...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Oświadczenie Julii Krysztofiak-Szopa – Prezes Fundacji Startup Poland

Kiedy w ubiegłym roku opowiadałam np. w Business Insiderze podczas Forum w Krynicy o wynikach naszych badań młodych firm technologicznych, z pełnym przekonaniem mogłam powiedzieć, że jest ich w Polsce jest coraz więcej, a szczególnie rośnie branża fintech, big data / AI, IoT. Że te firmy, ich założyciele, pracownicy i inwestorzy, są znaczącą grupą interesu w polskiej gospodarce. […]

Kiedy w ubiegłym roku opowiadałam np. w Business Insiderze podczas Forum w Krynicy o wynikach naszych badań młodych firm technologicznych, z pełnym przekonaniem mogłam powiedzieć, że jest ich w Polsce jest coraz więcej, a szczególnie rośnie branża fintech, big data / AI, IoT. Że te firmy, ich założyciele, pracownicy i inwestorzy, są znaczącą grupą interesu w polskiej gospodarce.

Jednak w tym roku, na kilka dni przed zamknięciem badania, w którym na razie wzięło udział mniej niż 500 firm, boję się, że wnioski będą zupełnie odwrotne: coraz mniej nowych firm technologicznych, coraz słabiej przędą i coraz gorzej nadają się do inwestowania. Chyba że we Wrocławiu, bo w tym jedynym mieście póki co trendy są rosnące.

Osobiście takie wnioski mnie bardzo zmartwią. Bo kiedy rozmawiamy w Startup Poland z zagranicznymi funduszami VC, czy korporacjami, jak Roche, Google, Pepsico, albo rozmaite banki, to chcemy, by mieli przekonanie, że warto tutaj w Polsce inwestować w młode spółki biotechowe, fintechowe, AI-owe, foodtechowe, czy nawet tradycyjne SAASy. A kiedy osobiście rozmawiam z polskimi VC, którzy mówią, że w Polsce nie ma w co inwestować, to we mnie aż się gotuje, bo przecież jak to! Znam tyle świetnych startupów!

Ale jeśli dane tego nie pokazują, to wychodzi na to, że to tylko takie moje wishful thinking. I jest mi wtedy bardzo głupio bronić jakości polskich startupów na podstawie przykładów liczonych na palcach jednej ręki.

Rozmawiając ze startupami, które w tym roku nie wypełniły ankiety Startup Poland dowiedziałam się, że trochę nie chce im się już brać w tym udziału. Bo po co odpowiadać na te same pytania kolejny raz, skoro nic się nie zmieniło? A poza tym, w jaki sposób mnie, jako foundera, ten wasz raport w ogóle dotyczy?

Odpowiadam: skoro nic się nie zmieniło, musimy o tym wiedzieć. W przeciwnym przypadku założymy, że Twoja firma padła. A jak Cię to dotyczy? Ano tak, że w świat może pójść przekaz: „startupy z Polski są niezłe i warto w nie inwestować”, lub „w Polsce ze startupami coraz gorzej, nie opłaca się jeździć na Wolves Summit, Impact, czy Infoshare, żeby spotkać najwyżej jedną fajną spółkę, nie ma tu wystarczająco wiele wartościowych spółek, jak chcesz zobaczyć prawdziwych founderów lepiej pojechać do Berlina”.

Na szczęście badanie wciąż trwa i możemy to zmienić. Poświęć chwilę jeszcze dziś i wypełnij 15-minutową ankietę:
https://www.surveymonkey.com/r/polishstartups2019
This year available also in English!

Tak, software house’y także. Biotechy też. Robotyka też. Inżynieria materiałowa też.
A jeśli Twoja firma już wypełniała ankietę i trochę Cię to oświadczenie irytuje – proszę, przekaż ten link znajomym startupowcom. Mamy czas do środy 25 września.

Twój wkład w ten projekt będzie dla mnie, Julii, bardzo wiele znaczył!
Dziękuję!

Julia Krysztofiak-Szopa


Prezes Startup Poland od 2016 roku. Od ponad dekady związana z branżą startupową. Pracowała w Szwajcarii, Polsce oraz Dolinie Krzemowej, gdzie m.in. pełniła rolę pierwszej dyrektor programowej kalifornijskiego akceleratora startupów Blackbox.vc. Przedsiębiorca oraz współzałożyciel marki Wellfitting.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF