„W towarzystwie kreatywnych przedsiębiorców czujemy się jak u siebie”. Rozmowa z Januszem Chodyłą z Renault
Jakie znaczenie przy produkcji samochodu ma sam jego design? Jak, w kontekście wszechobecnych nowych technologii, zmienia się model biznesowy koncernów motoryzacyjnych? O marketingu jednego z największych francuskich koncernów samochodowych rozmawiamy z Januszem Chodyłą, attache prasowym na polski rynek.
Dlaczego zdecydowali się Państwo dołączyć do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie?
Od chwili powstania prawie 120 lat temu Renault regularnie prezentowało unikatowe innowacje, które popychały rozwój motoryzacji na nowe tory. Pierwszy samochód Renault miał już skrzynie biegów, Renault 5 stało się wzorcem małych samochodów, a Scenic pierwszym popularnym mini-vanem. Karta Hands-free została przejęta przez cały świat motoryzacji, i jest traktowana jak standard. Dlatego w towarzystwie kreatywnych przedsiębiorców czujemy się jak u siebie.
Jakie działania marketingowe okazują się odnosić największą skuteczność w przypadku Państwa firmy / firm motoryzacyjnych ?
Z pewnością najbardziej efektywne są : konsekwencja we wdrażaniu strategii marki oraz wprowadzanie nowych modeli samochodów na rynek. Renault od roku, 2012 co kilka miesięcy sukcesywnie wprowadzało nowe modele, co w efekcie spowodowało, ze aktualnie posiada najmłodszą gamę modelową w Europie. Zgodnie z filozofia projektowania zaproponowana przez Laurensa Van de Ackera każdy z samochodów był tworzony z myślą o określonym etapie w życiu człowieka – np. Scenic dla rodziny, Kadjar do okrywania świata, Talisman do pracy biznesowej.
Jakie korzyści, z punktu widzenia Państwa firmy, przynosi współpraca małych i średnich przedsiębiorców (w tym również startupów) z dużymi koncernami, korporacjami?
W sprzedaży samochodów nie wystarczy podążać za nowymi trendami rozwoju społeczeństw, trzeba je przewidywać i uprzedzać. Znakomitym przykładem w Polsce jest zaangażowanie Renault w car-sharing w Krakowie i Warszawie z Firmą Traficar. Teraz osoby, które nie czują potrzeby posiadania samochodu na co dzień mogą go wypożyczać na godziny. Współpraca z innowacyjnym przedsiębiorcami ma więc dla nas wymiar strategiczny.
Jakie znaczenie dla Renault mają działania skierowane do klientów biznesowych?
Na polskim rynku sprzedaż samochodów osobowych do Klientów biznesowych stanowi większość rynku, a w wypadku Renault wynosi aktualnie 72 %. Dlatego bardzo dbamy o dobra ofertę zakupu i finansowania naszych samochodów dla tej grupy nabywców. Jesteśmy obecni na wielu wydarzeniach i Targach skierowanych do środowiska biznesowego, aby zapewnić jego kontakt z naszymi produktami.
Jak (i czy w ogóle) w kontekście coraz częstszego wykorzystywania nowych technologii zmienia się model biznesowy Państwa firmy?
Postępująca digitalizacja współczesnego życia ukierunkowuje nasze działania na zapewnienie pełnej informacji o produktach, usługach Renault w internecie. Wielu klientów konfiguruje samochód w domu a do salonu przychodzi jedynie, aby złożyć zamówienie. Wiele nowych modeli wprowadzamy na rynek serią Premiere Edition, którą można zamówić na dedykowanej stronie www. Jest on przeznaczona dla tych, którzy chcą go mieć, jako pierwsi i skorzystać z atrakcyjnej oferty. Testy naszych samochodów ukazują się na największych motoryzacyjnych blogach i kanałach Youtube. Najbardziej aktualna informacja o usługach finansowych znajduje się na stronach renaultfinansowanie.pl i daciafinansowanie.pl. Na poziomie koncernu podpisujemy umowy z innowacyjnymi firmami w zakresie zaawansowanych rozwiązań dla samochodów autonomicznych.
Jakie znaczenie dla komunikacji marketingowej marki Renault ma wykorzystanie social mediów, obecność w nich?
Renault i Dacia mają swoje profile na Facebook-u a Renault na Instagramie. Bardzo dbamy o relacje z naszymi fanami. Regularnie przekazujemy za pośrednictwem tych kanałów gorące wiadomości o nowych modelach i wydarzeniach. Szczególny zainteresowaniem cieszą się modele sportowe oraz zawody sportowe, w tym Formuła 1 i Dacia Duster Cup.
Z jakich innowacyjnych rozwiązań dotyczących przykładowo kwestii bezpieczeństwa korzysta Państwa firma przy produkcji samochodów?
Tradycyjnie najnowsze modele Renault uzyskują najwyższe noty w testach zderzeniowych Euro NCAP. Nasze samochody są wyposażone w kilkanaście systemów, które maja potrójną funkcję : ostrzegają, zapewniają bezpieczeństwo aktywne i pomagają kierowcy w prowadzeniu. Dobrym przykładem jest aktywny system wspomagania nagłego hamowania z funkcją wykrywania pieszych w Renault Scenic lub system ostrzegania o przekroczeniu prędkości z funkcją rozpoznawanie znaków drogowych w Renault Talisman.
Jakie znaczenie przy produkcji samochodów ma sam design?
Na rynku jest wiele samochodów bezpiecznych, wygodnych i ekonomicznych w eksploatacji. Dlatego design staje się prawdziwym wyróżnikiem i wpływa na decyzje klientów. Za styl najnowszych modeli z odmłodzonej gamy Renault otrzymało wiele prestiżowych nagród na świecie. Nie jest, więc zaskoczeniem fakt, że design jest aktualnie pierwszym kryterium wyboru samochodów Renault przez klientów w Europie.
Jakie nowości, premiery czekają nas w najbliższych miesiącach?
Na tegorocznych wrześniowych Targach samochodowych we Frankfurcie zaprezentujemy najnowszy model kultowego samochodu Renault Megane RS. W lipcu nominowaliśmy pierwszego w Polsce Dealera legendarnej marki Alpine. Pierwsze samochody będzie można obejrzeć jeszcze przed końcem roku.