Reklamy w okresie świątecznym. Gdzie, ile i jak drogo ?
Marta Bongilaj wraz z Maciejem Baranowskim wzięli pod lupę reklamy na facebooku i instagramie w najbardziej atrakcyjnej handlowo części roku.
Czwarty kwartał wypełniony jest dniami świątecznymi oraz specjalnymi wydarzeniami takimi jak black friday czy cyber monday. Zespół AI Sotrender postanowił przeanalizować dane z zeszłego roku, aby sprawdzić, kiedy należy spodziewać się najwyższych stawek i największej konkurencji w przypadku reklamowania się w serwisach od Meta. Wbrew pozorom okres świąteczny nie jest najdroższym ani najbardziej aktywnym.
Bombardowanie reklamami zaczyna się około dwa tygodnie przed czarnym piątkiem i jest to okres, kiedy ilość aktywnych reklam jest najwyższa. Zarazem jest około 7% wyższa niż w najbardziej aktywnym okresie przed bożym narodzeniem. W sam czarny piątek ilość ta spada o około 15%.
Ilość reklam przekłada się oczywiście na ich koszty, choć nie wprost proporcjonalnie. Za jedno kliknięcie w reklamę najwięcej zapłacić trzeba w dzień czarnego piątku, kiedy to wartość CPC wynosi około 1,70 zł. Średni koszt CPC na platformie to okolice osiemdziesięciu groszy. Analogicznie wygląda cena CPM, która najwyższy pułap osiągnęła w black friday, dając kwotę bliską 5 zł, a tydzień przed wigilią bożego narodzenia było to 4,80 zł.
W przypadku podziału na branże zdecydowanie najdroższą jest ‘Commercial & Industrial’ dla której najwyższy koszt CPC wyniósł 3 złote. Najniższe koszty reklamy przypadają na branże ‘Shopping & Retail’ dla której to koszt kliknięcia reklamę to niewiele ponad złotówka.
Efektem połączenia wysokiej ilości reklam oraz podwyższonych cen są zwiększone wydatki na reklamy. Najwięcej na promocję marki wydają w okresie przed czarnym piątkiem, kiedy to wydatki są największe i około 25% wyższe niż w najbardziej aktywnym momencie przed świętami.