...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Raport “Polska strojna” Allegro.Moda czyli Polaków modowy portret własny

Mimo, że połowa z nas uważa, że Polacy ubierają się modnie, nadal w naszych wyborach modowych jesteśmy bardzo praktyczni. Zwracamy uwagę głównie na cenę produktów, wygodę oraz jakość wykonania. Polacy nie wyobrażają sobie swojej garderoby bez pary dżinsów. Moda męska na Allegro to głównie wygoda i sportowy styl. Kobiety chętniej eksperymentują z trendami, wybierają klasyczne i kobiecie ubrania oraz dodatki.

Raport “Polska Strojna” Allegro.Moda pokazuje jakie realne modowe trendy można wyczytać z analizy tego, co najchętniej kupowali Polacy na Allegro i jakich modowych wyborów dokonali głosując swoim portfelem. Obraz jakich modowych wyborów Polaków uzupełnia dodatkowe badanie o tym, co myślą o modzie i czym kierują się w swoich wyborach. Dzięki temu udało się stworzyć Polaków modowy portret własny.

Allegro jest jak wielka galeria handlowa w internecie, gdzie można znaleźć setki tysięcy sprzedawców i miliony produktów. To miejsce otwarte przez całą dobę, gdzie nie tylko łatwo można znaleźć poszukiwany przedmiot, ale również zobaczyć ciekawe inspiracje.  – tłumaczy Celestyna Lendo-Zachariasz, dyrektor kategorii Moda na Allegro – Możemy śmiało powiedzieć, że ubiera się u nas cała Polska. Statystycznie w zeszłym roku każdy dorosły Polak kupił u nas 2 rzeczy. Co minutę ktoś “wychodzi od nas” z nową kurtką, sukienką na specjalną okazję czy parą wygodnych trampek. Kupowanie ubrań w sieci to również coraz większa wygoda: możliwość szybkiego porównania cen, zakupy bez pośpiechu, z możliwością spokojnego przymierzenia rzeczy w domu – dzięki Allegro Smart! bez kosztów dostawy oraz zwrotu. Bardzo ważny jest też szeroki wybór, szczególnie dla osób, którym trudno jest znaleźć ubrania w tradycyjnych sklepach, np. w nietypowym rozmiarze – dodaje. 

Mężczyźni stawiają na wygodę, panie na klasykę z nutką kobiecości 

Polacy coraz większą uwagę poświęcają swojemu wyglądowi i wybierają ubrania nawiązujące do aktualnych trendów w modzie- dobrej jakości i w przystępnej cenie. 

Widać to doskonale po tegorocznych bestsellerach. W odzieży damskiej królują kobiece i klasyczne kroje, koronki, falbanki. W tym roku Polki kupowały dużo ubrań w stylu boho, kwiecistych sukienek i spódnic maxi. Bardzo popularne wśród Pań są nadal ubrania dresowe, jednak nie o sportowym, a w bardziej casualowym stylu. Wśród dodatków prawdziwym hitem była duża spinka ozdobiona perełkami oraz wiszące kolczyki z chwostami. Na Allegro sukienki sprzedają się najlepiej i stanowią ponad jedną czwartą wartości sprzedaży. W zeszłym roku klienci kupili aż 1,5 mln sukienek. To tak jakby każda warszawianka dodała dwie nowe do swojej garderoby.

Moda męska to głównie wygoda i uniwersalne modele, które dają gwarancję, że wybór codziennych ubrań nie będzie zbyt czasochłonny.  Jednak nawet w konserwatywnej modzie męskiej widzimy pojawiające się sezonowo oferty takie jak okulary pilotki, przecierane jeansowe joggery czy bransoletki z rzemyków w surferskim stylu. 

Panowie coraz chętniej kupują ubrania w internecie. Sprzedaż mody męskiej na Allegro ciągle rośnie – w tym roku sprzedaliśmy o 25% ubrań więcej niż rok temu. Ubrania kupione na naszej platformie ma w swojej szafie co trzeci dorosły Polak. 

Klienci zdecydowanie stawiają na wygodę i praktyczne ubrania w stonowanych kolorach. Częścią codziennego stroju stało się obuwie sportowe – jest to absolutna podstawa męskiej garderoby. Mężczyźni wybierają popularne modele takich marek jak Adidas, Nike czy Reebok. W badaniu przeprowadzonym na zlecenie Allegro najczęściej wskazywanym modowym must-have była para dżinsów. 

Allegro to miejsce gdzie łatwo skompletować modną stylizację łącząc produkty znanych marek z ubraniami przystępnymi cenowo, ale nadal zgodnymi z najnowszymi trendami. 

Z przeprowadzonego na nasze zlecenie badania wynika, że Polacy mają bardzo praktyczne podejście do mody – komentuje Celestyna Lendo-ZachariaszDecydującym czynnikiem przy wyborze rzeczy jest oczywiście cena. Dużą wagę przykładają do wygody, praktyczności oraz jakości kupowanych ubrań, jak również do tego, żeby były to ubrania markowe. Zgodność z trendami czy oryginalny wygląd ubrań były wskazywane jako mniej istotne. Mimo, że ponad połowa z nas uważa, że Polacy ubierają się modnie, codzienne decyzje, których dokonujemy pokazują, że w modowych wyborach kierujemy się nadal raczej rozumem niż sercem… -dodaje. 

Trendy sprzedażowe w sezonie wiosna-lato

Latem i wiosną, moda damska na Allegro to przede wszystkim kobiecość i wygoda. Polki uwielbiają długie, zwiewne spódnice i sukienki o długości maxi. Na chłodne wieczory wybierają praktyczną szarą bluzę dresową o ciekawym kroju. Polki preferują raczej jednokolorowe materiały, nie eksperymentują z printami kompletując uniwersalną bazę do każdej stylizacji. Letnie trendy widać natomiast w dodatkach. Czas letnich festiwali to pora na zwiewne i ażurowe materiały ozdobione w stylu boho: z frędzlami czy pomponami. Must have tego sezonu były również spinki ozdobione perłami, wianki oraz biżuteria zdobiona muszelkami. Wybierając obuwie, Polki również kierują się wygodą i praktycznością. Najlepiej sprzedawały się białe trampki, gumowe japonki firmy Crocs oraz wygodne, ponadczasowe modele Adidasów. W 2019 r. pojawiły się dwa sprzedażowe hity: sneakersy z ledową podeszwą oraz klapki z futerkiem. Co ciekawe, latem wyszukiwane są również często kozaki i kalosze – najprawdopodobniej jako niezbędny element festiwalowej stylizacji. 

Na plażach królowały stroje kąpielowe w mocne, oryginalne wzory. Bardzo często wybierano te z wysokim stanem, maskujące drobne niedoskonałości figury. Głowę chroniła czapka z daszkiem, a oczy – okulary przeciwsłoneczne o kształcie kociego oka. W tym roku absolutnym hitem była również torebka – koszyk. 

Koniec wiosny to czas rozpoczęcia sezonu ślubnego. Aż do jesieni fraza “sukienka na wesele” wpisywana była aż 85 tysięcy razy. W tym roku do tej frazy dopisywana była również fraza “kwiat” co pokazuje mocny trend w kierunku ubrań w kwieciste wzory. Weselną stylizację najczęściej uzupełniały długie kolczyki z chwostami lub bogato zdobione cyrkoniami. 

Moda damska podlega sezonowym trendom dużo bardziej niż męska. Latem panowie wybierają rzeczy wygodne i uniwersalne. Zwracają również uwagę na ulubione marki – popularnością cieszą się 4F, Tommy Hilfiger czy Adidas i Nike. Od lat królują t-shirty – w większości białe, czarne oraz w stonowanych kolorach, głównie niebieskim i szarym. Kupujący wybierają odzież bez wzorów, głównie bawełnianą. Absolutnym must-have wiosenno-letniej garderoby co roku są sportowe sneakersy. Okres letni to jedyny moment w roku, kiedy większą sprzedaż odnotowuje biżuteria męska. Mężczyźni są nadal konserwatywni w tym obszarze, ale pozwalają sobie na bransoletki w surferskim stylu (w dwóch letnich miesiącach sprzedawaliśmy 40 takich bransoletek dziennie).  Najmodniejszym dodatkiem pozostaje sportowy zegarek oraz przeciwsłoneczne okulary pilotki. 

Trendy sprzedażowe w sezonie jesień-zima

Jesienią i zimą Polki stawiają na wygodę – chętnie wybierają miękkie bawełniane tkaniny, szczególnie dres, który przestał kojarzyć się wyłącznie ze strojami sportowymi. Często kupowanym połączeniem były ciepłe, termiczne legginsy lub spodnie rurki, połączone z tuniką oversize, swetrem-nietoperzem lub dresową bluzą. Dużym zainteresowaniem cieszyły się też dresowe sukienki różnej długości, które są świetną bazą do tworzenia stylizacji. W odróżnieniu od lata i szalonych printów zwierzęcych czy kwiatowych, w zimniejsze miesiące Polki wybierają ubrania bez wzoru, najchętniej w kolorze szarym, czerwonym lub granatowym. Wśród biżuterii zdecydowanie dominują kolczyki oraz bransoletki złote lub pozłacane. 

Popularnością cieszą się proste płaszcze o klasycznym kroju oraz pikowane kurtki z kapturem obszytym futerkiem. Wśród butów wielką popularnością cieszą się budzące skrajne emocje buty a’la emu oraz miejska wersja traperów. Bardziej elegancką stylizację uzupełniają również kozaki muszkieterki sięgające za kolano. 

Nieprzerwanie od lat absolutnym bestsellerem zimowej mody damskiej jest komplet czapka i komin w odcieniach szarości oraz ciepłe chusty. Nowym hitem sprzedażowym są też rękawiczki dotykowe umożliwiające korzystanie ze smartfona. 

Jesień i zima to czas, kiedy w męskich szafach, poza obecnymi tam na stałe koszulkami i wygodnymi dresami pojawiają się swetry. Najchętniej wybieranym krojem są niezmiennie klasyczne swetry z dekoltem w serek (na Allegro sprzedaje się 100 swetrów dziennie tylko z tego modelu). W ubiegłym roku widać również było wzrost zainteresowania golfami. Czas rodzinnych spotkań to również okazja do zakupu nowej koszuli – najczęściej wybierane są markowe, białe lub błękitne koszule o kroju slim fit. Nutką szaleństwa w nadal dość konserwatywnej męskiej garderobie są kolorowe skarpetki w szalone wzory. Obuwie to przede wszystkim buty sportowe – szczególnie modele sięgające za kostkę, z grubą podeszwą oraz, podobnie jak w przypadku Pań, miejskie odsłony butów trekkingowych.

Trendy Allegro – powraca moda na licytacje

W ostatnim roku również w sprzedaży na Allegro widać było trzy mocne trendy:

Plus size

Internet to często jedyne miejsce z tak dużym wyborem produktów dla osób o nietypowej budowie ciała – noszących duży rozmiar, wysokich, z dużym rozmiarem stopy, ale też w rozmiarze “petite”. Największa grupa takich produktów to odzież Plus Size. Obecnie na Allegro mamy 170 tys. ofert oznaczonych jako oferty Plus Size, wśród nich większość ofert to odzież damska oraz bielizna. Co minutę ktoś szuka sukienki plus size. 

Klientki Plus Size sięgają na Allegro również po oferty, które ciężko znaleźć w sklepach stacjonarnych lub mogą budzić skrępowanie. Przykładem takich produktów jest bielizna modelująca- body wyszczuplające i modelujące oraz opaski przeciw otarciom na uda. W zeszłym roku sprzedało się ich aż 7 tysięcy sztuk.

Less waste

Moda to oczywiście najświeższe trendy, które zmieniają się co roku, ale również możliwość, żeby dać rzeczom drugie życie. Ruch waste less rośnie na sile, co widać po rosnącym zainteresowaniu rzeczami używanymi, nietypowymi, które w połączeniu z klasycznymi ubraniami pozwalają stworzyć wyjątkowe stylizacje. Aktualnie jako Allegro prowadzimy kampanię “Kupuj używane – daj ubraniom drugie życie”, która ułatwia poszukiwanie modowych perełek z drugiej ręki. To nie tylko okazja, żeby uzupełnić garderobę, ale również kupić produkty najbardziej znanych światowych marek. Wśród ofert można było znaleźć m.in. torebki Louis Vitton, Prady czy Gucci tańsze o ponad połowę od nowych.  Dużą popularnością wśród ofert używanych cieszą się płaszcze i kurtki, kożuchy, ubrania z wysokiej jakości materiałów np. jedwab, wełna. 

W całej kategorii moda od początku 2019 roku sprzedało się 3,2 mln używanych produktów. Średnia cena sprzedanych używanych ofert to 38 zł. Połowę ofert stanowi odzież damska (1.4 mln sprzedanych sztuk). 

Licytacje

Mimo, że zdecydowana większość przedmiotów na Allegro pochodzi od profesjonalnych sprzedawców i ma ustaloną cenę, nadal jest to jedyne miejsce, gdzie można kupować w modelu  licytacji. To właśnie w modzie licytacje przeżywają swoją drugą młodość. W całej odzieży damskiej, odzieży męskiej oraz obuwiu ofert w formie licytacji było ponad milion – to znaczy, że co godzinę rozpoczynało się ich ponad 100. 70% licytacji dotyczyło produktów nowych. 

Licytacje to też forma zabawy i duża dawka adrenaliny. Zdarza się, że o jeden przedmiot walczy i licytuje się nawet 100 osób. Takie produkty to zazwyczaj modowe perełki od marek premium, np. torebka Calvin Klein, Michael Kors, odzież Tommy Hilfiger, odzież Polo Ralph Lauren, produkty Guess.

Klienci Allegro zwracają uwagę na jakość oferty oraz łatwy kontakt ze sprzedawcą

W czasie zakupów w sieci klienci kierują się przede wszystkim wyglądem oferty – oceniają zdjęcia i to czy oferta jest profesjonalnie przygotowana. Bardzo ważna jest cena przedmiotu oraz koszt wysyłki. Dzięki programowi Allegro Smart!, który obejmuje obecnie już połowę z ofert na Allegro ten element będzie tracił na znaczeniu, ponieważ w ramach Smart! Zarówno wysyłka jak i zwrot są darmowe. Porównując modę do innych kategorii zakupowych na Allegro widać, że klienci dużo bardziej oczekują możliwości sprawnego kontaktu ze sprzedającym – często chcą dopytać o szczegóły lub po prostu poradzić się.

Przeciętnie kobiety przeznaczają większe kwoty na zakupy modowe w porównaniu do mężczyzn. Co czwarty badany Polak zadeklarował, że na ubrania i dodatki wydaje mniej niż 50zł miesięcznie. 

Pełny raport z badania

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF