Pandemia katalizatorem zmian w e-commerce B2B – trendbook 2021

330

Łańcuch dostaw musi ulec skróceniu, a klienci coraz częściej pytają o możliwość zamawiania w kanale hurtowym on-line – czytamy w najnowszym trendbooku “E-commerce B2B: wyzwania, szanse, zagrożenia”. Jednocześnie blisko połowa badanych wskazuje, że przeszkodą w przejściu B2B do świata on-line jest ułożenie procesów sprzedażowych oraz brak kompetencji wewnętrznych zespołu. Warto jednak wyjść tym trudnościom na przeciw, bo cyfryzacja kanału hurtowego jest nieunikniona.

shell brand is the future

Zmiany na rynku e-commerce B2B

Zjawisko cyfryzacji sprzedaży jest zauważalne już od kilku lat, a przychody z handlu online z każdym rokiem odnotowują wyższe wyniki. Jednak to pandemia stała się katalizatorem dla wielu zmian w e-commerce. Ograniczenie tradycyjnego handlu przyczyniło się do tego, że e-commerce stał się dominującym kanałem sprzedaży, a jego wartość ogromnie wzrosła. Pandemia dotknęła nie tylko przedsiębiorców, ale ich klientów, którzy zaczęli masowo korzystać z zamawiania produktów do domu. W ankiecie zrealizowanej przez CStore ponad 72% respondentów zaznaczyła, że coraz więcej klientów pyta o możliwość zamawiania online w kanale hurtowym. Rosnąca ilość zakupów w internecie spowodowała, że najwięksi dostawcy przeszli do świata online, co zadeklarowało blisko 40% respondentów.

Paradoksalnie, wywołany przez COVID-19 kryzys przyniósł jednak nie tylko wzrost sprzedaży i liczby sklepów internetowych, ale skłonił też sektor e-commerce do znacznie szerszego wykorzystania wielu nowoczesnych narzędzi cyfrowych, np. automatycznych asystentów, pogłębionej analityki czy inteligentnego personalizowania ofert i rabatów.

Joanna Skoczylas, portal eService, jedna z ekspertek trendbooka

Zmiany na rynku e-commerce B2B niosą ze sobą wiele szans rozwoju, ale też i problemów i wyzwań. Aż 62% respondentów przyznało, że digitalizacja procesów sprzedażowych jest zadaniem trudnym i czasochłonnym, a aż 13% badanych uznało, że ta złożoność jest jednym z powodów, który odstrasza ich do przejścia do sprzedaży w Internecie. Przeniesienie sprzedaży głównie do świata on-line oznacza, że jeżeli przedsiębiorcy nie dostosują się do tych zmian, to mogą stracić wielu potencjalnych klientów, którzy coraz częściej zrealizują swoje zakupowe potrzeby korzystając z laptopa lub telefonu.

Cyfryzacja i automatyzacja, nowe kanały w komunikacji z klientami, rosnąca rola UX i UI to tylko kilka kwestii, które są dzisiaj kluczowe dla rozwoju branży. Warto trzymać rękę na pulsie, bo – jak podkreślają specjaliści – zmiany są nieuniknione.

Nasza spółka rozpoczęła właśnie emisję akcji przy współpracy z platformą equity-crowdfundingową Beesfund. Zgromadziliśmy już ponad 700 tysięcy złotych. Tak duże zainteresowanie inwestorów potwierdzają przedstawione w trendbooku tezy, przede wszystkim wzrost zainteresowania projektami z dziedziny e-commerce.

Dawid Paszek, prezes CStore S.A., producenta oprogramowania do prowadzenia sprzedaży internetowej w kanale hurtowym i detalicznym

Co czeka e-commerce B2B w 2021 roku?

Pewnym jest, że branża e-commerce w 2021 roku będzie dalej się rozwijać i pobijać rekordy sprzedaży.

Jeszcze w ubiegłym roku byłem przekonany, że szczytowy rozwój segmentu B2B osiągniemy w Polsce za 4-5 lat. Dziś uważam, że rok 2021 będzie kluczowy, a pik osiągniemy za 2-3 lata.

Jakub Norman, Faktoria, komentując na łamach trendbooka sytuację na rynku

Jednym z głównych trendów w tym roku będzie dokładniejsza personalizacja proponowanej klientom oferty oraz zaproponowanie jak najkrótszego czasu dostawy. To właśnie od szybkości dostawy będzie decydowało zadowolenie z konkretnego zakupu. W 2021 powinniśmy też zaobserwować rozwój lub przebudowę stron internetowych. W przeprowadzonych badaniach aż 68% respondentów uznało, że największym problemem podczas zakupów w internecie jest nieintuicyjna strona lub kłopoty ze znalezieniem danego produktu. Oznacza to, że funkcjonalność, estetyka i przejrzystość będą celami do osiągnięcia przez zespoły programistów i projektantów UX. Korzystając z zakupów online ważnym aspektem jest, abyśmy mogli dokonać zakupu w sposób bezpieczny. Dlatego też jednym z najważniejszych tematów będzie cyberbezpieczeństwo w handlu internetowym.

Innym trendem, na który warto zwrócić uwagę jest skrócenie łańcucha dostaw między producentem a klientem końcowym.

Powiedzenie, że marki muszą pogodzić się z przeniesieniem sprzedaży ze świata offline do online jest już dziś banałem. To oczywista transformacja, która już dokonuje się na naszych oczach; a jak słusznie zauważył w ostatnim czasie Bill Gates, w ciągu jednego roku wiele firm już wykonało działania zaplanowane na najbliższe 10 lat. Podobnie galerie handlowe nigdy nie wrócą już do stanu z roku 2019. Pojawienie się większej ilości marek w ich przestrzeniach, które otworzą tam swoje niewielkie show-roomy jest niemal pewne. To mogą być nawet (co już dzieje się w Niemczech i USA) mikro salony samochodowe, gdzie sprzedawca pomoże klientowi złożyć zamówienie online i jako ekspert przeprowadzi go przez proces decyzyjny.

  Paweł Sala, FreshMail

POBIERZ PEŁNY TRENDBOOK 


Źródło: CStore

shell brand is the future

Komentarze
Ładowanie...

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. AkceptujęDowiedz się więcej