Pornografia uzależnia dzieci! Rusza nowa kampania społeczna Stowarzyszenia Twoja Sprawa i portalu oPornografii.pl.

W Polsce dziesiątki tysięcy dzieci ogląda pornografię codziennie. Wielu rodziców nie jest tego świadomych i nie wie, jak skutecznie chronić najmłodszych. Stowarzyszenie Twoja Sprawa startuje z kampanią społeczną, by zachęcić do pogłębienia wiedzy, rozmowy z dzieckiem i do korzystania ze specjalistycznego portalu oPornografii.pl.

58% dzieci i młodzieży trafia na treści pornograficzne przypadkowo, a co trzeciemu pokazuje je rówieśnik*. Internetowa pornografia stanowi najbardziej ekstremalną formę seksualizacji dzieci i wciąż pozostaje dostępna bez żadnych technicznych ograniczeń czy opłat.

Według licznych badań naukowych, z którymi można zapoznać się na portalu oPornografii.pl, pornografia może prowadzić do uzależnienia, ze wszystkimi tego negatywnymi konsekwencjami. Buduje również w dzieciach nieprawdziwy obraz ludzkiej seksualności, promuje przedmiotowe traktowanie kobiet i mężczyzn, ma negatywny wpływ na zdolność do budowania związków, a wreszcie może prowadzić do dysfunkcji seksualnych.

Spot społeczny Stowarzyszenia Twoja Sprawa ma z jednej strony zachęcić do odwiedzenia portalu oPornografii.pl, z drugiej pokazać powszechność zjawiska korzystania przez dzieci ze stron pornograficznych. Sam portal ma za zadanie zwiększać świadomość społeczną i propagować praktyczne umiejętności ochrony dziecka przed szkodliwością pornografii.

Obok nieograniczonego dostępu do niej w internecie, czynnikami zwiększającymi ryzyko kontaktu z niebezpiecznymi treściami są brak ustalonych z dzieckiem zasad korzystania z urządzeń multimedialnych, brak rozmów rodziców z dzieckiem wyjaśniających zagrożenia oraz wciąż zbyt rzadkie korzystanie z dostępnych zabezpieczeń i aplikacji ochrony rodzicielskiej. A statystyki są alarmujące.

Ponad 11% chłopców i 1,4% dziewcząt w wieku 14-16 lat ogląda pornografię codziennie, co odpowiada około 45.000 dzieci i to tylko w tej grupie wiekowej, nie licząc pozostałych roczników. Do oglądania pornografii od 11 do 30 razy w miesiącu w tym wieku przyznaje się kolejne prawie 11% chłopców i 1,5% dziewcząt**.

Dr hab. Piotr Rzymski z Zakładu Medycyny Środowiskowej na Uniwersytecie Medycznym w Poznaniu przyznaje po przebadaniu studentów, że osoby, które miały wczesny kontakt z pornografią, np. w wieku 12 lat bądź wcześniej, częściej wskazywały na problemy związane z czerpaniem satysfakcji w związku, jak również na niższą satysfakcję seksualną. W grupie tej istotnie wyższa – siedmiokrotnie u mężczyzn, a czterokrotnie u kobiet – była częstotliwość postrzegania siebie jako osoby uzależnionej od pornografii. Takie kampanie informacyjne i edukacja rodziców są wciąż bardzo potrzebne, ponieważ problem uwikłania w oglądanie pornografii i ryzyko uzależnienia się od niej, dotykają coraz większej i coraz młodszej grupy dzieci. Skutki tego już obserwujemy w pokoleniu współczesnych nastolatków i młodych dorosłych. 

Rok działalności portalu oPornografii.pl

Prowadzony od roku przez Stowarzyszenie Twoja Sprawa portal jest dedykowany właśnie rodzicom
i specjalistom. Dostarcza merytorycznej i praktycznej wiedzy z obszaru medycznego i społecznego wpływu konsumpcji pornografii na nieletnich oraz podejmowanych na świecie działań w kierunku skutecznej ochrony przed nią najmłodszych. Portal daje praktyczne wskazówki jak o szkodliwości pornografii rozmawiać z dzieckiem i skutecznie uruchomić dostępne narzędzia ochrony rodzicielskiej. Zamieszczone na portalu porady specjalistów i wywiady z ekspertami zachęcają rodziców do większej aktywności i zaangażowania się w wirtualne życie dziecka oraz jego edukację. Spot będzie dostępny na platformach społecznościowych FB, YouTube oraz Twitter. 

 

*Badania Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę przeprowadzone na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie N=3.943 uczniów w wieku 11-18 lat
w X i XI 2017 r.

** Badania Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej przeprowadzone na próbie N=11.236 uczniów w wieku od 14- 16 lat w latach 2014-2017.

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF