Wynagrodzenia w branży komunikacji marketingowej 2019
SAR przedstawia wyniki nowego, corocznego badania wynagrodzeń i stawek cennikowych w firmach sektora komunikacji marketingowej. Analizę wynagrodzeń oraz stawek godzinowych pracowników agencji reklamowych, mediowych oraz agencji eventowych i brand design, przeprowadziła firma Willis Towers Watson Polska. W tegorocznej edycji badania wzięły udział 63 organizacje, które przekazały łącznie informacje o wynagrodzeniach ponad 5000 osób.
Prognozowane i zrealizowane przychody
Kluczowym wskaźnikiem określającym stan branży jest poziom uzyskiwanych przychodów. 68% badanych firm zakończyło rok 2018 z sukcesem – zwiększając przychody lub co najmniej utrzymując je na dotychczasowym poziomie. Zwraca uwagę, iż część firm podeszła przed rokiem do prognoz zbyt optymistycznie.
Branża patrzy jednak nadal z optymizmem na bieżący rok (84% firm zakłada, że ich sytuacja będzie w roku 2019 nie gorsza niż w roku minionym).
Tab.1. Przychody prognozowane 2019 i rzeczywiste 2018 członków SAR uczestniczących
w ankiecie
przychody | wzrost | brak zmian | spadek | nie ujawniamy/ brak odpowiedzi |
prognoza 2018 | 67% | 10% | 8% | 15% |
wykonanie 2018 | 54% | 14% | 21% | 11% |
prognoza 2019 | 63% | 21% | 8% | 8% |
Zatrudnienie
Tempo wzrostu zatrudnienia (w różnych formach prawnych) jest bezpośrednio powiązane ze wzrostem liczby projektów i klientów w agencjach reklamowych
i mediowych. 84% badanych organizacji oczekuje, iż w roku 2019 zwiększy liczbę pracowników, albo co najmniej utrzyma ją na dotychczasowym poziomie.
Tab.2. Zmiany liczby pracowników – prognozowane 2019 i rzeczywiste 2018, wśród członków SAR uczestniczących w ankiecie
zatrudnienie | wzrost | brak zmian | spadek | nie ujawniamy/ brak odpowiedzi |
prognoza 2018 | 69% | 15% | 5% | 10% |
wykonanie 2018 | 50% | 14% | 25% | 11% |
prognoza 2019 | 63% | 18% | 11% | 8% |
Wynagrodzenia w branży komunikacji marketingowej
W porównaniu z poziomami płac ustalonymi w badaniu 2018, w agencjach reklamowych i mediowych zaobserwowano aktualnie wzrost rynkowych wartości przeciętnych wynagrodzeń.
Porównując opublikowane wyniki badania z lat 2018 i 2019 – dla płacy całkowitej (obejmującej płacę gwarantowaną plus premie/prowizje i honoraria zmienne) – wzrost ten osiągnął przeciętnie poziom 3,2%. Dla samej płacy zasadniczej
W odniesieniu do poszczególnych stanowisk były obserwowane wzrosty płac wyższe od średniej, ale również dla wybranych stanowisk spadki poniżej przeciętnych danych z ubiegłego roku. Oczywiście nie oznacza to obniżek płac dla dotychczasowych pracowników, ale np. zatrudnienia nowych pracowników na niższych stawkach.
W tabelach poniżej zaprezentowano wartości przeciętnych wynagrodzeń (rynkowa mediana), dla typowych stanowisk dla branży komunikacji marketingowej, dla płacy gwarantowanej brutto.
Jest to wartość stałej płacy zapisana w umowie – dla osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę i umów cywilnych. Dla osób wystawiających faktury – uwzględniono wartość faktury netto (bez VAT), w PLN w wymiarze miesięcznym.
Wynagrodzenie gwarantowane nie obejmuje składników zmiennych – takich jak premie, prowizje i honoraria zmienne.
W kontekście danych płacowych – mediana oznacza przeciętną wartość wynagrodzenia rynkowego dla danego stanowiska, przy czym należy pamiętać, iż poszczególne osoby mogą uzyskiwać poziomy wynagrodzenia niższe lub wyższe niż podana wartość przeciętnej płacy.
Mediana wynagrodzenia gwarantowanego miesięcznie [PLN] | ||
Nazwa stanowiska | ||
STRATEGY PLANNING | ||
SENIOR STRATEGIC PLANNER | 11 250 | |
STRATEGIC PLANNER | 8 020 | |
JUNIOR STRATEGIC PLANNER | 5 500 | |
CREATIVE | ||
SENIOR COPYWRITER | 11 150 | |
COPYWRITER | 7 500 | |
SENIOR ART DIRECTOR | 11 450 | |
ART DIRECTOR | 8 250 | |
GRAPHIC DESIGNER | 6 215 | |
DTP OPERATOR | 6 500 | |
DIGITAL | ||
WEB DEVELOPER/PROGRAMMER | 8 300 | |
PROGRAMATIC SPECIALIST | 6 500 | |
MOTION DESIGNER/ANIMATOR | 7 300 | |
PERFORMANCE SPECIALIST | 6 650 | |
SEM | ||
SEM SPECIALIST | 6 600 |
Mediana wynagrodzenia gwarantowanego miesięcznie [PLN] | |
Nazwa stanowiska | |
PRODUCTION | |
BROADCAST PRODUCER | 8 530 |
MEDIA | |
MEDIA MANAGER | 11 000 |
DIGITAL MEDIA MANAGER | 11 000 |
MEDIA PLANNER | 6 000 |
DIGITAL MEDIA PLANNER | 6 500 |
SENIOR MEDIA PLANNER/BUYER | 7 500 |
DIGITAL SENIOR MEDIA PLANNER/BUYER | 8 100 |
MEDIA PLANNER/BUYER | 5 500 |
DIGITAL MEDIA PLANNER/BUYER | 6 240 |
TRAINEE (Media Assistant) | 3 320 |
DIGITAL TRAINEE (Media Assistant) | 3 000 |
CLIENT SERVICE | |
ACCOUNT DIRECTOR | 13 650 |
ACCOUNT MANAGER | 7 950 |
ACCOUNT EXECUTIVE | 5 825 |
ACCOUNT ASSISTANT | 4 600 |
TRAFFIC | |
TRAFFIC SPECIALIST | 5 040 |
Stawki godzinowe
Badanie SAR obejmuje również określenie wartości stawek cennikowych (wg stanu na 1.4.2019), czyli prezentowanych klientom na etapie wyjściowym negocjacji kontraktu. Wartość stawek za godzinę pracy poszczególnych stanowisk jest wyrażona netto (bez VAT) w PLN i fakturowana przez firmę – nie należy więc mylić tej wartości z płacą netto uzyskiwaną przez pracowników.
STRATEGIC DEPARTMENT PLN | |
STRATEGIC DIRECTOR | 370 |
STRATEGIC PLANNER | 220 |
SENIOR STRATEGIC PLANNER | 260 |
SOCIAL MEDIA STRATEGIC PLANNER | 170 |
JUNIOR STRATEGIC PLANNER | 150 |
CREATIVE PLN | |
EXECUTIVE CREATIVE DIRECTOR | 400 |
CREATIVE DIRECTOR | 350 |
CREATIVE GROUP HEAD | 290 |
SENIOR COPYWRITER | 250 |
COPYWRITER | 200 |
JUNIOR COPYWRITER | 150 |
SENIOR ART DIRECTOR | 250 |
ART DIRECTOR | 200 |
JUNIOR ART DIRECTOR | 150 |
SENIOR GRAPHIC DESIGNER | 210 |
GRAPHIC DESIGNER | 180 |
JUNIOR GRAPHIC DESIGNER | 120 |
SENIOR DTP OPERATOR | 185 |
DTP OPERATOR | 135 |
DIGITAL PLN | |
HEAD OF DIGITAL | 350 |
TECHNICAL DIRECTOR | 330 |
PRODUCTION PLN | |
PRODUCTION DIRECTOR | 240 |
PRINT PRODUCTION MANAGER | 200 |
PRINT PRODUCER | 145 |
BROADCAST PRODUCER | 195 |
PROOFREADER | 120 |
MEDIA PLN | |
SOCIAL MEDIA TEAM MANAGER | 200 |
SOCIAL MEDIA PLANNER | 135 |
JUNIOR SOCIAL MEDIA PLANNER | 116 |
CLIENT SERVICE PLN | |
CLIENT SERVICE DIRECTOR | 350 |
GROUP ACCOUNT DIRECTOR | 300 |
ACCOUNT DIRECTOR | 280 |
ACCOUNT SUPERVISOR | 250 |
ACCOUNT MANAGER | 200 |
ACCOUNT EXECUTIVE | 150 |
ACCOUNT ASSISTANT | 120 |
SOCIAL MEDIA MANAGER | 180 |
SOCIAL MEDIA ACCOUNT EXECUTIVE | 150 |
EVENT MANAGEMENT PLN |
|
PROJECT DIRECTOR | 300 |
ACCOUNT MANAGER | 150 |
Usługi PR dla klientów zewnętrznych PLN |
|
PR DIRECTOR | 300 |
PR MANAGER | 200 |
PR EXECUTIVE | 165 |
BRAND DESIGN PLN | |
GROUP CREATIVE DIRECTOR BRAND DESIGN | 430 |
SENIOR DESIGNER | 325 |
DESIGNER | 210 |
SENIOR PROJECT/ACCOUNT/BRAND CONSULTANT | 280 |