskim, amerykańskim i azjatyckim – zauważa Jezierska.
 
Rozszerzona rzeczywistość
W zeszłym roku po raz pierwszy w drukowanej wersji katalogu wykorzystano technologię rozszerzonej rzeczywistości. Dzięki bezpłatnej aplikacji użytkownicy smartphone’ów i tabletów mogą np. wirtualnie zaglądać do wnętrza mebli, oglądać wybrane produkty w powiększeniu czy uzyskać dostęp do dodatkowych zdjęć. Cześć obrazów można oglądać także w 3D, niektóre mają formę animacji pokazujących zastosowanie wybranych mebli. Użytkownicy aplikacji katalogowej mogą zobaczyć te same wnętrza urządzone przy użyciu różnego rodzaju tekstyliów i dla kontrastu całkowicie ich pozbawione lub oglądać meble w różnych odsłonach.
 
Polski wątek
Pierwszy katalog IKEA w języku polskim ukazał się w sierpniu 1997 roku i został wydany w ponad dwumilionowym nakładzie. Wydanie IKEA 2013 w polskiej wersji językowej zostało wydrukowane w 5,26 mln egzemplarzy, z czego 4,7 mln trafiło bezpośrednio do polskich domów w siedmiu regionach: Warszawa, Łódź, Poznań, Trójmiasto, aglomeracja katowicka, Wrocław, Kraków. W polskiej edycji także można znaleźć niewielkie różnice w stosunku do innych wersji – adaptacje dotyczą powierzchni prezentowanych wnętrz czy wykorzystania dużego pokoju jako sypialni, stąd np. większy niż na innych rynkach asortyment sof rozkładanych. Także jadalnia w salonie nie jest w Polsce niczym niezwykłym i ma to odzwierciedlenie w inspiracjach katalogowych.
 
Wsparcie
Premiera nowego katalogu na wszystkich rynkach zawsze łączy się z jego tematem przewodnim. Na przykład edycja 2012 promowała rozwiązania na niewielkie powierzchnie – „Małe jest piękne, liczą się sprytne pomysły”. Dlatego też w ramach promocji nowego wydania na Dworcu Centralnym w Warszawie zbudowano mieszkanie IKEA o powierzchni 20 m2, w którym przedstawiono rozwiązania IKEA. Odbyła się w nim także konferencja prasowa on-line, a Teatr Improwizowany Klancyk odgrywał scenki w tej zaadaptowanej przestrzeni w ramach tzw. Małej Sceny na Centralnym. W wydaniu na 2013 rok tematem przewodnim są tekstylia, dlatego wprowadzeniu nowego katalogu towarzyszył Festiwal Dobrego Wystroju organizowany przez IKEA w Łodzi, mieście znanym z tradycji włókienniczych. Inspiracją dla najnowszego wydania – IKEA 2014 – stało się mieszkanie z dziećmi.

:: ::

1951  – 250 tys. egz. pierwszego katalogu IKEA rozdystrybuowano w Szwecji

1990  – Powstaje pierwszy sklep IKEA w Polsce

1997  – Powstaje pierwsza polska edycja katalogu

1999  – Na stronie internetowej IKEA w USA uruchomiona zostaje pierwsza elektroniczna wersja katalogu

2007 – Powstaje wersja on-line katalogu w języku polskim

2012 – IKEA po raz pierwszy wykorzystuje w swoim katalogu technologię rozszerzonej rzeczywistości (AR)

::

Katalog IKEA w liczbach:

250 tys. – tyle wyniósł nakład pierwszej edycji katalogu

29 – w tylu językach wydawany jest obecnie katalog IKEA

211 mln – tyle wynosi nakład wydania IKEA 2013

5,26 mln – tyle egzemplarzy najnowszego katalogu wydano w języku polskim (nakład pierwszej polskiej edycji wyniósł 2 mln)

260 – tyle osób pracuje co roku nad produkcją materiałów dla klientów – od instrukcji montażu po katalogi

41 – w tylu krajach jest dystrybuowany katalog w 62 wersjach (wersje oznaczają zmiany dotyczące adaptacji lokalnych bądź inne wersje tego samego języka np. angielski UK i US)

Ponad 1 mln – średnio tyle osób rocznie ogląda katalog na stronie IKEA.pl, generując ponad 85 mln odsłon

Jaka jest rola katalogu w strategii marketingowej firmy?
Małgorzata Jezierska, PR specialist, IKEA Retail: Katalog IKEA dociera do ponad 200 mln domów na całym świecie, by realizować wizję IKEA o tworzeniu lepszych warunków codziennego życia dla wielu ludzi. Pragniemy, by czytelnicy czerpali z setek bezpłatnych pomysłów i inspiracji na urządzanie własnych domów, według indywidualnych potrzeb, i dzielili z firmą jej miłość i pasję do urządzania wnętrz. Katalog, obecny w domach wielu ludzi przez cały rok, zachęca i pomaga przygotować się do wizyty w sklepie IKEA. Staramy się, by każdy kolejny katalog był coraz bardziej nowoczesny i atrakcyjny, a jednocześnie bliski potrzebom zwykłych ludzi. Wraz z ukazaniem się nowego katalogu IKEA rozpoczyna, od 1 września, swój kolejny rok finansowy.

 

:: ::

Teskt jest zaktualizowaną wersją materiału publikowanego w wydaniu „Briefu” nr 156 / 2012 

 

1951  – 250 tys. egz. pierwszego katalogu IKEA rozdystrybuowano w Szwecji

1990  – Powstaje pierwszy sklep IKEA w Polsce

1997  – Powstaje pierwsza polska edycja katalogu

1999  – Na stronie internetowej IKEA w USA uruchomiona zostaje pierwsza elektroniczna wersja katalogu

2007 – Powstaje wersja on-line katalogu w języku polskim

2012 – IKEA po raz pierwszy wykorzystuje w swoim katalogu technologię rozszerzonej rzeczywistości (AR)

::

Katalog IKEA w liczbach

250 tys. – tyle wyniósł nakład pierwszej edycji katalogu

29 – w tylu językach wydawany jest obecnie katalog IKEA

211 mln – tyle wynosi nakład wydania IKEA 2013

5,26 mln – tyle egzemplarzy najnowszego katalogu wydano w języku polskim (nakład pierwszej polskiej edycji wyniósł 2 mln)

260 – tyle osób pracuje co roku nad produkcją materiałów dla klientów – od instrukcji montażu po katalogi

41 – w tylu krajach jest dystrybuowany katalog w 62 wersjach (wersje oznaczają zmiany dotyczące adaptacji lokalnych bądź inne wersje tego samego języka np. angielski UK i US)

Ponad 1 mln – średnio tyle osób rocznie ogląda katalog na stronie IKEA.pl, generując ponad 85 mln odsłon

::

Jaka jest rola katalogu w strategii marketingowej firmy?
Małgorzata Jezierska, PR specialist, IKEA Retail: Katalog IKEA dociera do ponad 200 mln domów na całym świecie, by realizować wizję IKEA o tworzeniu lepszych warunków codziennego życia dla wielu ludzi. Pragniemy, by czytelnicy czerpali z setek bezpłatnych pomysłów i inspiracji na urządzanie własnych domów, według indywidualnych potrzeb, i dzielili z firmą jej miłość i pasję do urządzania wnętrz. Katalog, obecny w domach wielu ludzi przez cały rok, zachęca i pomaga przygotować się do wizyty w sklepie IKEA. Staramy się, by każdy kolejny katalog był coraz bardziej nowoczesny i atrakcyjny, a jednocześnie bliski potrzebom zwykłych ludzi. Wraz z ukazaniem się nowego katalogu IKEA rozpoczyna, od 1 września, swój kolejny rok finansowy.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF