Technologiczna strona scen festiwalowych | Materiał partnera

42

Przed nami kolejny sezon wydarzeń plenerowych, widowisk specjalnych, koncertów i festiwali. Po wielomiesięcznych pracach koncepcyjnych i poszukiwaniu inspiracji nadchodzi długo wyczekiwany event. Event, na który
z zapartym tchem czeka nie tylko agencja eventowa, ale przede wszystkim czekają tysiące fanów muzyki.

Każdy koncert, a nawet poszczególne jego fragmenty, to dla agencji eventowych i firm dostarczających technikę eventową duże realizacyjne wyzwanie. Z jednej strony oprawa musi być unikatowa, musi zachwycać, z drugiej zaś powinna być jedynie tłem dla artysty, wzmocnić, a nie przysłonić jego obecność na scenie. Technologia eventowa pomimo tego, że jest ciągle obecna i widoczna dla odbiorców musi być na drugim planie.

 Jak dobrać odpowiednie rozwiązanie techniczne? Jak wyważyć technikę na scenie? Jak spełnić wymogi artystów zawarte w ich riderach technicznych.  Jak zaskoczyć? – to pytania, które w procesie pracy nad oprawą multimedialną zadają sobie producenci i realizatorzy wydarzeń. Rider techniczny to zbiór oczekiwań wykonawcy w zakresie technicznej
i organizacyjnej strony planowanego koncertu. Dobrze napisany, dla producentów i ekip technicznych, jest bezcennym dokumentem, który pozwala prawidłowo zaplanować koszty, dobrać odpowiednie rozwiązania, a przede wszystkim podjąć decyzję czy są w stanie zapewnić to czego oczekuje artysta i czy jest tam miejsce na innowację. Trójstronny dialog między artystami, producentami a firmami technicznymi sprawia, że ridery zmieniają się, a wraz z nimi oprawy multimedialne i oświetleniowe.

Oczywiście z jednej strony jest to użycie znanych urządzeń o jeszcze lepszych parametrach technologicznych,
a z drugiej są to systemy, które wyraźnie zacierają linię pomiędzy scenografią, techniką eventową
i oprogramowaniem. Tak naprawdę dziś innowacja rodzi się z umiejętności łączenia tych wszystkich eventowych „nowości” w spójną, wyważoną, ale jednocześnie śmiałą koncepcję oprawy multimedialnej i oświetleniowej.

Dodatkowo przy doborze rozwiązań należy pamiętać o tym, że oprawa multimedialna koncertu musi nie tylko spełnić wymogi riderów artystów, ale musi być dopasowana do zewnętrznych czynników tj. miejsce wydarzenia i jego termin. Nie wszystkie rozwiązania techniczne możemy stosować podczas tzw. outdoorowych wydarzeń -te, oprócz „pierwiastka” nowoczesności, muszą posiadać odpowiednie parametry techniczne. Tak, aby zapewniły najlepszą oprawę multimedialną nawet przy najgorszych warunkach atmosferycznych. Dodatkowo, jeżeli mówimy o całodniowych, plenerowych wydarzeniach  muzycznych musimy pamiętać, że pierwsze koncerty będą odbywać się w ciągu dnia, a więc wszystkie rozwiązania zakładające „wyciemnione” przestrzenie jak np. projekcja będą niemożliwe do zrealizowania.  Wiedząc z czym tak naprawdę będziemy się mierzyć podczas eventu, można otworzyć katalog dostępnych technologii eventowych oraz innowacyjnych i inspirujących realizacji i zacząć tworzyć swoją, jedyną
i niepowtarzalną oprawę multimedialną.

Myśląc o festiwalowej oprawie multimedialno – oświetleniowej przed oczami pojawia się scena, duże (najczęściej prostokątne lub kwadratowe) ekrany diodowe umiejscowione po jej dwóch stronach lub złożone scenografie, których głównym zadaniem jest wysłonięcie ekranów diodowych tak, aby możliwe było uzyskanie ciekawych multimedialnych form oraz niezliczona liczba głów ruchomych, która zapewnić ma odpowiednie oświetlenie artystów.

Elementem, który coraz częściej będzie pojawiał się na scenach, to ekrany LED zbudowane z nieregularnych modułów. Ekrany te zmieniają myślenie o projektowaniu scen festiwalowych, w które w coraz łatwiejszy sposób możemy wkomponować multimedia i uzyskać zupełnie nowe formy, wzbogacające scenografię.

Scenografie, które będziemy spotykać na festiwalach muzycznych, a szczególnie na koncertach coraz częściej nabierać będą nie tylko nietypowej formy, ale również dodatkowej wielowymiarowości. Stanie się tak poprzez stosowanie m.in. ekranów diodowych w kilku płaszczyznach tworząc np. multimedialne niebo nad artystą lub pełną głębi, interaktywną podłogę diodową. Można pomyśleć, że przecież festiwale i koncerty, to olbrzymie, plenerowe wydarzenia podczas, których widz stoi naprzeciwko sceny i widzi tylko jej front. Oczywiście wiodącą formą scenografii będzie ta klasyczna, którą każdy z nas dobrze zna, ale coraz częściej pojawiać się będą sceny
w układzie 360 stopni, oczywiście w miejscach, w których będzie to możliwe, a efekt końcowy spotęgowany będzie przez ruch elementów multimedialnych wywołany przez zastosowanie zapadni scenicznych i wyciągarek linowych.

Tylko umiejętne połączenie produktów najwyższej klasy z autorskimi rozwiązaniami producentów pozwalają np. na wprowadzanie do występów muzycznych elementów pokazów multimedialnych, takich jak np. ruchome ekrany diodowe z płynnie i spójnie wyświetlanymi animacjami na poruszających się płaszczyznach. To ścisłe powiązanie między „nowym”, a dobrze znanym „starym” związane jest z kreacją i umiejętnością łączenia poszczególnych technologii eventowych również z elementami techniki sceny wcześniej obecnej głównie w teatrach, czyli wszystkim tym co sprawia, że oprawa koncertu będzie wyjątkowa.

Czy sceny muzyczne podczas kilkudniowych festiwali to jedyne miejsce gdzie można spotkać innowację
i technologie eventowe? Już nie. Podczas festiwali coraz prężniej działają komercyjne strefy towarzyszące,
w których technika eventowa odgrywa ważną rolę i jest istotnym elementem całej koncepcji event marketingu, formą „festiwalowego” performensu marki podczas wydarzenia.

Trendem, który obecnie często obserwować możemy na eventach komercyjnych, a zapewne zostanie również zaimportowany do wcześniej wspomnianych stref, jest projekcja sferyczna. Projekcja sferyczna (czyli projekcja multimedialna) realizowana na całej kopule namiotów. Innym elementem stref będą  multimedialne konstrukcje
w kształtach nawiązujących do identyfikacji wizualnej firmy.

Niezależnie czy mówimy o oprawie multimedialnej i oświetleniowej, sceny głównej czy też jedynie otaczających ją stref, należy pamiętać o tym, co chcemy przekazać poprzez multimedia i oświetlenie. Tylko wtedy nasza oprawa multimedialna i oświetleniowa zachwyci nie tylko fanów muzyki, ale również naszych klientów.