Najnowszy raport IKEA: ponad połowa Polaków jest zadowolona ze swojego życia w domu

IKEA po raz dziesiąty przeprowadziła swoje największe, globalne badanie, aby zgłębić aspekty domowego życia. Najnowszy raport „IKEA. Życie w domu 2023” rzuca nowe światło na różnorodne doświadczenia codzienności.  Nasz dom to coś więcej niż tylko fizyczna przestrzeń. To tam odnajdujemy komfort, ukojenie, poczucie przynależności i bezpieczeństwa. Jakie jeszcze spostrzeżenia kryją się za drzwiami naszych mieszkań?

W ciągu ostatniej dekady wydarzenia na świecie miały znaczący wpływ na naszą codzienność w domu. W wielu przypadkach zmieniły one sposób, w jaki ludzie żyją – czasem delikatnie, innym razem rewolucyjnie. Dla niektórych nawet przewartościowały pojęcie samego domu. O zmianach widocznych na przestrzeni 10-lecia w wynikach raportu „IKEA. Życie w domu” mówi Tatiana Wierucka-Olejnik, Liderka ds. Badań Rynkowych IKEA Retail w Polsce:

„W ciągu ostatniej dekady nasze domy oraz sposób, w jaki je postrzegamy, uległy znaczącym przemianom pod wpływem czynników zewnętrznych.  Zmiany klimatyczne, konflikty zbrojne, rosnące koszty utrzymania, postęp technologiczny, pandemia zmieniły to jak i gdzie ludzie chcieliby mieszkać.  Doświadczenie pandemii i konieczność pracy i nauki w domu wymusiły przemyślenie organizacji przestrzeni mieszkalnej. Jednocześnie wzrost kosztów życia i napięcia na arenie międzynarodowej wpłynęły na nasze poczucie bezpieczeństwa. Obecnie, dla 43% Polaków dysponowanie oszczędnościami na wypadek nieprzewidzianych wydatków jest najważniejsze dla poczucia bezpieczeństwa w domu. Aspekty niezwiązane z finansami plasują się dopiero jako czwarte i piąte na liście i są to: cieszenie się prywatnością w domu (22%) i mieszkanie w pobliżu rodziny i przyjaciół (21%)”.

Potrzeby w domu

W 2023 roku dla Polaków najistotniejsze w życiu domowym było bezpieczeństwo, a także dobre samopoczucie oraz komfort. Poczucie bezpieczeństwa dla wielu z nas wynika głównie z naszej sytuacji finansowej, obejmującej oszczędności, stabilne źródło dochodu oraz kontrolę nad wydatkami domowymi. W zestawieniu globalnym natomiast jako jeden z najważniejszych czynników zapewniających poczucie bezpieczeństwa w domu są osoby, z którymi dzieli się życiową przestrzeń.

Polacy przywiązują dużą wagę do stabilności finansowej jako kluczowego czynnika wpływającego na poczucie bezpieczeństwa w domu. Choć większość deklaruje, że ta potrzeba jest spełniona, wyniki badania IKEA wskazują, że głównym źródłem niepokoju są właśnie finanse naszych gospodarstw domowych oraz ogólna sytuacja ekonomiczna kraju. Między innymi, w odpowiedzi na te troski, IKEA zdecydowała się obniżyć ceny tysięcy swoich produktów, aby ułatwić wielu osobom spełnianie marzenia o lepszym życiu w domu.

Równie istotne jest dla nas poczucie kontroli nad naszymi domami. W 2023 r. zapytano Polaków o czynniki, które to utrudniają. Najczęściej wymieniane przeszkody to kwestie zdrowotne, brak wystarczających środków finansowych na utrzymanie mieszkania oraz niekończące się obowiązki. Blisko co trzeci respondent przyznaje, że wykonuje więcej prac domowych niż pozostali. Jednocześnie, 27% badanych twierdzi, że utrzymanie zorganizowanego i schludnego domu pomaga im poczuć się bardziej zadowolonymi i zrelaksowanymi. Spora część osób deklaruje również, że w ich domach rządzą ukochane zwierzaki.

Sen – klucz do dobrego samopoczucia

Ponad jedna trzecia Polaków postrzega sen jako kluczowy aspekt zapewniający dobre samopoczucie. Tyle samo osób nie wyobraża sobie udanej nocy bez ulubionej poduszki, uznając ją za niezbędny element spokojnego wypoczynku. Wielu z nas, przed zaśnięciem, lubi wymienić z bliskimi słowa „dobranoc”, a także preferuje spać przy włączonej lampce nocnej. Polacy częściej niż reprezentanci innych narodowości wybierają sen w towarzystwie drugiej osoby. Niektórzy z nas, po wybudzeniu przez dźwięk budzika, korzystają z funkcji drzemki więcej niż raz. Co ciekawe, staramy się kontrolować czas spędzany wieczorami przed ekranem, zwłaszcza osoby w wieku od 18 do 27 lat.

Obecny i przyszły dom

Według najnowszego raportu IKEA, ponad połowa Polaków wyraża pozytywne uczucia związane z życiem w swoim domu – jest to lepszy wynik niż rok wcześniej. Dom jest ich ulubionym miejscem, gdzie chętnie przebywają i czują się komfortowo. Ta pozytywna atmosfera wynika głównie z obecności bliskich, przygotowywania i spożywania domowych posiłków oraz możliwości kontaktu z naturą. Co ciekawe, ponad jedna czwarta badanych przyznaje też, że czasem śpiewa lub tańczy, gdy nikt nie patrzy, a także chodzi po domu nago.

W idealnym domu kluczowe są odpoczynek i relaks, możliwość bycia sobą oraz bliski kontakt z naturą. Jeśli chodzi o chęć przebywania wśród zieleni, jest to dla nas naprawdę ważne i wyróżniamy się pod tym względem na tle innych krajów (32% Polska, 25% świat). W naszej koncepcji wymarzonego domu pragniemy stworzyć przestrzeń, która zapewni nam poczucie bezpieczeństwa, radości i spokoju. Chcemy, aby nasze mieszkanie było miejscem, w którym możemy odprężyć się po ciężkim dniu, być autentyczni i cieszyć się z małych rzeczy.

O raporcie IKEA „Życie w domu”

Co roku IKEA przeprowadza rozmowy z ludźmi z różnych zakątków świata, dążąc do lepszego zrozumienia współczesnych realiów życia w domu z ich perspektywy. W 2023 roku w badaniu wzięło udział 37 428 osób z 38 krajów, w tym Polski, które znowu podzieliły się swoimi refleksjami. Na tej podstawie powstaje coroczny raport „IKEA. Życie w domu”, którego pierwsza odsłona miała miejsce w 2014 roku. Misją IKEA jest dogłębne zrozumienie potrzeb ludzi w kontekście domowego życia oraz odpowiadanie na te potrzeby w swoich działaniach. W bieżącym roku marka realizuje tę misję poprzez koncepcję „Lepiej pomyślanego domu”.

Aby uzyskać więcej danych z raportu „IKEA. Życie w domu 2023”, zachęcamy do kontaktu z Biurem Prasowym oraz na stronę www.

Nazwa marki IKEA to akronim – skrót utworzony kolejno z pierwszych liter imienia i nazwiska założyciela firmy oraz nazw farmy i parafii, skąd pochodzi (Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd).

Wizją IKEA jest tworzenie lepszego codziennego życia dla wielu ludzi. Oferujemy funkcjonalne i dobrze zaprojektowane artykuły wyposażenia domu, które łączą jakość i przystępną cenę. Działamy w zgodzie ze zrównoważonym rozwojem, realizując strategię People & Planet Positive.

Grupa Ingka* w Polsce posiada obecnie 11 sklepów IKEA, 68 Punktów Odbioru Zamówień (łącznie z punktami mobilnymi), 9 Studiów Planowania i Punkt Planowania IKEA, które zarządzane są przez IKEA Retail. Jest również właścicielem 5 centrów handlowych zarządzanych przez Ingka Centres Polska oraz zlokalizowanego w Jarostach k. Piotrkowa Trybunalskiego Centrum Dystrybucji zaopatrującego 29 sklepów IKEA w 9 krajach w Europie Środkowej i Wschodniej. Do Grupy Ingka należy również 6 farm wiatrowych w Polsce, które wytwarzają więcej energii odnawialnej, niż roczne zużycie energii związane z działalnością IKEA na polskim rynku.

*Grupa Ingka, dawniej znana jako Grupa IKEA, jest największym franczyzobiorcą IKEA. Na całym świecie zarządza niemal 400 sklepami w 32 krajach. Nazwa Ingka powstała od nazwiska założyciela IKEA – Ingvara Kaprada.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF