...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Na jaki zawód w Polsce jest największe zapotrzebowanie?

Magazyn

Pracownicy obszaru logistyki otwierają zarówno polski jak i światowy ranking stanowisk, które jest najtrudniej obsadzić. Największe wyzwania dotyczą zatrudnienia magazyniera, operatora wózka oraz inżyniera.

Według raportu „Niedobór talentów” to właśnie branże logistyki oraz  IT znajdują się na szczycie listy najcięższych do obsadzenia sektorów zawodowych. Przedsiębiorcy narzekają na braki w kadrze magazynierów, operatorów maszyn, osób zarządzających zespołami, a także ekspertów (np. spedytorów). Dodatkowo nadchodzące wydarzenia pokroju Black Friday oraz Bożego Narodzenia, które obciążają branżę pogłębiają ten trend. Jak szacują eksperci ManpowerGroup, stopień rywalizacji o kadry pomiędzy pracodawcami jest obecnie na rekordowym poziomie.

Logistyka to jedna z branż, która niezależnie od pandemii, a czasem nawet za jej sprawą, odnotowuje najbardziej dynamiczne wzrosty i nabiera coraz większego znaczenia. Dodatkowo spektrum obowiązków tak zwanych logistyków jest bardzo szerokie, począwszy od planowania zapasów, poprzez koordynację pracy magazynu, operowanie wózkiem widłowym, aż do planowania i realizacji transportu. Tak szeroki wachlarz zadań już wprost przekłada się na istotną liczbę osób w każdym przedsiębiorstwie, dedykowanych do logistycznej obsługi przepływów. Czy niektóre z wymienionych obszarów logistyki mogą być obsługiwane przez sztuczną inteligencję, roboty czy autonomiczne pojazdy? Czy obserwowana cyfryzacja logistyki zmniejszy zapotrzebowanie na pracowników logistyki? Uważam, że absolutnie nie. Ogromne znaczenie logistyki dla właściwego funkcjonowania handlu, w parze z wielością działań, jakie obejmuje logistyka, w zasadzie są gwarantem co najmniej niemalejącego zapotrzebowania na pracowników w tej dziedzinie. Trendy rozwoju logistyki, takie jak cyfryzacja czy automatyzacja nie zastopują tego zapotrzebowania, ale wpłyną na pewną modyfikację kompetencji wymaganych od logistyka: konieczne będzie doświadczenie, specjalizacja i umiejętność korzystania z technologii. Te cechy są w cenie, i to coraz wyższej.

Marta Cudziło, kierownik Centrum Logistyki w Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytut Logistyki i Magazynowania

Największym wyzwaniem na drodze do pozyskania nowych talentów są: wygórowane oczekiwania finansowe przyszłych pracowników (61% ankietowanych wypowiedziało się za tym), deficyt kandydatów (58%), brak doświadczenia (44%), brak wymaganych kompetencji twardych (33%) oraz brak chęci do zmiany pracy w trakcie pandemii (22%).

Firmy w obszarze logistyki mierzą się z dodatkowym wyzwaniem jakim jest konieczność zatrudnienia i wdrożenia w krótkim czasie dużej liczby pracowników. Dotyczy to zrekrutowania pracowników podstawowych, na okres sezonowego szczytu. Dodatkową trudnością jest fakt, że logistyka traktowana jest jako sektor, który daje zatrudnienie na chwilę i wymaga intensywnej pracy oraz osiągania wysokich wyników. To jednak obszar, który długofalowo daje bardzo duże możliwości rozwoju ze względu na jego dynamiczny rozwój, który w dalszym ciągu będzie postępował. Skala rywalizacji pomiędzy pracodawcami, którą widzimy na rynku jest na rekordowym poziomie. Jeśli połączymy obecne zapotrzebowanie na kadry, rosnącą inflację oraz niski poziom bezrobocia to możemy oczekiwać rosnącej presji płacowej. Najlepszym sposobem na to, by wygrywać w walce o kandydatów na stanowiska dotknięte największym niedoborem czyli magazyniera i operatora wózka widłowego jest zagwarantowanie możliwe najlepszych warunków pracy i atrakcyjnych warunków zatrudnienia. Z drugiej strony kampanie rekrutacyjne powinny być prowadzone w sposób przemyślany, z odpowiednim wyprzedzeniem i komunikacją, pozwalającą budować pozytywny wizerunek pracodawcy na lokalnym rynku.

 Kamil Sadowniczyk, dyrektor ManpowerGroup


Źródło: ManpowerGroup

Adam Daniluk