...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Polacy kochają grillować. Co się zmieniło? Inquiry prezentuje najnowszy raport

Dla ogromnej części z nas maj oznacza start sezonu grillowego. Już od kwietnia oferta sklepów pełna jest grillowych akcesoriów i produktów spożywczych. Badania pokazują, że Polacy uwielbiają tę formę spędzania czasu i z roku na rok cieszy się ona dużą popularnością.

Agencja Inquiry prezentuje kolejną, czwartą już falę badania dotyczącego grillowania. Wyniki potwierdzają, że jest to aktywność szczególnie lubiana przez Polaków. Kojarzymy ją zwłaszcza z długim majowym weekendem i wtedy też najczęściej ją praktykujemy. Ponad połowa z nas planowała w tym roku zorganizować imprezę grillową
u siebie lub wybrać się na nią do rodziny lub znajomych (po 56% wskazań), a jedynie co piąty ankietowany miał inny pomysł na spędzenie majówki.  Trzeba jednak zauważyć, że po raz pierwszy od 2021 roku, zanotowaliśmy niewielki spadek zainteresowania imprezami grillowymi, a główne powody rezygnacji to brak odpowiedniego miejsca oraz inne plany na długi weekend.

Średnia kwota, przeznaczona na zakupy grillowe w tym roku, wyniosła
274 zł. To niewielka zmiana w stosunku do maja 2023, ale bardzo duża wobec pierwszej fali badania w 2021 r., kiedy to średnie wydatki wynosiły 186 zł. Po tego rodzaju zakupy idziemy przede wszystkim do Biedronki, która cały czas jest wśród respondentów numerem
1. Popularność zakupów grillowych w tej sieci nieco jednak spadła (68% 2021 vs. 63% obecnie) na rzecz częściej wskazywanego Dino (16%
w 2021 vs. 24% obecnie).

TOP 3 grillowych zakupów Polaków to kiełbasa – wybierana przez 86% ankietowanych, pieczywo (70%) oraz piwo (68%). Na kolejnych miejscach znajdziemy świeże mięso oraz warzywa (odpowiednio 62%
i 52%). Niemal połowa osób objętych badaniem korzysta z oferty gotowych produktów na grill (np. marynowane mięso). Popularne są również napoje bezalkoholowe (44%). Rzadziej na kupujemy ryby (15% grillujących), wino (15%) czy przetwory warzywne (12%).

Robiąc zakupy na imprezę grillową przyjmujemy najczęściej dwa podejścia. Część z nas dobrze je planuje, robiąc listę czy sprawdzając wcześniej ofertę danego sklepu (np. w gazetkach promocyjnych). Pozostali decyzje podejmują zależnie od tego, co zastaną w sklepie (jakość, promocja etc.). Niewiele osób robi tego rodzaju zakupy spontanicznie.

 

Dla wielu z nas długi weekend równa się grillowaniu, a popularność tego sposobu spędzania wolnego czasu nie słabnie. I choć ze względów oczywistych rosną wydatki, nie zmienia się skład koszyka grillowego. Polacy wyraźnie wierni są grillowej klasyce, czyli produktom takim jak kiełbasa i piwo. Zakupy grillowe przeważnie planujemy – duże znaczenie odgrywa w tym przypadku dedykowana oferta sklepów oraz dostępne promocje, z których chętnie korzystamy. Wiedząc, że oferta grillowa zostanie przez sklepy przygotowana, spora część grillujących sprawdzi ją zanim uda się na zakupy. To ważna informacja dla producentów i sieci. ” – komentuje Agnieszka Górnicka, prezes Inquiry.

 

Link do raportu:

https://inquirymarketresearch.pl/grill-2024/

 

O Inquiry:

Inquiry jest polską agencją badań rynku. Od 2019 r. Inquiry współpracuje z międzynarodową firmą YouGov, będąc jej wyłącznym przedstawicielem w Polsce.

 

O badaniu

Badanie zostało zrealizowane w kwietniu 2024 r. na reprezentatywnej próbie 1002 dorosłych Polaków (sondaż online na panelu YouGov).

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF