Polacy chcieliby wrócić do kin i na koncerty

kultura

Z badania ARC Rynek i Opinia wynika, że 59% Polaków odczuwało brak wydarzeń kulturalnych z powodu pandemii. Dwie trzecie badanych deklaruje, że pójdzie do kina, jak już będzie taka możliwość, a połowa – chętnie wybierze się na koncert. Pytanie, czy zrobią to w obliczu licznych obostrzeń sanitarnych i konieczności używania maseczek podczas seansu czy imprezy?

Kultura to jeden z obszarów, który istotnie ucierpiał podczas pandemii. Zamknięte zostały kina, teatry, odwołane imprezy masowe, czyli również koncerty. Z badania ARC Rynek i Opinia wynika, że Polacy chcieliby powrotu do tych aktywności, zwłaszcza że sezon letni sprzyja wszelkim imprezom kulturalnym, na przykład na świeżym powietrzu.

odczuwanie braku wydarzeń
Źródło: ARC Rynek i Opinia, dane z raportu Sponsoring Monitor, maj-czerwiec 2020

Najbardziej pożądane wśród Polaków są wyjścia do kina czy na koncert. Rzadziej tęsknimy za imprezami sportowymi, meczami czy wyjściami do teatru, być może też dlatego, że również poza okresem pandemii mniej osób w nich uczestniczy.

Gotowość do korzystania z wydarzeń kulturalnych i sportowych

gotowość do udziału w wydarzeniach
Źródło: ARC Rynek i Opinia, dane z raportu Sponsoring Monitor, maj-czerwiec 2020

Podczas pandemii wysoką aktywnością w Internecie wyróżniali się artyści: nagrywali utwory muzyczne, angażowali się w zbiórki pieniężne na walkę z koronawirusem, wystawiali sztuki. Połowa Polaków doceniła te starania.

ocena postawy ludzi
Źródło: ARC Rynek i Opinia, dane z raportu Sponsoring Monitor, maj-czerwiec 2020

Zdecydowanie najbardziej popularnym sposobem na kontakt z kulturą podczas pandemii było czytanie książek oraz oglądanie filmów i seriali na platformach streamingowych. Co piąty badany deklaruje, że oglądał transmisje na żywo prowadzone przez twórców. 14% Polaków zwiedzało wirtualnie muzea.

korzystanie z kultury/sztuki
Źródło: ARC Rynek i Opinia, dane z raportu Sponsoring Monitor, maj-czerwiec 2020

Czas pandemii paradoksalnie może zwiększyć zainteresowanie Polaków kulturą. To, co dotychczas było na wyciagnięcie ręki, na co często nie było czasu, okazało się niedostępne, mimo iż czasu mieliśmy więcej. Ponadto, stęskniliśmy się za ludźmi, dlatego, mimo popularności platform streamingowych Polacy deklarują, że pójdą do kina. Czy stanie się tak rzeczywiście? Zgodnie z decyzją rządu w Polsce kina mogą być już otwarte, jednak obostrzenia sanitarne są dość surowe: tylko połowa miejsc może być zajęta, a widzowie i personel muszą nosić rękawiczki i maseczki. I tutaj pojawia się pytanie, na ile te obostrzenia zniechęcą Polaków do korzystania z imprez w zamkniętych pomieszczeniach?

Agnieszka Doktorska, autorka badania, Senior Project Manager z ARC Rynek i Opinia

Informacja o badaniu

Sponsoring Monitor to największe kompleksowe badanie na temat sponsoringu w sporcie i kulturze w Polsce. Realizowane przez ARC Rynek i Opinia od kilkunastu lat, pozwala na obserwowanie trendów w powyższych obszarach. Badanie Sponsoring Monitor 2020 jest realizowane w trybie ciągłym w ramach comiesięcznych fal metodą ankiet internetowych (CAWI). Struktura próby odzwierciedla strukturę populacji Polski ze względu na: płeć, wiek, województwo i wielkość miejscowości zamieszkania. Blok pytań dotyczący kultury i sportu w czasie pandemii został zrealizowany na przełomie maja i czerwca 2020 roku na próbie N=938.


Źródło: Informacja prasowa ARC Rynek i Opinia

Martyna Pacholak