Oblicza cyfryzacji polskiej służby zdrowia

250

Ogromne kolejki do lekarzy, odległe terminy wizyt na NFZ, pozostawiający wiele do życzenia poziom obsługi pacjentów – to powszechnie znany obraz polskiej służby zdrowia w 2020 roku. Czara goryczy przelała się w marcu tego roku, gdy koronawirus pojawił się w Polsce i sparaliżował całkowicie system opieki zdrowotnej. Szansą na wyjście z tego kryzysu okazała się cyfryzacja.

Kryzys w służbie zdrowia

Niski poziom cyfryzacji polskiej służby zdrowia stał się szczególnie widoczny w obliczu pandemii koronawirusa. Służba zdrowia okazała się być nieprzygotowana na sytuację kryzysową. Poradnie zostały zamknięte, nastąpił ograniczony kontakt z lekarzem i problem z pozyskaniem recepty na leki.

 

W tym samym czasie Internet stał się głównym źródłem informacji o zdrowiu. “Każdego miesiąca około 20 milionów Polaków wyszukuje informacje dotyczące zdrowia. Nie chodzi tylko o czytanie artykułów, zakup leków online ale również o poszukiwanie alternatywnej formy kontaktu z lekarzem. Tutaj na pandemiczną scenę wkroczyła telemedycyna” – opowiada Rafał Piszczek, CEO BioStat Sp. z o.o. i Medfile S.A.

 

Telemedycyna – alternatywa czy remedium?

Mianem telewizyty określa się wysokiej jakości rozmowę za pomocą wideoczatu, czatu lub telefonu między lekarzem a pacjentem. W ramach e-wizyty pacjent ma możliwość udostępnienia dokumentacji medycznej lekarzowi. Lekarz na podstawie przeprowadzonego wywiadu decyduje o wystawieniu e-Recepty, e-Zwolnienia lub e-Skierowania. Po wizycie pacjent otrzymuje czterocyfrowy kod do e-Recepty. Cała wizyta odbywa się w świecie online, bez potrzeby wizyty stacjonarnej, siedzenia w poczekalni czy czekania na odległy termin wizyty.

 

Telewizyta to może być potrzeba wypisania e-Recepty, prośba o skierowanie do specjalisty, omówienie wyników badań lub zasięgnięcie drugiej opinii specjalisty – nawet z drugiego końca Polski.

 

Ponad 50% prostych problemów zdrowotnych pacjentów może być obecnie rozwiązana z pomocą telemedycyny. Można nazwać je również czynnościami typowo administracyjnymi. Mam tutaj na myśli wystawianie e-Recept, e-Zwolnień i e-Skierowań. Pandemia pokazała, że można było spokojnie przenieść te czynności w świat online. Dzięki temu oszczędzamy czas lekarza i dajemy mu możliwość skupienia się na pacjentach potrzebujących stacjonarnej wizyty w jego gabinecie. Telemedycyna nie jest więc tylko alternatywą na czas pandemii, ale również doskonałym dopełnieniem wizyty tradycyjnej w przyszłości” – podkreśla Rafał Piszczek.

 

haloDoctor.pl – pionierska usługa telemedyczna

 

Platforma była gotowa do użytku już w styczniu 2020. Po wybuchu pandemii od razu stała się liderem na rynku usług telemedycznych. haloDoctor.pl to dostęp online do lekarzy ponad 40-stu specjalizacji, o każdej porze dnia i nocy, 7 dni w tygodniu – nawet w święta. Pacjent ma do wyboru opcję wideoczatu, czatu lub rozmowy telefonicznej, ma możliwość przesłania lekarzowi potrzebnych plików jeszcze przed wizytą. Obecnie można odnotować nawet 15 tysięcy e-wizyt miesięcznie.

 

Polski marketplace dla lekarzy

 

Platforma telemedyczna haloDoctor.pl to pierwszy marketplace dla lekarzy w Polsce. Za jej pośrednictwem lekarz może udzielać teleporad i umożliwić swoim pacjentom na zapisywanie się na konsultacje przez Internet. Dzięki współpracy z Ringier Axel Springer Polska każdy czytelnik serwisu Medonet, czytający np. o danym schorzeniu, może bezpośrednio przejść do haloDoctor.pl w celu konsultacji swojego stanu zdrowia z sugerowanym lekarzem specjalistą.

 

Platforma telemedyczna współpracuje też z firmami oferującymi urządzenia telemedyczne, dostarczane do domów pacjentów. Partnerzy haloDoctor.pl mogą m.in. dostarczyć pacjentom holtery, które są na bieżąco monitorowane dzięki wbudowanej w nie karcie SIM.

 

Lekarz rodzinny online na NFZ za 0 złotych

 

Od teraz można korzystać z usług telemedycznych za darmo w ramach NFZ. Każda ubezpieczona osoba w NFZ ma prawo dwa razy do roku, nieodpłatnie, zmienić deklarację podstawowej opieki zdrowotnej. Za pośrednictwem platformy haloDoctor.pl można zmienić deklarację bez wychodzenia z domu.

 

W paru prostych krokach można zmienić lekarza POZ:

  • Wystarczy wejść na stronę haloDoctor.pl i wypełnić formularz online.
  • Ściągnąć dedykowaną aplikację na telefon.
  • Uzupełnić pozostałe dane osobowe.

 

E-wizyta u lekarza rodzinnego w ramach NFZ to bardzo dobry moment, by pokazać wszystkim Polakom, jak powinna wyglądać wysokiej jakości usługa telemedyczna. Jest to też szansa na odczarowanie negatywnego wizerunku telemedycyny, kojarzonego z chaosem panującym w przychodniach POZ. Dobra telewizyta to komfort i bezpieczeństwo zarówno dla pacjenta jak i lekarza – podkreśla Rafał Piszczek.

 

Kompleksowa obsługa gabinetów lekarskich

 

Platforma telemedyczna to nie jest jedyna usługa, jaką oferuje Medfile S.A. Kolejnym produktem wspierającym proces cyfryzacji jest oprogramowanie Medfile EDM, czyli elektroniczna dokumentacja medyczna dla gabinetów lekarskich. Lekarze w ramach oprogramowania Medfile EDM mają dostęp do rejestracji online, grafiku wizyt, kartoteki pacjenta, kreatora e-Recepty i e-Zwolnień czy powiadomień SMS. Dostępna jest też integracja z Google Calendar i platformą ZnanyLekarz. Z Medfile EDM korzysta obecnie około 10 tysięcy lekarzy, co przekłada się na 300 tysięcy wizyt miesięcznie.

 

Medfile wyciąga rękę do POZ

 

W październiku tego roku Medfile zaoferował rok darmowego dostępu do oprogramowania telemedycznego placówkom podstawowej opieki zdrowotnej. Dzięki tej inicjatywie każdy chętny POZ może mieć dostęp do modułu rezerwacji wizyt online, opcji wideo/czatu z pacjentem,  kreatora e-Recept, e-Zwolnień oraz kompleksowej elektronicznej dokumentacji medycznej.

Proces cyfryzacji jest złożony i wymaga czasu. My chcieliśmy wspomóc polską służbę zdrowia w tym kryzysowym czasie, dając gotowe do użytku narzędzie. Jesteśmy pomostem między skamieniałym systemem opieki zdrowotnej a najnowocześniejszymi rozwiązaniami technologicznymi. Chcemy dać placówkom POZ szansę na cyfryzację gabinetów lekarskich i wspierać ich aktywnie w tym procesie” – dodaje Rafał Piszczek.

 

Integracja z Medfile API

 

Dla posiadających własne oprogramowanie gabinetowe, Medfile S.A. proponuje rozwiązanie pośrednie – integrację używanego oprogramowania ze wybranymi funkcjami oferowanymi w API Medfile, takimi jak: dostęp do e-WUŚ i bazy leków, oprogramowanie do wystawiania e-Recept, e-Zwolnień i e-Skierowań. Dzięki temu można zarządzać wszystkim usługami medycznymi z poziomu jednej aplikacji. Można dowolnie konfigurować swoje API i wybrać tylko te rozwiązania, które są aktualnie potrzebne.

 

Dokąd zmierzamy?

 

Wprowadzenie e-Recept było pierwszym kamieniem milowym w kierunku cyfryzacji. Niedługo później dołączyły do nich też e-Zwolnienia. Pandemia z kolei przyczyniła się do wzrostu popularności telemedycyny, która błyskawicznie stała się podstawowym źródłem kontaktu na linii pacjent-lekarz. Na wdrożeniu tych unowocześnień cyfryzacja się nie kończy. Ministerstwo Zdrowia planuje wdrożyć projekt e-Zdrowie, czyli centralizację wszystkich zbiorów danych o pacjentach. Wszystkie informacje zostaną scentralizowane w jednej bazie danych i po numerze PESEL będzie można wyszukać wszystkie dostępne informacje o pacjencie: historię choroby, wyniki badań, skierowania czy recepty.

 

Jak zauważa Rafał Piszczek, dużym problemem, nie tylko w Polsce ale i na całym świecie, jest ogromny deficyt lekarzy. “Nie mamy wpływu na ilość lekarzy. To, na co faktycznie mamy wpływ, to wykreowanie odpowiednich narzędzi usprawniających ich pracę – realnie skracających czas pracy i odciążających lekarzy od zbędnej i czasochłonnej papierologii by mogli skupić się na pacjencie. Dlatego tak istotna jest jak najszybsza cyfryzacja służby zdrowia i automatyzacja niektórych procesów”.

 

Prediagnoza i sztuczna inteligencja

 

Telemedycyna, elektroniczna dokumentacja medyczna, e-Recepty, e-Zwolnienia i e-Skierowania – to tylko wierzchołek góry lodowej. Jeżeli chcemy faktycznie cyfryzować służbę zdrowia, trzeba skorzystać z niesamowitych możliwości jakie daje sztuczna inteligencja. Obecnie służba zdrowia co godzinę generuje terabajty danych o stanie zdrowia pacjentów, których nikt nie analizuje. Gdy dane te zostaną scentralizowane, za około 5 lat, będzie można zbudować skomplikowane modele analityczne sztucznej inteligencji, które na poziomie globalnym usprawnią proces diagnostyczny i przyczynią się do wcześniejszego wykrywania chorób. To właśnie powinno być długofalowym celem cyfryzacji” – dodaje Rafał Piszczek.

 

Rafał Piszczek prognozuje, że już za około 5-10 lat pacjent będzie miał już postawioną wstępną diagnozę zanim przekroczy próg gabinetu lekarskiego. Tzw. prediagnozą zajmie się sztuczna inteligencja, która na podstawie historii choroby pacjenta, jego wyników badań i wywiadu zdrowotnego przeprowadzonego przed wizytą przez “wirtualnego lekarza” będzie mogła wspomóc lekarza w analizie stanu zdrowia i w postawieniu diagnozy. Lekarz pozostanie osobą decyzyjną w procesie diagnostyki i leczeniu, ale będzie on wyposażony w szereg narzędzi usprawniających jego pracę.

 


 

Rafał Piszczek Biostat

Rafał Piszczek
Prezes Zarządu Biostat®

www.biostat.com.pl

Ekspert ds. elektronicznej dokumentacji medycznej i telemedycyny. Autor publikacji naukowo-badawczych i referatów z zakresu data mining w analizach ekonomicznych i branży farmaceutycznej. Specjalizuje się w komercjalizacji wiedzy naukowej w praktyce biznesowej oraz transferze wiedzy naukowej do celów biznesowych.

 

Komentarze
Ładowanie...

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. AkceptujęDowiedz się więcej