...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Outplacement z ludzką twarzą – przykłady firm, które nie żegnają, mówią do zobaczenia…

Outplacement z ludzką twarzą

W niesprzyjających okolicznościach pandemii oraz kryzysu, przedsiębiorstwa zmuszane są do poszukiwań oszczędności, które nierzadko równają się ograniczeniu zatrudnienia. Do tej pory pokutowało w naszej świadomości przeświadczenie, że kończąc współpracę z pracownikiem, całkowicie odcinamy się od niego i nie interesujemy się jego losem. Od jakiegoś czasu obserwujemy odwrotny trend, który w obecnych czasach powinien być stosowany na szeroką skalę. Mowa o bardzo ważnym narzędziu HR, którym jest Outplacement.

Dlaczego warto wdrożyć proces Outplacementu?

Standardowy proces zwolnienia – bez zapewnienia wsparcia od organizacji – ma negatywne konsekwencje, dla wszystkich stron, nie tylko osób zwolnionych, ale także tych, które pozostają w organizacji.

Po pierwsze zwolniony pracownik, swoją niechęć do firmy często będzie szerzył wśród znajomych, czasem wylewając żal publicznie, we wpisach na forach internetowych albo w social media.

Po drugie, takie działania negatywnie wpływają na wizerunek pracodawcy. W ekstremalnych przypadkach pracownik może nawet wejść na drogę sądową, wywołując kryzys.

Po trzecie cała sytuacja bardzo negatywnie wpływa także na nastroje i nastawienie osób pracujących w firmie. Zespół pozostający w organizacji bacznie obserwuje działania pracodawcy, odczuwa całą gamę emocji przez ulgę, po strach, złość i niepewność co dalej. Brak informacji i zaopiekowania ze strony przełożonego, może skutkować całkowitą demotywacją pozostającego w organizacji zespołu.

Dzięki zastosowaniu outplacementu eliminujemy te negatywne konsekwencje, stosując wspierające podejście do człowieka i rozstanie z klasą. Pracownik, pomimo iż zwalniany, ma możliwość uzyskania od firmy pomocy w poszukiwaniu nowego pracodawcy. To umożliwia zachowanie dobrej marki na rynku, szczególnie teraz, kiedy dla klienci oraz potencjalni kandydaci spoglądają jak firmy radzą sobie z kryzysem i czy potrafią przy tym zadbać o pracowników.

Firmy, które potraktowały outplacement na poważnie

Standardowe podejście outplacementu zakłada konsultacje w zakresie CV, czy też warsztaty, jak dobrze wypaść na rozmowie kwalifikacyjnej. Tymczasem na rynku są firmy, które słowo outplacement wzięły sobie do serca i poczyniły duże starania, by zapewnić pełne wsparcie pracownikom, z którymi musiały się pożegnać.

AIRBNB

Pierwszym przykładem jest Airbnb, czyli firma oferująca wynajem mieszkań w celach turystycznych. Jak możemy się domyśleć, organizacja znacząco ucierpiała w obecnej sytuacji, dlatego konieczna była redukcja etatów.

Proces rozpoczął list CEO do pracowników, wyjaśniający, co wypłynęło na decyzję o zwolnieniach oraz ilu osób ta przykra sytuacja dotknie. Każdy pracownik w USA ma zagwarantowaną wypłatę przez 14 dni i jeden tydzień dodatkowo, za każdy przepracowany w firmie rok. Dodatkowo organizacja pokrywa 12 miesięcy ubezpieczenia zdrowotnego w USA, a w innych krajach do końca 2020. CEO poinformował również, że każdy pracownik może zostać akcjonariuszem firmy, ponieważ zniesiono wymóg rocznego stażu pracy, by dołączyć do tego programu. Przedsiębiorstwo pozwoliło również zostawić odchodzącym pracownikom ich służbowe MacBooki.

W ciągu kilku godzin po wystosowaniu tego oświadczenia pracownicy, których dotknęły zmiany, zostali zaproszeni na spotkanie z managerem. CEO zorganizował również spotkanie Q&A dla wszystkich zatrudnionych.

W celu ułatwienia poszukiwań nowego zatrudnienia, Airbnb uruchomiło dla zwolnionych zakładkę pod nazwą talent. Znaleźć tam możemy wszystkie osoby gotowe do podjęcia nowego zatrudnienia, wraz z ich krótkim opisem. Każdy pracodawca zainteresowany zatrudnieniem może wejść na tę stronę i wyszukać interesującego kandydata. Zwolnieni mogą również skorzystać z usług firmy doradczej specjalizującej się w zmianie kariery i znalezieniu pracy.

CARTA

Carta to firma IT, która w obliczu kryzysu i konieczności zwolnienia osób, wyszła z tego z klasą. Podobnie, jak Airbnb organizacja wystosowała komunikat do wszystkich pracowników o zwolnieniach. CEO wyjaśnił dokładnie, dlaczego i w jaki sposób została podjęta taka decyzji oraz co najważniejsze – jakie były kryteria wyboru osób. CEO wziął na siebie pełną odpowiedzialność za te decyzje podkreślając, że ostateczna lista osób została przez niego zaakceptowana i postawił siebie jako człowieka, którego można personalnie obwiniać o swoje zwolnienie. Takie działanie z jego strony ściągnęło z barków managerów duży ciężar. Pracownicy zostali także poinformowani, że jeśli jesteś w grupie, którą dotkną zwolnienia, do konkretnej godziny dostaniesz zaproszenie na spotkanie z managerem. Dzięki temu pracownicy wiedzieli, czego mogą się spodziewać, co wpłynęło na zmniejszenie poziomu stresu. Carta wprowadziła również plan outplacementowy, który zakłada, że każdemu pracownikowi przysługuje 3-miesięczne wynagrodzenie. Firma będzie również opłacać ubezpieczenie zdrowotne do końca roku.

Co ciekawe organizacja umożliwiła również dobrowolne odejścia – jeśli pracownik zdecyduje się na ten krok również zostanie objęty wszystkimi założeniami outplacementu. Carta stworzyła dodatkowo specjalny kanał na Slacku, gdzie będzie publikować otwarte wakaty, tak by w przyszłości zwolnione osoby mogły ponownie zaaplikować do pracy w tej firmie.

TripAdvisor

Ostatnią organizacją, którą chcę dziś przedstawić, jest powszechnie znana firma TripAdvisor. Firma wprowadziła do tej pory dwa plany mające przynieść oszczędności bez konieczności zwalniania ludzi. Niestety nie zapobiegły one zwolnieniom. Również tutaj przedsiębiorstwo postanowiło opłacić w USA i Kanadzie ubezpieczenie zdrowotne.

Podobnie jak Airbnb TripAdvisor stworzył specjalną zakładkę na swojej stronie, gdzie umieścił informacje o zwolnionych pracownikach, tak by firmy, które dalej są otwarte na rekrutację, mogły skorzystać z wiedzy i doświadczenia specjalistów, dla których zabrakło miejsca w TripAdvisor.

Komunikacja podstawą

W czasach kryzysu nie możemy zapominać o pracownikach i nawet z najgorszej sytuacji musimy się starać wyjść z ludzką twarzą. Firmy, które wzięły sobie outplacement do serca pokazały, że jest to możliwe i zachowały odpowiedni wizerunek pracodawcy. Analizując ich poczynienia, możemy śmiało powiedzieć, że pierwszym krokiem w kierunku dobrego outplacementu jest transparentna komunikacja do wszystkich grup interesariuszy procesu zwolnień, nie tylko do osób, które musimy pożegnać.


Brief.pl i Dream Employer są partnerem akcji #HRwspiera https://www.hrwspiera.pl/.

Chcesz się dowiedzieć jak przeprowadzać proces Outplacementu? Sprawdź proponowane konkretne działania i realną pomoc, oferowane zwalnianym pracownikom oraz firmom redukującym zatrudnienie.

Autorka: Alina Michałek, Expert HR, HRlink

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF