...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Perły polskiego MedTech

Dostęp do technologii i rozwój wiedzy sprawiły, że rynek medyczny stał się jedną z najprężniej rozwijających się gałęzi gospodarki. Jednakże branża ta posiada swoją specyfikę i rządzi się swoimi prawami, co istotnie wyróżnia ją na tle innych sektorów. Nie pozostaje to również bez wpływu na rozwój innowacji w obszarze MedTech.

Globalny wzrost cen usług lekarskich

Z najnowszych badań GUS wynika, że ceny usług lekarskich w ciągu ostatnich pięciu lat wzrosły o 23%. Według ekspertów, przyczyną tego jest deficyt specjalistów połączony ze stale rosnącym popytem. Prognozuje się, że w najbliższych latach nie ulegnie to zmianie. Ceny zatem nie zmaleją. 

Stale rosnące nakłady pieniężne są jedną z głównych przyczyn tworzenia innowacji medycznych. Do rozwoju sektora MedTech przyczynił się także postęp i dostępność nowych technologii. Niemniej to właśnie globalny wzrost kosztów służby zdrowia sprawił, że każda oszczędność stała się niezwykle cenna. Nowe technologie pozwalają na ich znaczące zmniejszenie, przy jednoczesnej poprawie efektywności leczenia pacjentów. 

Prognozy i wyzwania startupów MedTech

Powyższe czynniki sprawiają, że liczba startupów skierowanych do sektora medycznego stale rośnie. Zgodnie z prognozą Research and Markets szacuje się, że globalny rynek technologii medycznych do 2023 r. będzie wart 409,5 mld dolarów, przy rocznej stopie wzrostu CAGR (skumulowany roczny wskaźnik wzrostu) na poziomie 4,5%. Te liczby napawają optymizmem. Niemniej jednak przed startupami, które chcą być częścią tej rewolucji, stoi wiele wyzwań. 

Po pierwsze znalezienie finansowania. Wielu inwestorów dostrzega w rozwiązaniach z obszaru MedTech potencjału na zwrot z inwestycji. Wynika to z wciąż małej liczby startupów, które odniosły sukces i udowodniły rentowność tego segmentu. 

Po drugie droga jaką należy przejść od etapu pomysłu po jego komercjalizację. Rynek medyczny jest jednym z najbardziej specyficznych segmentów gospodarki. Ograniczony jest wieloma barierami, chociażby związanymi z bezpieczeństwem i legislacją. Tworzenie dokumentacji badawczej czy projektowej oraz planowanie działań związanych z produkcją musi odbywać się zgodnie ze wszystkimi normami, rozporządzeniami i dyrektywami. 

Polski MedTech

Świadczenia innowacyjnych usług medycznych i opieki zdrowotnej w Polsce dopiero zaczyna się rozwijać. Warto jednak wyróżnić kilka rodzimych projektów, które mają realne szanse na globalny sukces:

StethoMe – poznański startup, który opracował prototyp bezprzewodowego stetoskopu połączonego ze smartfonem. Spółka otrzymała już finansowanie z  NCBiR oraz od funduszy TDJ Pitango i Manta Ray. Pozwoliło im to na udoskonalenie algorytmów sztucznej inteligencji opracowanej na potrzeby urządzenia. Produkt przetestowało już kilkudziesięciu lekarzy, głównie krajowych, jednak ich twórcy planują testy w całej Europie. StethoMe ma być docelowo przeznaczony do użytku domowego, ograniczając tym samym ilość konsultacji lekarskich. Twórcy chcą skomercjalizować projekt z pomocą ubezpieczycieli i firm medycznych, którzy będą oferować urządzenie w swoich pakietach dla klientów. 

InferMedica – wrocławska spółka, która stworzyła platformę do wstępnej diagnostyki. Oprogramowanie, bazując na sztucznej inteligencji, zbiera podstawowe dane dotyczące dolegliwości danego pacjenta i dokonuje wstępnej diagnozy. Na tej podstawie wskazuje dalsze postępowanie – suplementację, wizytę w gabinecie lekarskim czy zgłoszenie się na pogotowie. InferMedica, mimo że udostępnia darmowe narzędzie Symptomate, zarabia na współpracy z partnerami. Sprzedaje swoje oprogramowanie jako produkt white label placówkom medycznym, szpitalom czy ubezpieczycielom. Korzystają z niego także specjalistyczne call center. Udostępnia także klientom swoje API, na bazie którego mogą oni tworzyć własną technologię. Startup posiada w swoim portfolio klientów z całej Europy, Stanów Zjednoczonych oraz Azji.

AioCare – przenośny spirometr, który jest połączony ze specjalną aplikacją. Dzięki niemu pacjenci mają możliwość wykonania badania w dowolnym czasie i miejscu, kolejno przesyłając jego wynik do lekarza prowadzącego. Urządzenie znacznie skraca i ułatwia diagnostykę chorób płuc. Rozwiązuje tym samym nie tylko problem związany z wysokimi kosztami i dostępnością usług lekarskich, ale także przyśpiesza rozpoznanie choroby. Spirometr jest dostępny zarówno dla klientów indywidualnych, jak i lekarzy. Grupa HealthUp, która opracowała system jest na etapie ekspansji zagranicznej. 

Cardiomatics – jest to narzędzie, które analizuje sygnały EKG za pomocą sztucznej inteligencji. Dzięki temu, że system działa w chmurze, wynik badania jest gotowy od razu po jego zakończeniu. Produkt jest dedykowany lekarzom, którzy na co dzień analizują zapisy wymagające notowania przez dobę bądź dłużej. Dzięki Cardiomatics czas ten ulega maksymalnemu skróceniu, co umożliwia specjalistom diagnostykę większej liczby pacjentów w tym samym czasie. Z systemu korzystają głównie kliniki. Spółka ma klientów nie tylko w Polsce, ale także w Szwajcarii, Niemczech i Danii. Docelowo planowana jest ekspansja na wszystkie kraje europejskie. 

MedTech jest pojęciem bardzo szerokim, obejmującym technologie, które służą zdrowiu społeczeństwa. Wszystkie te rozwiązania łączy jedno – optymalizacja czasu pracy oraz poprawa poziomu leczenia pacjentów. Według raportu MedTech Europe, na rynku jest już pół miliona rozwiązań medycznych wykorzystujących najnowsze technologie. Dotyczy to także Polski, gdzie startupy powoli zmieniają branżę i odnoszą sukcesy za granicą. Jedno jest pewne, jesteśmy świadkami stopniowej rewolucji rynku medycznego, którą warto bacznie obserwować. 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF