...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Miesiąc Dumy: FREENOW ponownie bada ilu Polaków wsiadłoby do tęczowej taksówki. W tym roku wyniki są jeszcze bardziej zaskakujące

  34% Polaków twierdzi, że nie wsiadłoby do taksówki oklejonej w tęczowe barwy. Odsetek ten jest wyższy niż rok temu – wynika z badania FREENOW. W aplikacji FREENOW pojawia się funkcja “Przekaż datek”, po wybraniu której pasażerowie mogą wspierać Stowarzyszenie Miłość Nie Wyklucza, zaokrąglając kwotę każdego przejazdu do pełnej złotówki. Kierowca taksówki oklejonej w tęczowe […]

 

  • 34% Polaków twierdzi, że nie wsiadłoby do taksówki oklejonej w tęczowe barwy. Odsetek ten jest wyższy niż rok temu – wynika z badania FREENOW.
  • W aplikacji FREENOW pojawia się funkcja “Przekaż datek”, po wybraniu której pasażerowie mogą wspierać Stowarzyszenie Miłość Nie Wyklucza, zaokrąglając kwotę każdego przejazdu do pełnej złotówki.
  • Kierowca taksówki oklejonej w tęczowe barwy podzielił się swoimi doświadczeniami na przestrzeni ostatnich kilkunastu miesięcy.

FREENOW, aplikacja do zamawiania taxi i współdzielonych opcji mobilności miejskiej, po raz kolejny angażuje się w Miesiąc Dumy w Polsce. W ubiegłym roku FREENOW po raz pierwszy w Polsce udostępniło taksówki w pełni oklejone w tęczowe barwy i zbadało nastawienie pasażerów do tego typu działań. Rok później, platforma przeprowadziła taką samą ankietę.

Z ankiety FREENOW przeprowadzonej w tym roku wśród 4,5 tysiąca pasażerów z polskich miast wynika, że Polacy są nadal podzieleni w kwestii wspierania Miesiąca Dumy przez marki. Blisko połowa Polaków (45%) uważa, że marki w Polsce powinny włączać się w aktywności wspierające społeczność LGBTQ+ i zwiększające świadomość społeczeństwa na jej temat. Jednak drugie 45% badanych twierdzi, że marki nie powinny tego robić – warto zaznaczyć, że odsetek ten wzrósł, ponieważ w zeszłym roku wynosił on 36%.

Tegoroczna ankieta FREENOW zawierała także dodatkowe pytanie o to, czy zdaniem pasażerów w ciągu ostatniego roku sytuacja osób LGBTQ+ w Polsce uległa zmianie. 30% badanych twierdzi, że zaszły zmiany na lepsze, 33% uważa, że sytuacja pozostała bez zmian, a 7% – że się pogorszyła.

Polacy zapytani o to, czy wsiedliby do taksówki oklejonej w barwy flagi tęczowej, w 58% odpowiedzieli twierdząco (jednak w 2023 roku było ich więcej, bo aż 66%). 7 na 10 z nich, wskazało, że “to taksówka jak każda inna”, a ponad połowa deklaruje, że wspiera społeczność LGBTQ+.

1/3 polskich pasażerów (34%) nadal jednak twierdzi, że nie wsiadłoby do taksówki oklejonej w tęczowe barwy, To wzrost o aż 7 punktów procentowych względem zeszłego roku (27% w 2023 r.). Pasażerowie motywują to niezgodnością z ich przekonaniami i obawą przed negatywną reakcją osób z zewnątrz.

Pomimo, że wyniki naszej ankiety dostarczają gorzkich wniosków, jako FREENOW dalej jesteśmy zmotywowani do podejmowania kolejnych działań na rzecz wsparcia społeczności LGBTQ+. To wyraz wyznawanych wartości naszej marki, takich jak inkluzywność, równość i wspieranie mniejszości. Z relacji kierowców taksówek oklejonych w tęczę wiemy, że takie działania są potrzebne. W tym roku udostępniamy użytkownikom naszej aplikacji możliwość zaokrąglenia kwoty za przejazd do pełnej złotówki, na rzecz wsparcia Stowarzyszenia Miłość Nie Wyklucza – mówi Krzysztof Urban, dyrektor zarządzający FREENOW w Polsce.  

W aplikacji FREENOW pasażerowie w Polsce mogą dobrowolnie włączyć funkcję “Przekaż datek”, dzięki której mogą wspierać Stowarzyszenie Miłość Nie Wyklucza, działające na rzecz wprowadzenia równości małżeńskiej w Polsce. Po włączeniu tej opcji podczas przejazdu, cena za przejazd pasażera zaokrąglana będzie do pełnej złotówki, a FREENOW przekaże skumulowaną sumę na cele statutowe tego stowarzyszenia.

Zanim uda się skonfrontować mity z rzeczywistością, człowiek musi zrozumieć, że osoby LGBT+ istnieją w jego otoczeniu. Ogromną rolę do odegrania mają tutaj sojusznicy i sojuszniczki, którzy korzystają z tego, że ich głos jest często chętniej słuchany, aby domagać się godnego i równego traktowania dla wszystkich. Zaznaczenie obecności i dobrej woli poprzez tęczowe symbole może być pierwszym krokiem w społecznej edukacji. Realne działania firm, które nie ograniczają się tylko do trwającego miesiąc tęczowego marketingu, ale obejmują szkolenia, merytoryczną komunikację i wsparcie finansowe organizacji społecznych są tutaj nie do przecenienia komentuje Hubert Sobecki ze Stowarzyszenia Miłość Nie Wyklucza.

Kierowca współpracujący z FREENOW, który zdecydował się rok temu na pełne oklejenie swojej taksówki w tęczową flagę i nadal je utrzymuje, podzielił się swoimi doświadczeniami na przestrzeni ostatnich kilkunastu miesięcy.

Jeżeli przechodnie i pasażerowie reagują, to najczęściej pozytywnie: szeroki uśmiech, serduszka z dłoni, robienie zdjęć, nawet kilkanaście razy dziennie!  Często podobne reakcje zdarzają się ze strony kierowców czy pasażerów autobusów i tramwajów. Pewnego dnia do auta wsiadła matka z dzieckiem w wieku przedszkolnym. Dziecko natychmiast pyta „A dlaczego ten Pan ma tęczę na aucie?” Zapada cisza, więc zaczynam odpowiadać ” To oznacza, że jak te kolory możemy być różni ale każdy jest tak samo ważny jak każdy kolor tęczy”. Mama odetchnęła z wyraźną ulgą. Czasem pojawiają się pytania o to, czy nie boję się, że ktoś zrobi mi krzywdę albo zniszczy samochód. Zdarzają się też przeciwne zachowania, średnio 3 razy dziennie: obraźliwe gesty, plucie, wyzwiska mówi Marcin Wolski, kierowca tęczowej taksówki FREENOW. Dodaje, że nie zamierza zrezygnować z oklejenia: Uważam że niedostrzegana część społeczeństwa nie ma równych szans na szacunek i możliwości walki z niesprawiedliwością. Ważne jest dla mnie zmienianie rzeczywistości tak, żeby każde z nas mogło czuć się swobodnie we własnym kraju. Będę nadal z dumą jeździł z flagą na aucie żeby mój kraj stał się miejscem przyjaznym dla każdego – dodaje kierowca.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF