Marketplaces to już 62% globalnego rynku e-commerce

2 142

Platformy typu marketplace to prawdziwi liderzy w e-commerce. Niezwykle dynamiczny rozwój tego sektora rynku obserwujemy zarówno w Polsce, jak i za granicą. Z roku na rok dynamicznie rośnie zarówno liczba klientów, sprzedawców na platformach typu marketplace, a co za tym idzie wartość sprzedawanych za ich pomocą produktów.

50 kreatywnych 750x100px

Prognozy rynkowe mówią, że rynek marketplaces może w najbliższych latach urosnąć nawet do poziomu 75% całego e-commerce. Platformy podbiły internet w Polsce i na całym świecie, dając szansę sprzedaży w internecie praktycznie każdemu. Agencja badawcza Inquiry wraz z Wiadomościami Handlowymi publikują obszerną analizę tego segmentu.
Szacuje się, że 100 największych platform marketplaces na świecie stanowi około 60% globalnego rynku e-commerce. Pierwsze tego typu platformy powstawały w USA na początku lat 90-tych, ale popularność tego kanału sprzedaży rośnie z roku na rok. Pandemia COVID-19 dodatkowo ten rozwój przyspieszyła powodując wzrosty sprzedaży średnio o 40%. Jedną z pierwszych platform marketplace, które istnieją do dziś jest światowy lider tego rynku – Amazon, którego początki sięgają 1995 roku.
Ameryka Północna zapoczątkowała rozwój tego segmentu, ale później powstały serwisy pochodzące z Ameryki Południowej (Mercado Libre) i przede wszystkim z rynku azjatyckiego, który stał się prawdziwą kolebką rozwoju marketplaces (Shopee, Rakuten, AliExpress i inne).
Również Polska może pochwalić się Allegro, które należy do europejskich liderów rynku, a pod względem liczby miesięcznych wizyt zajmuje 12 miejsce na świecie. W Polsce Allegro wiedzie zdecydowany prym wśród wszystkich dostępnych platform – korzysta z niej ponad ¾ Polaków kupujących w internecie. Co więcej, polski rynek stał się miejscem ekspansji światowych liderów takich jak Amazon, który uruchomił w ubiegłym roku polską wersję swojego sklepu, podobnie jak singapurski Shopee, który rozpoczął w Polsce swoją działalność na jesieni 2021 roku.

Położenie geograficzne naszego kraju powoduje, że Polska staje się terenem starcia Zachodu ze Wschodem – o portfele i serca klientów będą walczyć z jednej strony Amazon i Zalando, z drugiej AliExpress i Shopee. Czy lokalne marki, o niewątpliwie bardzo silnej pozycji, mają szansę wygrać z międzynarodowymi gigantami? W przeszłości okazywało się wielokrotnie, że podbicie polskiego rynku, nawet przez dużego gracza, to nie taka prosta sprawa. 

Agnieszka Górnicka, prezes firmy Inquiry

Wykresy_Marketplaces 02-2022 (1)

W raporcie agencji Inquiry i Wiadomości Handlowych znajdziemy również dokładną analizę preferencji polskich konsumentów dotyczących kupowania na platformach typu marketplace. Aż 2/3 polskich konsumentów kupujących online regularnie dokonuje na nich zakupów. Jest to również kanał zdecydowanie preferowany przez Polaków. W tego typu serwisach lubimy przede wszystkim dostęp do szerokiej, zróżnicowanej oferty w jednym miejscu, a także szybką realizację zamówienia i dostawy. Po drugiej stronie – sprzedawcy, mali i duzi, doceniają marketplaces głównie ze względu na możliwość dotarcia do ogromnej rzeszy klientów w jednym miejscu. Obecność na platformach typu marketplace wiąże się dla sprzedawców z szeregiem zalet i korzyści, ale także wyzwań i zagrożeń. Analizę tych zagadnień znajdziemy we wspomnianym raporcie.

Autorzy raportu poświęcają także dużo uwagi analizie trendów obecnych już dziś i tych, które będą decydować o rozwoju tego rynku w najbliższych latach. Pokazują także skalę rozwoju usług wokół platform marketplace. Rozwój platform pociągnął za sobą wręcz nieprawdopodobny rozwój usług logistycznych, płatności cyfrowych czy paczkomatów.
Wykresy_Marketplaces 02-2022 (2)

Rozwój platform marketplace pociąga za sobą nowe zjawiska. Powstaje cały ekosystem usług związanych ze sprzedażą i reklamą na platformach; firmy inwestują w magazyny i logistykę ostatniej mili, np. automaty paczkowe. Wejście dużych operatorów oznacza rosnącą konkurencję i przyspieszyło zmiany w działalności lokalnych graczy.

Agnieszka Górnicka

Ponadto w raporcie znajdziemy również wypowiedzi ekspertów z największych i najlepszych platform typu marketplace takich jak Allegro, Zalando czy Amazon. Obszerne dane na temat światowego i polskiego rynku marketplaces można znaleźć w najnowszym opracowaniu agencji Inquiry i Wiadomości handlowych. Dzięki publikacji możemy spojrzeć na rozwój rynku platform marketplace całościowo oraz przeanalizować aspekty konsumenckie, biznesowe jak i światowe benchmarki.
Najbliższe lata niewątpliwie przyniosą jeszcze wiele zmian, a my będziemy Państwu towarzyszyć opisując nowe trendy. W raporcie, który właśnie Państwu prezentujemy, przedstawiamy stan obecny oraz perspektywy rozwoju na najbliższe lata – dodaje Agnieszka Górnicka.


Źródło: Inquiry

Komentarze
Ładowanie...

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. AkceptujęDowiedz się więcej