...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Reklamę czekają zmiany. Technologia 5G oznacza rewolucję.

Popularyzacja wideo, wzrost znaczenia analityki danych oraz rozszerzona rzeczywistość – to główne oczekiwania konsumentów wobec branży reklamowej w kontekście nadchodzącej rewolucji telekomunikacyjnej związanej z wejściem na rynek sieci 5G. Reklamę mobilną czekają wielkie zmiany, a zapotrzebowanie na nowoczesne rozwiązania umożliwiające dotarcie do konsumentów może wzrosnąć nawet o połowę, wynika z prognozy firmy hybrid.ai.

Obecnie już kolejna generacja bezprzewodowych sieci mobilnych jest niemal gotowa do wdrożenia. Wkrótce superszybka sieć 5G stanie się faktem. Ma ona zapewnić bardzo niskie opóźnienia w transmisji oraz możliwość obsługi środowisk o największej, jak dotąd, liczbie użytkowników. Badania przeprowadzone przez firmę Verizon Media, w ramach których zarówno reklamodawcy, jak i konsumenci wypowiadali się na temat nadchodzącej rewolucji 5G. Aż  85% konsumentów uważa, że 5G przyniesie korzyści dla rozwoju rozszerzonej rzeczywistości. Z kolei 54% najbardziej nie może doczekać się spójnej i lepszej jakości transmisji wideo. Z perspektywy reklamodawców 47% czeka na możliwość wykorzystania nowych lub dodatkowych formatów kreatywnych. 

Choć obecnie dostępne sieci 4G/LTE umożliwiają co prawda obsługę praktycznie wszystkich programów uruchamianych na smartfonach. – mówi Jan Domański, Business Development Director w hybrid.ai. To jednak rozwój aplikacji związanych z AR czy VR wciąż jeszcze nie jest możliwy przy dostępnych prędkościach i jakości łączy. 5G będzie impulsem dalszego rozwoju branży reklamowej. Szacujemy, iż wraz z wejściem na rynek technologii popyt na rozwiązania reklamowe wykorzystujące materiały wideo, rozszerzoną rzeczywistość czy geolokalizacją wzrośnie nawet dwukrotnie. 

Godną uwagi siłą napędową rosnącego popytu będzie rosnąca z roku na roku rola materiałów wideo w kreacjach reklamowych. Potwierdzają to dane zaczerpnięte z Cisco Visual Networking Index, do 2022 to właśnie ten format ma stanowić około 82% globalnego ruchu w sieci. Dodatkowo mobilne wideo jest, według eMarketera głównym czynnikiem wzrostu przychodów z reklam marketingu cyfrowego. 

Wraz ze wzrostem prędkości internetu mobilnego, który przyniesie sieć 5G, czas buforowania i ładowania stron znacznie się zmniejszy. – podkreśla Jan Domański. Przy prędkościach 20 razy szybszych niż obecnie, 5G będzie miał ogromny wpływ na popularyzację wideo. Sieć umożliwi użytkownikom przesyłanie dużych i wysokiej jakości filmów szybciej niż kiedykolwiek wcześniej, a to z kolei doprowadzi do zwiększenia oglądalności wideo na urządzeniach mobilnych. Czas spędzony na oglądaniu wideo osiągnie z pewnością nowy poziom. 

Dane

Wideo to nie jedyny obszar, w którym czekają nas zmiany. Wraz z 5G może także ewolucje przejść dziedzina analizy danych. Jeśli 5G może łączyć regularnie używane urządzenia, wygeneruje to dla marketerów niespotykaną dotychczas ilość danych. A jak wiadomo lepszy dostęp do danych wysokiej jakości wspomóc może lepsze zrozumienie potrzeb klienta i to w czasie rzeczywistym. Szybsza wymiana i wyszukiwanie danych umożliwi bardziej złożone i spersonalizowane reklamy. Dogłębna, szczegółowa, hiper-ukierunkowana i zaawansowana reklama oparta na lokalizacji pomoże w tworzeniu spersonalizowanych reklam przyciągających klientów we właściwym miejscu i we właściwym czasie. Na przykład, gdy inteligentna lodówka zgłasza, że ​​gotowy do spożycia posiłek klienta jest niedostępny, reklamodawcy mogą wykorzystać te informacje, aby promować (i zamawiać) posiłek, który dotrze do niego w samą porę na obiad.

Odbiorcy coraz częściej używają asystentów głosowych do wszelkiego rodzaju zapytań, do tworzenia list i planowania swoich działań. – tłumaczy Jan Domański. Sprzedaż inteligentnych głośników rosła przez cały ubiegły rok. Dzięki 5G będzie można zabrać swojego wirtualnego asystenta w dowolne miejsce. Reklama mobilna będzie więc musiała przygotować się i zorientować na rozmowy głosowe. Reklamodawcy powinni więc badać formaty i sposoby korzystania z reklamy opartej na głosie, aby nie pozostać w tyle. 

Rozszerzona rzeczywistość

Jak już zostało wspomniane jedną z głównych nadziei konsumentów związanych z pojawieniem się sieci 5G jest rozwój rozszerzonej rzeczywistości. Powoli staje się ona podstawą działań mobilnych. Jednak w pełnej adaptacji AR na marketingowym rynku, oprócz ograniczonych budżetów, przeszkadza właśnie szybkość łączy.

Aby stworzyć płynne, wciągające wrażenia, wymagana jest sieć o dużej pojemności systemu, mniejszym opóźnieniu i większej spójności. — tłumaczy Jan Domański. 5G ma rozwiązać wszystkie te problemy. Zwłaszcza, że technologie nadążają za rozwojem interaktywnych możliwości. Dziś np. urządzenia mobilne nowej generacji mogą działać także jako projektor, a tablica rozdzielcza samochodu może służyć do reklamowania pobliskiej, ulubionej kawiarni. Otworzy to mnóstwo możliwości reklamowych, gdy już szybkość sieci mobilnych będzie odpowiednia — stwierdza.

Pomyśl już teraz o 5G

5G dopiero ma nadejść, dlatego wpływ nowej sieci na reklamę w 2019 roku będzie z pewnością wciąż minimalny. Jednak marketerzy, reklamodawcy i wydawcy muszą rozpocząć przygotowania do ogromnych zmian, które nastąpią. O czym warto pamiętać, żeby być gotowym, gdy sieć 5G będzie powszechnie dostępna? 

Po pierwsze należy przygotować odpowiednie zasoby, takie jak kapitał, infrastrukturę wewnętrzną czy też pasujące do nowych możliwości technologicznych kreacje. Warto także nawiązać współpracę z dostarczycielem sieci 5G. Już teraz należy zacząć tworzyć atrakcyjne treści dla interaktywnych platform i urządzeń AR, które mogą być wyświetlane na wielu kanałach. Wszystko po to, aby być w pełni gotowym na rewolucję, która z pewnością nadejdzie szybciej niż nam się wydaje.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF