Viral marketingowy – co warto wiedzieć?

Viral marketingowy czyli marketing wirusowy jest to rozprzestrzenianie się wiadomości marketingowych w postaci modnych haseł. Głównym celem reklamy jest wzbudzenie u widza gamy emocji, jak wzruszenie, zachwyt, radość smutek czy rozbawienie. Firmy wykorzystujące tę metodę reklamy mają na celu zwiększenie świadomości marki niezależnie od konwersji sprzedaży danego produktu.

Marketing wirusowy wymaga dużej kreatywności, znajomości rynku, potrzeb społeczeństwa oraz zdobycia dużego zaangażowania użytkowników.

Wiadomości szybko rozprzestrzeniają się i są udostępniane od jednej osoby do drugiej. Działania te głównie wykorzystywane są w mediach społecznościowych, gdzie możemy skutecznie dotrzeć do tysiąca ludzi w niewyobrażalnie krótkim czasie. Ważne jest aby przy tworzeniu viralowej treści nie używać zwrotów proprzedażowych, typu: Kup teraz.

 

Zaletami marketingu wirusowego są między innymi:

niższe koszty  reklamy – poprzez udostępnianie treści do licznego grona odbiorców trafia ona do coraz większej liczby osób, które być może wcześniej nie słyszały o naszej marce.

większa rozpoznawalność marki – emocje są częścią naszego życia, ludzie utożsamiają się z wieloma treściami. Jeśli viralowa reklama trafi do serc naszych odbiorców to pewne jest jedno – zostanie ona zapamiętana.

rozpowszechnianie  wiadomości o marce w bardzo krótkim czasie

pomaganie w rozwoju firmy, tworząc szum mediowy.

Kampania wirusowa może mieć charakter jednorazowej zachęty użytkowników do marki, ale może też być wpisana w strategię firmy.

 

Ciekawym przykładem Viralu sprzed kilku dni jest kampania IKEI. Twórcy celnie dopasowali się ze swoim produktem, który idealnie pasował do ważnego wydarzenia na skalę światową. Ślub Harry’ego i Meghan. Reklama wzbudziła wśród odbiorców ogromne rozbawienie i dzięki temu treść została wirusowo rozprzestrzeniana w sieci.

 

Zdjęcie IKEA źródło: https://www.facebook.com/IKEApl/

 

Innym przykładem wzbudzającym pozytywne emocje u usera są m.in. zwroty, które do dnia dzisiejszego kojarzone są z daną marką, np.: „prawie robi wielką różnicę“, „a świstak siedzi i zawija je w te sreberka“, „pragnienie nie ma szans“, „Może to jej urok, może to maybelline“, „brawo ty“, „pij mleko będziesz wielki“, “no to frugo”, „Rama – tak smaczna, że aż się chce smarować z dwóch stron”, oraz popularny tekst, który z pewnością czytając zaśpiewasz: „dłuższe życie każdej pralki to calgon“.

 

Niestety marketing wirusowy ma również swoje ciemne strony. Takim przykładem może być akcja zorganizowana przez markę Reserved, która wywołała burzę  i falę krytyki wśród internautów. Akcja dotyczyła filmiku w którym zakochana Amerykanka prosi Polaków o pomoc w znalezieniu chłopaka Wojtka, którego poznała podczas koncertu i nieoczekiwanie utraciła z nim kontakt. Internauci bardzo się zaangażowali aby pomóc pięknej Dee Dee. Jednak cała ta historia została zmyślona na potrzeby nowej kolekcji odzieży. Po całej akcji marka przeprosiła swoich odbiorców, którym zagrano na uczuciach. Większość z nich wypominała marce oszustwo, kłamstwo i brak lojalności. W tym wypadku cel marketingu wirusowego został osiągnięty i to na dużą skalę bo akcją zainteresowały się nie tylko media społecznościowe ale również tv, gazety, portale newsowe. W kampanii można zauważyć silne oddziaływanie emocji. Zaczynając od wzruszenia, a kończąc na rozczarowaniu i złości. Wszyscy zaangażowani wczuli się w miłosną historię bohaterki, która okazała się zwykłym oszustwem co doprowadziło potencjalnych klientów do zniechęcenia wywołując przeciwny skutek niż zaplanowano.

 

Prtscreen Reserved źródło: youtube.com kanał: Onet100

 

Istnieje wiele sposobów, w których marketing wirusowy może odnieść sukces. 

Należy pamiętać, aby treści przekazywanej wiadomości były krótkie, wyraźne i przyciągały uwagę ludzi. Treści powinny być udostępniane na wszystkich możliwych kanałach, celem maksymalizacji efektu. Kampania musi oddziaływać na emocje odbiorcy, aby ich zmotywować do dzielenia się nimi z innymi.

Autor artykułu:

Magdalena Mielewczyk – Account Executive  w mr Target, spółki należącej do Grupy Kapitałowej SARE SA.

Digitree Group to kompleksowe usługi z zakresu digital marketingu, oparte na zaawansowanych, autorskich narzędziach, technologii i unikatowych danych o użytkownikach sieci, wspierające sprzedaż oraz działania marketingowe klientów. Ponad 15 lat doświadczenia w branży technologicznej. Generujemy rocznie miliony leadów i sprzedaży w branżach: e-commerce, retail, ubezpieczenia, finanse, nieruchomości, turystyka, MŚP, instytucje publiczne, agencje i domy mediowe. 25 rozwiązań technologicznych zwiększających ruch i sprzedaż online. Wyróżniają nas autorskie narzędzia: system do marketing automation, e-mail marketingu, walidacji i scoringu danych oraz unikatowe dane: intencje zakupowe i zainteresowania, finansowe, geolokalizacji, aktywności online. Rozwijamy digital. Edukujemy branżę współpracując z magazynami, serwisami i organizatorami eventów: Marketer+, Online Marketing, E-commerce w Praktyce, Targi e-Handlu, IAB Polska, Szef Sprzedaży, Marketing i Biznes, Sprawny.Marketing, NowyMarketing.pl i wiele innych. 19 nagród branżowych i biznesowych. Deloitte Technology Fast 50 CE, Deloitte Technology Fast 500 EMEA, Gazele Biznesu, Golden Arrow, Bloomberg Businessweek, Krajowi Liderzy Innowacji i Rozwoju.

Digitree Group