Trendy w wynagrodzeniach w branży komunikacji marketingowej [BADANIE]

2 309

Coroczne badanie wynagrodzeń w sektorze komunikacji marketingowej, prowadzone przez Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR, w 2021 roku objęło łącznie 75 firm i marek. Analiza danych płacowych o 5328 pracownikach, potwierdziła liczebną przewagę kobiet w sektorze, a jednocześnie określiła poziom nierówności płac pomiędzy płciami. W zestawieniu pojawiły się także wyceny nowych stanowisk, m.in. z obszaru e-commerce i UX. Badanie przeprowadzone wśród zrzeszonych w SAR podmiotów, we współpracy z opracowującą wyniki badania firmą Willis Towers Watson Polska.

Badanie zrealizowane w styczniu i lutym 2021 r. ukazało kilka tendencji rynkowych, łącznie z wpływem kryzysu pandemicznego na wynagrodzenia w branży komunikacji marketingowej. Połowa firm, które w roku 2020 dokonały czasowego ograniczenia wynagrodzeń, jako środka obrony przez negatywnymi skutkami koronawirusa – już zrekompensowała to pracownikom, lub planuje wypłacić rekompensatę w trakcie bieżącego roku.

Dane z raportu pokazują wzrost wysokości wynagrodzeń pracowników sektora, w porównaniu do wyników badania z połowy 2019 r., na przeciętnym poziomie 3,7% w odniesieniu do płacy całkowitej, a w przypadku płacy zasadniczej o 4,4%. Trzeba jednak zaznaczyć, że wzrost stawek odnotowano dla 61% stanowisk wycenionych rynkowo w obu edycjach badania.

Całkowite koszty wynagrodzeń dla pracodawców – z uwzględnieniem narzutów oraz zmian w poziomach zatrudnienia, mają urosnąć w roku 2021 przeciętnie o 5%, przy czym ponad ¼ firm planuje utrzymać te koszty poniżej zrealizowanych w roku 2020. Wzrosty budżetów płac są w znacznej mierze konsumowane przez ubruttowienie płac w związku ze zmianami przepisów dotyczących 50% ulgi podatkowej w umowach o dzieło (ograniczenie zakresu stosowania tej ulgi do wybranych stanowisk) oraz wprowadzenie Pracowniczych Planów Kapitałowych.

Po raz pierwszy na taką skalę, w ramach badania zbierane były dane płacowe w podziale na kobiety i mężczyzn, w celu uzyskania danych do wskaźników Equel Pay i Gender Pay Gap. Według wskaźnika Równa Płaca (Equel Pay), oznaczającego średnią płacę zasadniczą kobiet względem średniej dla mężczyzn na tych samych stanowiskach, kobiety zajmujące to samo stanowisko co mężczyźni zarabiały średnio 9% mniej niż mężczyźni. Na 20 stanowiskach spośród 80 wyróżnionych, kobiety zarabiały więcej lub równo z mężczyznami.

Według wskaźnika Gender Pay Gap, który przedstawia procentową różnicę pomiędzy średnią płacą zasadniczą wszystkich kobiet i średnią płacą zasadniczą wszystkich mężczyzn, obliczoną dla wszystkich osób, których dane zebrano w badaniu. Średnio kobiety w sektorze zarabiają 19% mniej niż mężczyźni, jeśli zsumujemy płace dla wszystkich osób, bez względu na poziom stanowiska. Duży wpływ na wynik wskaźnika Gender Pay Gap ma przewaga zatrudnienia mężczyzn na najwyższych stanowiskach managerskich (56% do 44%) oraz stanowiskach starszych ekspertów (54% do 46%). Natomiast już wyższy i średni poziom managerski to przewaga kobiet na poziomie od 6 % do 21%.

Wskaźnik luki płacowej jest porównywalny z poziomem zanotowanym w ostatnim badaniu rynkowych wynagrodzeń prowadzonym przez Willis Towers Watson Polska dla branży ogólnej w Polsce (19%) i jest nieznacznie lepszy niż wskaźnik dla branży mediowej w Polsce (20%). Feminizacja branży komunikacji marketingowej jest powszechnie znana – w niektórych obszarach wskaźnik zatrudnienia osiąga poziom 75% dla kobiet, w porównaniu do 25% dla mężczyzn.


W tabelach poniżej zaprezentowano wartości przeciętnych przedziałów rynkowych wynagrodzeń (rynkowa mediana oraz pierwszy i trzeci kwartyl), dla typowych stanowisk dla branży komunikacji marketingowej, dla  płacy gwarantowanej brutto. 

Jest to wartość stałej płacy zapisana w umowie – dla osób zatrudnionych na podstawie umowy
o pracę i umów cywilnych. Dla osób wystawiających faktury – uwzględniono wartość faktury netto (bez VAT), w PLN w wymiarze miesięcznym.

Wynagrodzenie gwarantowane nie obejmuje składników zmiennych – takich jak premie, prowizje
i honoraria zmienne. 

 

Przedziały wynagrodzenia gwarantowanego miesięcznie [PLN] 
Rodzina/stanowisko1 kwartylmediana3 kwartyl
STRATEGY PLANNING
SENIOR STRATEGIC PLANNER9 000   11 540   12 560  
STRATEGIC PLANNER5 5507 5009 500
CREATIVE
SENIOR COPYWRITER 9 900   11 220   13 000   
COPYWRITER 6 025   7 460   9 000   
SENIOR ART DIRECTOR 10 000   11 430   13 900   
ART DIRECTOR 7 220   8 230   9 600   
GRAPHIC DESIGNER5 350   6 450   7 600   
DTP OPERATOR5 600   6 200   7 030   
DIGITAL
WEB DEVELOPER/PROGRAMMER 6 300   9 600   11 100   
PROGRAMATIC SPECIALIST6 000   7 000   7 800   
MOTION DESIGNER/ANIMATOR 2D6 350   7 500   8 500   
PERFORMANCE SPECIALIST6 000   6 600   7 500   
UX SPECIALIST7 671   8 227   9 090   
SEM
SEM SPECIALIST6 000   6 500   7 000   
SEO SPECIALIST6 000   6 360   7 200   
CLIENT SERVICE
ACCOUNT DIRECTOR12 500   14 000   15 200   
ACCOUNT MANAGER8 050   9 000   10 500   
ACCOUNT EXECUTIVE5 000   6 000   6 830   
ACCOUNT ASSISTANT3 800   4 415   5 500   

 

Przedziały wynagrodzenia gwarantowanego miesięcznie [PLN] 
Rodzina/stanowisko
PRODUCTION
1 kwartylmediana3 kwartyl
BROADCAST PRODUCER9 000   11 540   12 560  
MEDIA
MEDIA MANAGER 10 000   11 000   12 700   
DIGITAL MEDIA MANAGER10 500   12 000   13 500   
SENIOR MEDIA PLANNER/BUYER7 920   8 500   9 000   
DIGITAL SENIOR MEDIA PLANNER/BUYER8 000   8 700   9 600   
MEDIA PLANNER/BUYER5 500   6 200   7 000   
DIGITAL MEDIA PLANNER/BUYER5 800   6 500   7 000   
SOCIAL MEDIA PLANNER/BUYER5 000   5 850   7 000   
TRAINEE (Media Assistant)3 000   3 000   4 000   
DIGITAL TRAINEE (Media Assistant)3 000   3 000   3 200   
TRAFFIC
TRAFFIC SPECIALIST4 5005 2456 500

 

Stawki godzinowe

Badanie SAR obejmuje również określenie wartości stawek cennikowych (wg stanu na 1.01.2021), czyli prezentowanych klientom na etapie wyjściowym negocjacji kontraktu. Wartość stawek za godzinę pracy poszczególnych stanowisk jest wyrażona netto (bez VAT) w PLN i fakturowana przez firmę – nie należy więc mylić tej wartości z płacą netto uzyskiwaną przez pracowników.

STRATEGIC DEPARTMENT                                                                    stawka godzinowa w PLN
STRATEGIC DIRECTOR400
STRATEGIC PLANNER220
SENIOR STRATEGIC PLANNER290
JUNIOR STRATEGIC PLANNER160
CREATIVE                                                                                                stawka godzinowa w PLN
CREATIVE DIRECTOR 400
CREATIVE GROUP HEAD280
SENIOR COPYWRITER 265
COPYWRITER 200
JUNIOR COPYWRITER 150
SENIOR ART DIRECTOR 260
ART DIRECTOR 220
JUNIOR ART DIRECTOR 150
SENIOR GRAPHIC DESIGNER205
GRAPHIC DESIGNER180
JUNIOR GRAPHIC DESIGNER 150
SENIOR DTP OPERATOR 235
DTP OPERATOR135
DIGITAL                                                                                                    stawka godzinowa w PLN
TECHNICAL DIRECTOR340
WEB DEVELOPER/PROGRAMMER200
UX SPECIALIST170
PRODUCTION                                                                                          stawka godzinowa w PLN
PRODUCTION DIRECTOR210
BROADCAST PRODUCER200
PROOFREADER120
MEDIA                                                                                                      stawka godzinowa w PLN
SOCIAL MEDIA  MODERATOR120
MEDIA PLANNER100
CLIENT SERVICE                                                                                     stawka godzinowa w PLN
CLIENT SERVICE DIRECTOR400
GROUP ACCOUNT DIRECTOR302
ACCOUNT DIRECTOR305
ACCOUNT SUPERVISOR250
ACCOUNT MANAGER206
SOCIAL MEDIA  MANAGER180
ACCOUNT EXECUTIVE180
ACCOUNT ASSISTANT160
Usługi PR dla klientów zewnętrznych                                                       stawka godzinowa w PLN
PR MANAGER 247
BRAND DESIGN                                                                                              stawka godzinowa w PLN
SENIOR DESIGNER    300   
DESIGNER    245   
PROJECT MANAGER / ACCOUNT EXECUTIVE / BRAND CONSULTANT                                230   

 


Źródło: Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR

 

Komentarze
Ładowanie...

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. AkceptujęDowiedz się więcej