Top 5 trendów w marketingu na 2016 rok
Obecnie marketing koncentruje się wokół klienta. Dlatego też jego potrzeby i doświadczenia będą stanowiły centrum zainteresowań i analiz biznesowych. Poniżej prezentujemy trendy, które pomogą Ci odnaleźć się w bieżących trendach i odnieść sukces w 2016 roku.
A jak Aplikacja
W 2016 aplikacje wkraczają na nowe tory. Ich przeznaczenie to wykonywanie kilku zadań naraz z jednoczesnym zachowaniem wysokiej jakości każdej czynności. Oznacza to, że dają one szansę na znaczne zwiększenie środków wykorzystywanych w marketingu, również poprzez możliwość dotarcia do konsumenta przez różne kanały. Aplikacje na telewizor i komputer mają zawładnąć sercami ich użytkowników. Jednocześnie ogromny nacisk kładzie się na ich niskie koszty i powszechną dostępność.
Najważniejsze jednak, że aplikacje wkraczają do coraz większej liczby dziedzin naszego życia, podwyższając tym samym jego komfort. Wiele branż – jak na przykład medyczna – podąża śladem banków, umożliwiając nam organizowanie i planowanie naszego czasu np. wizyty u lekarza, wykonania badań itp. Trend ten jest na tyle dominujący, że zdecydowanie będzie się nasilał w 2016 roku, tak aby konsumenci mogli efektywnie i z korzyścią dla siebie dokonywać różnego rodzaju aktywności w najmniej angażujący sposób. Ponadto aplikacje stają się nowym kanałem komunikacji, dającym znacznie szersze możliwości niż jej tradycyjne formy, a jednocześnie są i ciągle będą doskonałym sposobem na to, by zjednywać sobie lojalnych i oddanych konsumentów.
C jak Content
Posty, wpisy, blogi, infografiki czy raporty mogą stanowić interesujący i wartościowy content marketing. Jednak w 2016 kierunek jego rozwoju wyznacza interakcja. Klikanie, dzielenie się, ocenianie wzbogacone o treści związane z grą, rywalizacją czy treningiem stanowią obecnie przyszłość atrakcyjnego dla konsumenta contentu.
Wszystkie tego rodzaju aktywności nie tylko pobudzają użytkowników, ale mają również realny wpływ na wzrost sprzedaży, a także pozytywny wizerunek marki. Coraz ważniejsza dla konsumentów jest wartość dodana, która może przybierać różną formę. Ważne jednak, by potencjalny klient czuł, że marka może wnieść do jego życia znacznie więcej niż sam produkt. Sprzedawanie idei, stylu życia, zachęcanie do rywalizacji i osiąganie celów wyznacza trendy w content marketingu od jakiegoś czasu i tendencje zdecydowanie skłaniają się w kierunku kontynuacji tego trendu w najbliższych latach.
D jak Dane
Nie od dziś wiadomo, że dane są na wagę złota. Jeśli jednak nie są użyte w odpowiedni sposób, tak naprawdę stają się bezużyteczne. Technologia i analiza są w tym przypadku nieodłącznym elementem, dzięki któremu dane zamieniamy w coś jeszcze cenniejszego – wiedzę. Aktualne trendy w marketingu zakładają, że prawdziwą wartość osiągniemy dopiero wówczas, gdy dołączymy do tego wszystkiego czynnik ludzki. Tylko biorąc pod uwagę jednostkę i jej indywidualne potrzeby, możemy wykorzystać zbiorowe dane i w oparciu o nie tworzyć różne, elastyczne modele komunikacji z konsumentem. Z tym zaś nierozłącznie związany jest kolejny trend w zestawieniu.
P jak personalizacja
Kierowanie do odbiorcy customizowanych treści – zarówno e-maili jak i landing page’y to kolejna, silna tendencja w marketingu w 2016 roku. Personalizacja to doskonały wabik nie tylko wywołujący interakcję, ale również spełniający oczekiwania współczesnych konsumentów. Oni bowiem liczą na to, że marka wykaże się znajomością ich jednostkowych upodobań i zróżnicuje pod tym względem kierowaną do nich treść, czyniąc z nich wyjątkowych i unikalnych użytkowników, a nie szarą masę. Znajomość preferencji staje się kluczowa, jeśli chcemy nie tylko zaspokajać potrzeby, ale przewidywać je na podstawie zgromadzonych danych i profilu klienta oraz dostarczać mu konkretnych rozwiązań.
– Szczegółowe badania dotyczące grupy docelowej są obecnie jeszcze bardziej istotne niż dotychczas. Tylko dokładne poznanie jej zainteresowań, potrzeb czy stylu komunikacji pozwala nam tworzyć naprawdę wartościowy content marketing, który będzie efektywny. Dlatego też bardzo dużą uwagę przykładamy przy tworzeniu strategii dla naszych klientów, właśnie do etapu wyodrębnienia grup docelowych i wszystkich istotnych szczegółów, tak żeby realizowane działania począwszy od kampanii zasięgowych, na niestandardowych akcjach konsumenckich kończąc były jak najbardziej spersonalizowane – mówi Anna Ganew, PR Manager HarmoniquePR.
V jak Video
Trend video marketingu zdecydowanie jest jednym z bardziej interesujących i najszybciej rozwijających się. Rynek reklamy dostrzegł już jakiś czas temu ogromny potencjał, jaki tkwi nawet w kilkusekundowym przekazie filmowym. Format ten jest na tyle elastyczny, że daje możliwości wykorzystania go w niemal wszystkich branżach w zupełnie unikalny sposób. Niekonwencjonalność tej formy przekazu jest ogromna, dlatego też kierunek jej rozwoju trudno jednoznacznie wyznaczyć. Tkwi w niej jednak potencjał, z którego dziś niemal każda marka zdaje sobie sprawę i zdecydowanie zaczyna eksponować zalety tego rodzaju przekazu. Według prognoz to właśnie video marketing zdominuje rok 2016.
– Już od 2-3 lat widać znaczny wzrost ilości produkcji video wszelkiego rodzaju. Nic dziwnego, coraz więcej osób korzysta bowiem z wyszukiwarki You Tube zamiennie z wyszukiwarką Google. Materiał video jest najłatwiej przyswajalny, a rozwój content marketingu w pewnym stopniu wymusił rozwój video marketingu, który daje możliwość przygotowania ciekawych i nośnych materiałów – podsumowuje Ganew.
Zaprezentowane trendy wskazują, że bardziej niż kiedykolwiek marketingowcy będą musieli zabiegać o atencję ze strony potencjalnych konsumentów, biorąc pod uwagę ich jak najbardziej zindywidualizowane potrzeby, ale również personalizację przekazu i angażujące treści. Ciągle jednak przybywa narzędzi, które dają możliwości, o jakich jeszcze 10 lat temu mogliśmy pomarzyć. Warto wykorzystać ich potencjał jak najbardziej – tak, aby wyróżnić się od konkurencji. Samoświadomość konsumentów ciągle rośnie, a to zdaje się stwarzać nowe wyzwania, dzięki którym świat marketingu z roku na rok staje się coraz ciekawszy.
::
Fot. Fotolia/bimbim