Marki pokochały Powiśle
Silne marki miejsc nie są zasługą jedynie władz samorządowych, które na co dzień pracują na rzecz rozwoju miast i regionów. Duży wpływ na to, jak postrzegane są miejscowości mają także firmy i marki komercyjne. I nie chodzi tu tylko o umiejscowienie siedziby danej firmy, ważne są także inne aktywności. Jakie? Na przykład eventy, które mogą być skutecznym narzędziem marketingowym dla firm, a także pozytywnie wpływać na przestrzeń miejsca. Poniżej przedstawimy przykłady czterech firm, które swoje działania marketingowe wpisały w przestrzeń warszawskiego Powiśla.
H&M Loves Music Warsaw
Spektakularna scena umieszczona na pływającym po Wiśle promie to sposób na promocje marki odzieżowej H&M.
Cykl otwartych imprez muzycznych odbył się w ramach projektu H&M Loves Music Warsaw, który jest częścią globalnego projektu muzycznego, prowadzonego od sześciu lat przez H&M.
Koncerty odbywały się w każdy czerwcowy weekend 2015 roku. Co drugi tydzień scena cumowała to przy prawym, to przy lewym brzegu Wisły przyciągając do siebie fanów muzyki oraz „ciekawskich”.
Co ważne, jest to ogólnodostępne i cykliczne, letnie wydarzenie aktywizujące oba brzegi Wisły. Nietypowy pomysł zbudowania pływającej sceny przyciągał nad rzekę rzesze mieszkańców i turystów, o wydarzeniu mówiły ogólnopolskie media. Event wpisał się nie tylko w strategię marki sponsorującej wydarzenie, ale także miasta oraz dzielnicy w której się odbył – to ciekawe połączenie działań marketingowych pozytywnie wpływających na tkankę miasta.
H&M Loves Music Warsaw wpisywał się w Program 2.3.1. Zagospodarowanie doliny Wisły i jej wykorzystanie jako atrakcji dla mieszkańców i turystów, zapisany w Strategii Rozwoju m.st. Warszawy do 2020 roku.
Pomysłodawcą konceptu kreatywnego eventów była endorfina events.
::
Mural od Canal+ Discovery
Warszawskie Powiśle stało się także miejscem promocji dla stacji Canal+ Discovery.
W listopadzie 2015 roku na budynku przy ul. Przemysłowej 33/35 w Warszawie powstał mural, który z jednej strony był promocją polskiej produkcji przygotowanej specjalnie dla Canal+ Discovery, a z drugiej stał się elementem ożywiającym przestrzeń miejską.
Stworzony na Powiślu obraz to wysoki na 18 m i szeroki na 15 m mural. Jego autorem jest Niebieski, artysta, który tworzy graffiti, scenografię, okładki płyt, plakaty. Niebieski był bohaterem programu „Pasja – sposób na życie”, polskiej produkcji emitowanej w Canal+ Discovery, która była promowana w ten niestandardowy sposób.
::
Stacja Mercedes
W lipcu 2013 roku na warszawskim Powiślu została otworzona Stacja Mercedes, która stała się ważnym punktem na kulturalnej mapie Warszawy.
Na czym polegał ten projekt? W ramach realizacji strategii marketingowej „Mercedes-Benz 2020 – Best Customer Experience” firma Mercedes-Benz opracowała model marketingowy polegający na tworzeniu w centrum miast tymczasowych pawilonów (Pop-up-Stores), które mają pomóc w dotarciu do potencjalnych klientów. Pilotażowy projekt wprowadzający w życie założenia strategii powstał na warszawskim Powiślu właśnie w 2013 r.
Od trzech lat Stacja Mercedes wzbogaca ofertę kulturalną Powiśla, oferując m.in. cykl prezentacji twórczości młodych, oryginalnych artystów i designerów. Przestrzeń ta również służyły jako miejsce spotkań, dyskusji, prezentacji książek oraz wykładów dotyczących szeroko rozumianej kultury najnowszej. Odbywają się tam również koncerty, a nawet spektakle tetaralne. Program Stacji powstaje w wyniku współdziałania sektora prywatnego, kreatywnego oraz organizacji pozarządowy.
Stacja Mercedes to przykład marketingu uwzględniającego kontekst lokalny oraz potrzeby społeczności miejskiej.
::
Energia RWE krąży po Powiślu
RWE Polska silnie utożsamia się z Powiślem, gdzie u zbiegu ulic Tamka i Wybrzeże Kościuszkowskie ma miejsce siedziba spółki. W 2015 roku spółka wyszła ze swoimi działaniami wizerunkowymi w przestrzeń stolicy i zrealizowała na Powiślu m.in. Świetlny Szlak – zbudowany z 300 latarni na trasie wzdłuż Wisły, od Mostu Poniatowskiego do Centrum Nauki Kopernik; Przystań Dobrej Energii, będąca aktywnością marki podczas najdłuższej nocy w roku, zwanej Świętojańską; a także oficjalne otwarcie Placu Zabaw, podczas którego zainaugurowano obecność instalacji oraz zaprezentowano mapping na budynku RWE.
Aktywności eventowe prowadzone przez RWE Polska wpisywały się w strategię rozwoju obszaru Powiśla jako atrakcyjnego miejsca do kulturalnego spędzania czasu przez Warszawiaków.
::
Wymienione wyżej przykłady są jedynie niewielkim wycinkiem aktywności firm w przestrzeni Powiśla, jednak nie ulega wątpliwości, że dzięki nim miejsca mogą się zmieniać i rozwijać. Ważne jest umiejętne połaczenie interesów marki z potrzebami mieszkańców i odpowiednie proporcje między promocją marki a programem aktywizacji społeczności.
::