W Polsce jest dobry klimat dla reinwestycji

W Polsce poziom reinwestycji jest ponad trzykrotnie wyższy niż średnia europejska - takie wnioski przedstawiono podczas konferencji Reinwestycje w Polsce - tworzenie dobrego klimatu i warunków sprzyjających dalszemu rozwojowi międzynarodowych firm obecnych w Polsce.
Spotkanie odbyło się 10 września z udziałem przedstawicieli Amerykańskiej Izby Handlowej, PM Group oraz PAIiIZ.
– W 2011 roku firmy zagraniczne działające w Polsce zareinwestowały 36 proc. swoich zysków, podczas gdy w Europie poziom reinwestycji wynosił zaledwie 11 proc. Co więcej, odsetek reinwestycji zagranicznego kapitału w Polsce jest wyższy niż średnia światowa. Aż 78 prowadzonych przez PAIiIZ w latach 2010-2013 to reinwestycje. Stanowiły one 41 proc. wszystkich projektów, a ich wartość sięga 2,3 mld euro – podkreślała Anna Polak-Kocińska, wiceprezes PAIiIZ. Zaznaczyła ona również, że bezpośrednie inwestycje zagraniczne w naszym kraju są w dużej mierze finansowane z reinwestowanych zysków.
Inwestorzy cenią sobie szybsze procedury, niższe koszty, wyeliminowanie ryzyka związanego z wchodzeniem na nowy rynek oraz możliwość wykorzystania już istniejącej sieci współpracy. – Projekty reinwestycyjne takich firm jak: Mondelez International, 3M, P&G niejednokrotnie przekraczają wstępnie zakładane nakłady inwestycyjne i wartość inwestycji typu greenfield firm dopiero wchodzących do Polski – powiedział Con Murphy, dyrektor zarządzający PM Group. – Stanowią one ogromną wartość dodaną dla rozwoju poszczególnych regionów i Polski i dlatego warto z różnych stron wspierać rozwój koncernów już obecnych w naszym kraju i oferować im pomoc odpowiednią do rozmiaru poszczególnych kosztów reinwestycji – dodał Murphy.
Jak wynika z sondażu Amerykańskiej Izby Handlowej, dotyczącego klimatu dla reinwestycji, koncerny amerykańskie podejmując decyzję o rozszerzeniu swojej działalności w Polsce kierują się następującymi czynnikami: dostępem dobrze wykwalifikowanej kadry, doskonałą lokalizacją Polski, atrakcyjnymi kosztami prowadzenia działalności, sprzyjającym klimatem inwestycyjnym, rozmiarem rynku wewnętrznego oraz wsparciem oferowanym przez Państwo i władze lokalne.
– Rozwijanie swojej obecności w kraju goszczącym firmy zagraniczne jest, więc najlepszym potwierdzeniem jego atrakcyjność inwestycyjnej. Inwestor, który jest w danym kraju, nie tylko sam się rozwija i jest źródłem nowych inwestycji, ale co najważniejsze pociąga za sobą swoich poddostawców, podwykonawców, kooperuje bardzo intensywnie z lokalnymi firmami. Dlatego też znaczenie reinwestycji jest tak bardzo istotne – podsumowała swoje wystąpienie Iwona Chojnowska-Haponik, dyrektor departamentu inwestycji Zzagranicznych PAIiIZ.
::
Źródło: PAIiIZ