...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Pandemia katalizatorem zmian w e-commerce B2B – trendbook 2021

trendbook

Łańcuch dostaw musi ulec skróceniu, a klienci coraz częściej pytają o możliwość zamawiania w kanale hurtowym on-line - czytamy w najnowszym trendbooku “E-commerce B2B: wyzwania, szanse, zagrożenia”. Jednocześnie blisko połowa badanych wskazuje, że przeszkodą w przejściu B2B do świata on-line jest ułożenie procesów sprzedażowych oraz brak kompetencji wewnętrznych zespołu. Warto jednak wyjść tym trudnościom na przeciw, bo cyfryzacja kanału hurtowego jest nieunikniona.

Zmiany na rynku e-commerce B2B

Zjawisko cyfryzacji sprzedaży jest zauważalne już od kilku lat, a przychody z handlu online z każdym rokiem odnotowują wyższe wyniki. Jednak to pandemia stała się katalizatorem dla wielu zmian w e-commerce. Ograniczenie tradycyjnego handlu przyczyniło się do tego, że e-commerce stał się dominującym kanałem sprzedaży, a jego wartość ogromnie wzrosła. Pandemia dotknęła nie tylko przedsiębiorców, ale ich klientów, którzy zaczęli masowo korzystać z zamawiania produktów do domu. W ankiecie zrealizowanej przez CStore ponad 72% respondentów zaznaczyła, że coraz więcej klientów pyta o możliwość zamawiania online w kanale hurtowym. Rosnąca ilość zakupów w internecie spowodowała, że najwięksi dostawcy przeszli do świata online, co zadeklarowało blisko 40% respondentów.

Paradoksalnie, wywołany przez COVID-19 kryzys przyniósł jednak nie tylko wzrost sprzedaży i liczby sklepów internetowych, ale skłonił też sektor e-commerce do znacznie szerszego wykorzystania wielu nowoczesnych narzędzi cyfrowych, np. automatycznych asystentów, pogłębionej analityki czy inteligentnego personalizowania ofert i rabatów.

Joanna Skoczylas, portal eService, jedna z ekspertek trendbooka

Zmiany na rynku e-commerce B2B niosą ze sobą wiele szans rozwoju, ale też i problemów i wyzwań. Aż 62% respondentów przyznało, że digitalizacja procesów sprzedażowych jest zadaniem trudnym i czasochłonnym, a aż 13% badanych uznało, że ta złożoność jest jednym z powodów, który odstrasza ich do przejścia do sprzedaży w Internecie. Przeniesienie sprzedaży głównie do świata on-line oznacza, że jeżeli przedsiębiorcy nie dostosują się do tych zmian, to mogą stracić wielu potencjalnych klientów, którzy coraz częściej zrealizują swoje zakupowe potrzeby korzystając z laptopa lub telefonu.

Cyfryzacja i automatyzacja, nowe kanały w komunikacji z klientami, rosnąca rola UX i UI to tylko kilka kwestii, które są dzisiaj kluczowe dla rozwoju branży. Warto trzymać rękę na pulsie, bo – jak podkreślają specjaliści – zmiany są nieuniknione.

Nasza spółka rozpoczęła właśnie emisję akcji przy współpracy z platformą equity-crowdfundingową Beesfund. Zgromadziliśmy już ponad 700 tysięcy złotych. Tak duże zainteresowanie inwestorów potwierdzają przedstawione w trendbooku tezy, przede wszystkim wzrost zainteresowania projektami z dziedziny e-commerce.

Dawid Paszek, prezes CStore S.A., producenta oprogramowania do prowadzenia sprzedaży internetowej w kanale hurtowym i detalicznym

Co czeka e-commerce B2B w 2021 roku?

Pewnym jest, że branża e-commerce w 2021 roku będzie dalej się rozwijać i pobijać rekordy sprzedaży.

Jeszcze w ubiegłym roku byłem przekonany, że szczytowy rozwój segmentu B2B osiągniemy w Polsce za 4-5 lat. Dziś uważam, że rok 2021 będzie kluczowy, a pik osiągniemy za 2-3 lata.

Jakub Norman, Faktoria, komentując na łamach trendbooka sytuację na rynku

Jednym z głównych trendów w tym roku będzie dokładniejsza personalizacja proponowanej klientom oferty oraz zaproponowanie jak najkrótszego czasu dostawy. To właśnie od szybkości dostawy będzie decydowało zadowolenie z konkretnego zakupu. W 2021 powinniśmy też zaobserwować rozwój lub przebudowę stron internetowych. W przeprowadzonych badaniach aż 68% respondentów uznało, że największym problemem podczas zakupów w internecie jest nieintuicyjna strona lub kłopoty ze znalezieniem danego produktu. Oznacza to, że funkcjonalność, estetyka i przejrzystość będą celami do osiągnięcia przez zespoły programistów i projektantów UX. Korzystając z zakupów online ważnym aspektem jest, abyśmy mogli dokonać zakupu w sposób bezpieczny. Dlatego też jednym z najważniejszych tematów będzie cyberbezpieczeństwo w handlu internetowym.

Innym trendem, na który warto zwrócić uwagę jest skrócenie łańcucha dostaw między producentem a klientem końcowym.

Powiedzenie, że marki muszą pogodzić się z przeniesieniem sprzedaży ze świata offline do online jest już dziś banałem. To oczywista transformacja, która już dokonuje się na naszych oczach; a jak słusznie zauważył w ostatnim czasie Bill Gates, w ciągu jednego roku wiele firm już wykonało działania zaplanowane na najbliższe 10 lat. Podobnie galerie handlowe nigdy nie wrócą już do stanu z roku 2019. Pojawienie się większej ilości marek w ich przestrzeniach, które otworzą tam swoje niewielkie show-roomy jest niemal pewne. To mogą być nawet (co już dzieje się w Niemczech i USA) mikro salony samochodowe, gdzie sprzedawca pomoże klientowi złożyć zamówienie online i jako ekspert przeprowadzi go przez proces decyzyjny.

  Paweł Sala, FreshMail

POBIERZ PEŁNY TRENDBOOK 


Źródło: CStore

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF