Revolut publikuje swój pierwszy w historii raport na temat przestępczości finansowej i bezpieczeństwa konsumentów
Stworzony przez Revolut system wykrywania oszustw zapobiegł utracie łącznie 475 mln GBP (~2,4 mld zł) w 2023 roku
- Revolut opublikował dziś swój pierwszy w historii raport na temat przestępczości finansowej i bezpieczeństwa konsumentów, analizujący trendy oraz dane odnośnie najbardziej szkodliwych metod oszustw w 2023 r.
-
Globalnie, liczba oszustw związanych z metodą na zatrudnienie wzrosła w 2023 r. o 1200%, a liczba oszustw inwestycyjnych o 142%
-
Wśród 33 krajów europejskich, Polska znalazła się na 32. miejscu, jako jeden z dwóch krajów o najniższej liczbie przypadków oszustw (wg. liczby ofiar oszustw na tysiąc klientów). Oszustwa zakupowe i inwestycyjne były najczęstszymi oszustwami nad Wisłą
Warszawa, 17 kwietnia 2024 – Revolut, globalna aplikacja finansowa, z której korzysta ponad 40 milionów klientów na świecie i europejski bank, gdzie swoje konto ma ponad 3 miliony polskich klientów, opublikował swój pierwszy raport na temat przestępczości finansowej i bezpieczeństwa konsumentów. Firma analizuje w nim trendy, ryzyka i dane odnośnie najbardziej szkodliwych metod oszustw w 2023 roku.
Celem opartej na szeroko zakrojonych badaniach wewnętrznych publikacji, jest rzucenie światła na rosnącą w skali globalnej plagę oszustw, fraudów i scamów, oraz dostarczenie konkretnych środków ostrożności, które pomogą ludziom chronić finanse. Revolut planuje regularnie aktualizować dane i zapewniać insighty i bieżące informacje o zagrożeniach oszustwami.
Stan gry: globalny krajobraz oszustw
Raport Revolut ujawnia rosnące zagrożenie ze strony oszustów, którzy wg. danych GASA za 2022 r. (Global Anti-Scam Alliance, Global State of Scams) ukradli ludziom łącznie ponad 1 bilion $. Dane Revolut za 2023 r. wskazują na to, że wraz z rozwojem metod wyłudzania od ofiar wrażliwych danych osobowych i danych konta, problem się pogłębia. Przestępcy finansowi inwestują w technologię i stosują wyrafinowane taktyki, takie jak fałszywe strony internetowe, wydłużone łańcuchy płatności i ataki socjotechniczne.
Aby przeciwdziałać tym zagrożeniom, Revolut konsekwentnie inwestował w 2023 r. w kolejne innowacje: rozwinął funkcje związane z bezpieczeństwem, w tym uwierzytelnianie biometryczne i proaktywne alerty w procesie płatności. Firma nadała też priorytet edukacji finansowej i kursom wiedzy na temat unikania oszustw w aplikacji, aby wzmocnić pozycję klientów w konfrontacji z oszustami.
Stworzony przez Revolut, oparty na sztucznej inteligencji (ML/AI) system do wykrywania oszustw zapobiegł utracie przez klientów łącznie 475 mln GBP (~2,4 mld zł) w 2023 roku.
Oszustwo autoryzowane vs. oszustwo nieautoryzowane
Raport rozróżnia oszustwa nieautoryzowane, gdy przestępcy włamują się na konto bez zgody ofiary, oraz oszustwa autoryzowane (np. scamy), gdy przestępcy skłaniają ofiarę do pomocy w realizacji płatności.
Według raportu, socjotechnika pozostaje istotnym czynnikiem wzmacniającym skuteczność obu rodzajów oszustw, ale jej wpływ jest większy w przypadku oszustw autoryzowanych. Wśród klientów Revolut, którzy w 2023 roku padli ofiarą oszustów, większość (62%) uległa oszustwom nieautoryzowanym, ale utracona przez nich kwota była zazwyczaj znacznie mniejsza (średnio 110 GBP ~550 zł), niż w przypadku klientów, którzy ulegli oszustwom autoryzowanym (średnio 1400 GBP ~7000 zł).
„Ochrona klientów Revolut przed rosnącą plagą oszustw na świecie jest dla nas priorytetem. Nasz pierwszy międzynarodowy raport o przestępczości finansowej i bezpieczeństwie konsumentów rzuca nowe światło na zmieniający się dynamicznie przestępczy krajobraz. Co istotne, wyposaża klientów w wiedzę niezbędną do zachowania czujności. Dzięki opartym na sztucznej inteligencji systemom wykrywania oszustw i nowym funkcjom w zakresie bezpieczeństwa, wspieramy klientów w chronieniu swoich finansów i dajemy większą pewność siebie w poruszaniu się po cyfrowym świecie” – powiedział Woody Malouf, Head of Financial Crime w Revolut.
Oszustwo nieautoryzowane: trendy
-
Oszustwa kartowe: oszustwa kartowe stanowią 98% wszystkich przypadków oszustw, wśród nich powszechną metodą są ataki phishingowe. Odpowiedzią na to ryzyko mogą być jednorazowe karty wirtualne ze zmiennym numerem, po realizacji transakcji ich dane są niszczone. Karty te mogą być użyte tylko jeden raz, co zmniejsza ryzyko oszustwa, w porównaniu z tradycyjnymi kartami.
-
Kradzieże fizyczne: choć doświadcza ich tylko 1% ofiar, kradzieże fizyczne były przyczyną 39% strat związanych z nieautoryzowanymi oszustwami, którym ulegli klienci Revolut w 2023 r. Współcześni oszuści działają w zorganizowanych grupach przestępczych, są w stanie śledzić ofiarę korzystającą z telefonu i przechwycić hasło technikami obserwacyjnymi. Aby obniżyć to ryzyko, przy wpisywaniu kodu PIN należy zwracać uwagę na otoczenie oraz nie zapisywać danych logowania w telefonie.
Oszustwo autoryzowane: trendy
-
Oszukańcze oferty pracy: metoda oszustw na ofertę pracy zyskała bardzo na popularności w 2023 roku (wzrost o 1200% r/r), ofiarą są tu głównie osoby młode poszukujące zatrudnienia.
-
Oszustwa inwestycyjne: drugi typ oszustw, który zyskał na popularności w 2023 roku są oszustwa inwestycyjne (wzrost o 142% r/r). W większości tego typu scamów wabikiem jest oferta zakupu bitcoina lub innej popularnej kryptowaluty. Anonimowość transakcji kryptowalutowych, przyciąga scammerów, którzy mamią ofiary wysokimi, gwarantowanymi zwrotami z inwestycji w krypto.
-
Oszustwa zakupowe: oszustwa zakupowe pozostają najbardziej powszechnym rodzajem oszustw w każdym z badanych krajów, odpowiadają za 63% notowanych przypadków oszustw w 2023 roku, ale tylko za 15% utraconej w rezultacie oszustw całkowitej wartości.
Revolut radzi: jak uniknąć oszustw zakupowych
-
Kupuj u renomowanych i solidnych sprzedawców – sprawdź opinie w Internecie. Prawdziwi i godni zaufania sprzedawcy będą mieli w przeważającej liczbie pozytywne recenzje, a nie mieszankę złych lub brak recenzji.
-
Zadawaj pytania – zachowaj ostrożność, jeśli sprzedawca unika odpowiedzi lub naciska, by dokonać szybkiej płatności. Poproś o osobiste lub zdalne (połączenie wideo) sprawdzenie przedmiotów o dużej wartości i przedstawienie dowodu, że sprzedający jest właścicielem przedmiotu.
-
Wybierz bezpieczny sposób płatności (np. jednorazowe karty wirtualne Revolut) – korzystaj z karty debetowej lub kredytowej. Oszuści mogą poprosić o płatność przelewem zamiast kartą. Przelewy są trudne do śledzenia, w razie oszustwa dają ograniczone możliwości odzyskania pieniędzy.
-
Nigdy nie ignoruj ostrzeżeń pojawiających się w aplikacji Revolut – zwłaszcza jeśli sprzedawca namawia do szybkiego dokonania płatności.
-
Zweryfikuj autentyczność witryny – wpisz jej adres w przeglądarce internetowej. Nie korzystaj z linków znajdujących się w niechcianych e-mailach lub SMS-ach. Po wejściu na stronę sprawdź, czy wygląda profesjonalnie. Logo, układ lub kolory, które budzą wątpliwości, mogą wskazywać na to, że witryna jest fałszywa.
-
I na koniec, warto pamiętać – jeśli coś wydaje się zbyt piękne, aby było prawdziwe, to prawdziwe prawdopodobnie nie jest.
Szegółowe informacje: Polska
Choć liczba ofiar oszustw nieautoryzowanych (69%) jest ponad dwukrotnie większa niż liczba ofiar oszustw autoryzowanych (31%), to w 2023 r. straty spowodowane przez oszustwa autoryzowane były w Polsce 19 razy wyższe – średnio 1492 funtów (~7460 zł) na osobę, w porównaniu z 70 funtami (~350 zł) na osobę w przypadku oszustw nieautoryzowanych. 99% nieautoryzowanych oszustw w Polsce stanowiły oszustwa związane z kartami płatniczymi, przy średniej stracie na osobę wynoszącej 72 funty (~360 zł), podczas gdy udział kradzieży fizycznych i oszustw polegających na przejęciu konta był raczej marginalny.
Największym zagrożeniem jeśli chodzi o oszustwa autoryzowane w Polsce, pod względem liczby ofiar, są oszustwa zakupowe (dotyczą 69% ofiar, średnia strata 343 funtów/osobę ~1715 zł). Najgroźniejszym typem oszustw z punktu widzenia skutków finansowych są oszustwa inwestycyjne (dotyczą 15% ofiar, średnia strata 4143 funtów/osobę ~20715 zł). W przypadku oszustw inwestycyjnych przestępcy mają tendencję do stwarzania atmosfery pośpiechu, w ten sposób nakłaniają ofiary do podjęcia działania, które skutkuje utratą pieniędzy. I dlatego, odczekanie, poświęcenie czasu na zastanowienie zanim klikniemy link lub udostępnimy informacje osobie, która nawiązuje z nami kontakt, ma decydujące znaczenie w uniknięciu oszustwa.
Oszustwa związane z podszywaniem się pod inną osobę są w Polsce drugim w kolejności źródłem strat (dotyczą 3% ofiar, średnia strata wynosi 2105 funtów/osobę ~10525 zł), a trzecim oszustwa związane z pożyczkami (dotyczą 3% ofiar, średnia strata wynosi 1337 funtów/osobę ~6685 zł). Dalej w kolejności plasują się oszustwa związane z oferowaniem pracy (dotyczą 4% ofiar, średnia strata 623 funtów/osobę ~3115 zł). Liczba oszustw, gdzie ofiary zostały uwiedzione, tzw. romantycznych, podobnie jak w innych krajach jest w Polsce niewielka (dotyczy 1% ofiar), ale straty są zauważalne (średnia strata wynosi 367 funtów/osobę ~1835 zł).
Aby uzyskać dostęp do pełnego raportu Revolut na temat przestępczości finansowej i bezpieczeństwa konsumentów oraz dowiedzieć się więcej o tym jak zapobiegać oszustwom, kliknij w link do raportu.
Więcej informacji o usługach Revolut, w tym o planach płatnych na stronie: https://www.revolut.com.
* * *
Revolut – jedna aplikacja, do wszystkich spraw finansowych
Revolut to globalna aplikacja finansowa, która pomaga ludziom uzyskać więcej korzyści z posiadanych pieniędzy. W 2015 roku Revolut zaoferował w Londynie usługę wymiany walut. Dziś ponad 40 milionów klientów na świecie korzysta z dziesiątek innowacyjnych produktów Revolut realizując ponad 500 milionów transakcji miesięcznie.
Dzięki kontom detalicznym i firmowym Revolut pomaga klientom poprawić kondycję finansową, zwiększyć kontrolę nad pieniędzmi i współdzielić transakcje z ludźmi na całym świecie. Więcej informacji na stronie: www.revolut.com/pl-PL