Podrobione jest kradzione. Czy Polacy są oryginalni?
Superbrands, międzynarodowa organizacja działająca na rzecz brandingu, wspólnie z Agencją Communication Unlimited, zainicjowały akcję społeczno-edukacyjną mającą na celu zwrócenie uwagi konsumentów i przedstawicieli biznesu na kwestie własności intelektualnej w kontekście marek.
– płci,
– wieku,
– wielkości miejscowości zamieszkania.
W ramach badania wydzielono trzy główne grupy respondentów:
– osoby, które kupują podróbki świadomie,
– osoby, które kupują podróbki zawsze nieświadomie – w momencie zakupu nigdy nie były świadome, że kupiły podróbkę, jednak zorientowały się po pewnym czasie,
– osoby, które nie kupują podróbek lub nie są pewne czy to robią.
OSOBY KUPUJĄCE PODRÓBKI ŚWIADOMIE
– prawie co drugi respondent (42%) kupił kiedykolwiek podróbkę, będąc tego świadomym. Są to osoby młode (w wieku 15-24 lata), zarówno kobiety jak i mężczyźni. Kupowanie podróbek zdarza się najczęściej mieszkańcom małych miast (do 20 tys.) oraz miast średniej wielkości (100-200 tys.). Mieszkańcy największych miast (powyżej 500 tysięcy mieszkańców) najrzadziej kupują podróbki. Co ciekawe wykształcenie czy dochód nie wpływa na fakt kupowania podróbek.
Zwyczaje kupowania podróbek:
– co piąta osoba kupuje podróbki dość często – kilka razy w roku. Dwie na pięć osób kupiło podróbkę zaledwie raz w życiu i nie powtórzyło zakupu;
– najczęściej kupowanymi podróbkami była odzież oraz obuwie. Przy czym duża rolę odgrywa tu płeć kupującego: kobiety kupują częściej kosmetyki i obuwie, a mężczyźni – elektronarzędzia, części samochodowe oraz płyty DVD/CD.
– Miejscami, gdzie Polacy kupują podróbki są najczęściej bazary oraz sklepy internetowe (przy czym w Internecie częściej kupili podróbki mężczyźni niż kobiety);
– najistotniejsze powody, dla których Polacy kupują podróbki są związane z ich ceną. Są to „nie stać mnie na produkty oryginalne” oraz „podróbki są tańsze, a nie widzę różnicy miedzy nimi a produktami oryginalnymi”. Dzięki kupowaniu podróbek badani mogą cieszyć się z posiadania produktów niemal identycznych z markowymi, mogą mieć namiastkę luksusu oszczędzając przy tym pieniądze. Zwykle nie ukrywają tego, że kupują podróbki, traktują to jako „dobry deal”: wyżej oceniają jakość, wygląd czy też prestiż, który ze sobą niosą podróbki niż osoby nieświadomie kupujące podróbki lub w ogóle ich nie kupujące.
Osoby kupujące podróbki nieświadomie:
– nieświadome kupowanie podróbek zdarza się częściej mężczyznom, niż kobietom. W tej grupie
konsumentów rzadziej odnajdziemy osoby w wieku 15-24 lata oraz pochodzące z terenów wiejskich.
Osoby te, przynajmniej na poziomie deklaratywnym mają mniejszą świadomość, że rzecz, którą
kupują jest podróbką (orientują się o tym dopiero po pewnym czasie);
Zwyczaje kupowania podróbek:
– połowa badanych (52%), którzy kupili podróbki wyłącznie nieświadomie przyznaje się, że był to przypadek jednostkowy. Około 1/3 z nich szacuje, że produkty podrobione zdarza im się kupić co najmniej raz w roku. Co ciekawe, osoby te być może ze względu na negatywne doświadczenia z podróbkami, częściej niż reszta populacji poszukują informacji o tym jak odróżnić produkt oryginalny od podróbki. Nie wyróżniają się natomiast jeśli chodzi o miejsca, w których poszukują takich informacji – najczęściej jest to internet (strony internetowe producentów oraz fora i portale społecznościowe).
– za najczęściej podrabiane produkty osoby, którym zdarzyło się kupić podróbkę wyłącznie nieświadomie uznają odzież i obuwie, przy czym, w porównaniu do osób kupujących podróbki świadomie, większa grupa wskazuje na obuwie, jako na produkt podrabiany często;
– około połowa badanych deklaruje, że nieświadomy zakup podróbki zdarzył im się podczas zakupów przez internet. W porównaniu do konsumentów kupujących podróbki świadomie, znacznie mniejsza grupa osób zadeklarowała, że podróbki zdarzyło im się kupić podczas zakupów na bazarze;
– w momencie kiedy badani zorientowali się, że doszło do zakupu podróbki, konsumenci najczęściej użytkowali ten produkt normalnie, nie zwracając uwagi na to, że jest to produkt podrobiony. Jedynie 16% z nich zgłosiło ten fakt sprzedawcy z żądaniem zwrotu pieniędzy (wymiany produktu na oryginalny domagało się 7% badanych), natomiast 13% w ogóle zaprzestało użytkowania produktu.
Fot. Fotolia