Polacy w lutym zadowoleni z zakupów online
Największe wzrosty sprzedaży odnotowały kategorie ubrań, zdrowia i motoryzacji. Internauci lepiej też oceniają online shopping experience, jednocześnie spada popularność dużych sklepów online takich jak Allegro, Tablica i Empik.
Po dynamicznych zmianach w trendach zakupów e-commercowych pod koniec zeszłego roku styczeń i luty 2014 to czas stabilizacji zachowań zakupowych. Internauci deklarują, że kupują online niemal tyle samo produktów i usług, co miesiąc wcześniej. Stabilne są też sposoby dokonywania tych zakupów – przez desktopy kupuje niecałe 60 proc. internautów, a przez urządzenia mobilne – niewiele ponad 10 proc.. To, co obecnie wpływa na zmianę postaw zakupowych to raczej aktualne oferty i efekt sezonowości zakupowej – czyli wzrost zakupów artykułów odzieżowych, zdrowotnych i motoryzacyjnych. W polskim e-commerce wiosna przyszła już na początku roku.
Uderza to, że internauci rzadziej deklarują robienie zakupów w największych polskich e-commerce’ach – na Allegro, Tablicy i w Empiku. To dobra wiadomość dla sklepów z długiego ogona, zwłaszcza dla tych, które specjalizują się w określonych kategoriach produktów (oczywiście obecnie przede wszystkim odzieżowych). Dywersyfikacja rynku jest zawsze dobra dla całego e-commercu, bo pozytywnie wpływa i na politykę cenową i na jakość produktów i usług.
Na podstawie powyższych danych można wyciągnąć jeszcze jeden wniosek – internauci chętniej aktywnie szukają różnych produktów w internecie. Dotyczy to zwłaszcza szukania tych informacji na urządzeniach mobilnych (tutaj pozytywny trend utrzymuje się od dwóch miesięcy). To nie jest tak, że częściej szukamy informacji o produktach (nie odnotowaliśmy zmian ilościowych), ale musimy szukac bardziej dokładnie, jeśli częściej trafiamy na strony mniejszych sklepów.
Polscy internauci rzeczywiście są bardziej zadowoleni z zakupów e-commercowych – ogólnie lepiej oceniają sklepy internetowe na wszystkich wymiarach wizerunkowych (w styczniu tego roku byliśmy raczej niezadowoleni z robienia zakupów w różnych sklepach). Największe wzrosty zadowolenia odnoszą się przede wszystkim do oferty sklepów – jakości oferowanych produktów i informacji o tych produktach. Na razie jeszcze nie wiemy, czy jest to związane z ogólnymi zachowaniami zakupowymi, czy jest to efekt specyfiki online’u.
Pełen raport z lutego 2013 można pobrać ze strony: www.ircenter.com