Odpowiedzialność w czasach epidemii…

Przeglądam Kodeks wyborczy (https://pkw.gov.pl/prawo-wyborcze/kodeks-wyborczy) i zastanawiam się czy obecnie można prowadzić agitację wyborczą? Art. 105. § 1. Agitacją wyborczą jest publiczne nakłanianie lub zachęcanie do głosowania w określony sposób, w tym w szczególności do głosowania na kandydata określonego komitetu wyborczego. Art. 106. § 1. Agitację wyborczą może prowadzić każdy komitet wyborczy i każdy wyborca, w […]

Przeglądam Kodeks wyborczy (https://pkw.gov.pl/prawo-wyborcze/kodeks-wyborczy) i zastanawiam się czy obecnie można prowadzić agitację wyborczą?

Art. 105. § 1. Agitacją wyborczą jest publiczne nakłanianie lub zachęcanie do głosowania w określony sposób, w tym w szczególności do głosowania na kandydata określonego komitetu wyborczego.

Art. 106. § 1. Agitację wyborczą może prowadzić każdy komitet wyborczy i każdy wyborca, w tym zbierać podpisy popierające zgłoszenia kandydatów po uzyskaniu pisemnej zgody pełnomocnika wyborczego.

Oczywiście, określenie „publiczne nakłanianie” można odnosić do Internetu, ale przecież to wyklucza część odbiorców i pewnie wszyscy mają świadomość, że ustawodawca miał na myśli prowadzenie kampanii bezpośredniej (dziś zakazane) oraz wykorzystywanie mediów (które obecnie bardziej – i słusznie – interesują się tematem koronawirusa niż programami kandydatów na prezydenta).

Wybory i kampania wyborcza to nie tylko kwestie techniczne związane z wyborem, szkoleniami i organizacją punktów wyborczych. Wybory to przede wszystkim moment, gdy po okresie kampanii wyborczej, podczas której potencjalny wyborca mógł obserwować zmagania kandydatów, dokonuje się wyboru.

Wybory i kampania wyborcza to także momenty, gdy należy zapewnić społeczeństwu możliwość bezpiecznego wyboru. Kampania wyborcza de facto została wstrzymana, gdyż mamy wyłączone kluczowe aktywności kandydatów. Została wstrzymana, bo czas taki, że bezpiecznie nie jest.

Dlaczego termin wyborów wydaje się bezpieczny? Na podstawie jakich prognoz podejmuje się tak nieodpowiedzialne kroki? Ile osób nie skorzysta z prawa głosu w obawie o swoje zdrowie?

W trzecim sezonie „House of Cards” dwie kandydatki w obliczu huraganu postanawiają zawiesić prowadzenie kampanii wyborczej. Padają wówczas słowa:

W trudnych czasach należy zapomnieć o polityce i skupić się na dobru kraju…

 

Obecnie wielu Polaków przebywa na prewencyjnej kwarantannie, aby poprzez izolację próbować ograniczyć zasięg rażenia wirusa.

Wiele miejsc pracy zostało pozbawionych możliwości działania ze względu na ryzyko rozprzestrzeniania się wirusa.

Kolejne miasta ograniczają dostęp do parków, placów zabaw, miejsc publicznych.

Czerwcowo-lipcowe EURO2020 zostały przeniesione.

Lipcowe igrzyska olimpijskie zostały przełożone.

Majowe wybory prezydenckie w Polsce mają się odbyć.

Powiedzenie „Po trupach do celu” nabiera bardzo realnego wymiaru.

 

Jak brzmi aktualna definicja odpowiedzialności?

Pytanie retoryczne. Odpowiedzialność za decyzję o utrzymaniu terminów wyborów definiowana jest w każdej godzinie. Czasami przez podawanie zatrważających opisów stanu przygotowania szpitali, zespołów ratunkowych, liczby kolejnych zarażonych, czasami niestety przez informację o kolejnym zgonie.

 

Poniższy mem wywołuje różne reakcje. Jednych śmieszy, innych śmieszy przez łzy, jeszcze innych smuci czy przeraża. Gdy na niego patrzę, przychodzi mi do głowy fragment dialogu z przywoływanego już #HouseofCards:

Jego motywacja jest odrażająca, ale logika bez zastrzeżeń…

 

___

Rys. w główce: 15.03.2020 Francja, Menton. Głosowanie podczas pierwszej tury wyborów samorządowych. Druga tura z powodu epidemii koronawirusa została odwołana. (Fot. Daniel Cole / AP Photo) za: https://katowice.wyborcza.pl/katowice/7,35063,25796062,wybory-prezydenckie-w-czasie-epidemii-koronawirusa-to-niemozliwe.html

 

 

Dr habilitowana w dyscyplinie "nauki o mediach", pracownik naukowo-dydaktyczny Uniwersytetu Warszawskiego i biegły sądowy z zakresu mediów i komunikacji społecznej (prawo i etyka mediów oraz public relations, kreowanie wizerunku publicznego i medialnego, naruszenia wizerunku offline oraz online). Od ponad 20 lat naukowo i w praktyce łączy aktywność public relations i innych obszarami komunikowania społecznego. Doradca i trener. Najwięcej emocji znajduje tam, gdzie komunikowanie się spotyka politykę, wywołuje sytuacje kryzysowe, używa nowych mediów czy narusza etykę. monikakaczmarek-sliwinska.pl

Monika Kaczmarek-Śliwińska