Wynagrodzenia w branży komunikacji marketingowej 2019

5 107

SAR przedstawia wyniki nowego, corocznego badania wynagrodzeń i stawek cennikowych w firmach sektora komunikacji marketingowej.
Analizę wynagrodzeń oraz stawek godzinowych pracowników agencji reklamowych, mediowych oraz agencji eventowych i brand design, przeprowadziła firma Willis Towers Watson Polska.
W tegorocznej edycji badania wzięły udział 63 organizacje, które przekazały łącznie informacje o wynagrodzeniach ponad 5000 osób.

 

Prognozowane i zrealizowane przychody

Kluczowym wskaźnikiem określającym stan branży jest poziom uzyskiwanych przychodów. 68%  badanych firm zakończyło rok 2018 z sukcesem – zwiększając przychody lub co najmniej utrzymując je na  dotychczasowym poziomie. Zwraca uwagę, iż część firm podeszła przed rokiem do prognoz zbyt optymistycznie.

Branża patrzy jednak nadal z optymizmem na bieżący rok (84% firm zakłada, że ich sytuacja będzie w roku 2019 nie gorsza niż w roku minionym).

Tab.1. Przychody prognozowane 2019 i rzeczywiste 2018  członków SAR uczestniczących
w ankiecie

przychodywzrostbrak zmianspadeknie ujawniamy/
brak odpowiedzi
prognoza 201867%10%8%15%
wykonanie 201854%14%21%11%
prognoza 201963%21%8%8%

 

Zatrudnienie

Tempo wzrostu zatrudnienia (w różnych formach prawnych)  jest bezpośrednio powiązane ze wzrostem liczby projektów i klientów w agencjach reklamowych
i mediowych. 84% badanych organizacji oczekuje, iż w roku 2019 zwiększy liczbę pracowników, albo co najmniej utrzyma ją na dotychczasowym poziomie.

Tab.2. Zmiany liczby pracowników –  prognozowane 2019 i rzeczywiste 2018, wśród członków SAR uczestniczących w ankiecie

zatrudnieniewzrostbrak zmianspadeknie ujawniamy/ brak odpowiedzi
prognoza 201869%15%5%10%
wykonanie 201850%14%25%11%
prognoza 201963%18%11%8%

 

Wynagrodzenia w branży komunikacji marketingowej

W porównaniu z poziomami płac ustalonymi w badaniu 2018, w agencjach reklamowych i mediowych zaobserwowano aktualnie wzrost rynkowych wartości  przeciętnych wynagrodzeń. 

Porównując opublikowane wyniki badania z lat 2018 i 2019 – dla płacy całkowitej  (obejmującej płacę gwarantowaną plus premie/prowizje i honoraria zmienne) – wzrost ten osiągnął przeciętnie poziom 3,2%. Dla samej płacy zasadniczej 

W odniesieniu do poszczególnych stanowisk były obserwowane wzrosty płac wyższe od średniej, ale również dla wybranych stanowisk spadki poniżej przeciętnych danych z ubiegłego roku. Oczywiście nie oznacza to obniżek płac dla dotychczasowych pracowników, ale np. zatrudnienia nowych pracowników na niższych stawkach.

W tabelach poniżej zaprezentowano wartości przeciętnych wynagrodzeń (rynkowa mediana), dla typowych stanowisk dla branży komunikacji marketingowej, dla  płacy gwarantowanej brutto. 

Jest to wartość stałej płacy zapisana w umowie – dla osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę i umów cywilnych. Dla osób wystawiających faktury – uwzględniono wartość faktury netto (bez VAT), w PLN w wymiarze miesięcznym.

Wynagrodzenie gwarantowane nie obejmuje składników zmiennych – takich jak premie, prowizje i honoraria zmienne. 

W kontekście danych płacowych – mediana oznacza przeciętną wartość wynagrodzenia rynkowego dla danego stanowiska, przy czym należy pamiętać, iż poszczególne osoby mogą uzyskiwać poziomy wynagrodzenia niższe lub wyższe niż podana wartość przeciętnej płacy.

Mediana wynagrodzenia gwarantowanego miesięcznie [PLN] 
Nazwa stanowiska
STRATEGY PLANNING
SENIOR STRATEGIC PLANNER11 250
STRATEGIC PLANNER8 020
JUNIOR STRATEGIC PLANNER5 500
CREATIVE
SENIOR COPYWRITER 11 150
COPYWRITER 7 500
SENIOR ART DIRECTOR 11 450
ART DIRECTOR 8 250
GRAPHIC DESIGNER6 215
DTP OPERATOR6 500
DIGITAL
WEB DEVELOPER/PROGRAMMER 8 300
PROGRAMATIC SPECIALIST6 500
MOTION DESIGNER/ANIMATOR7 300
PERFORMANCE SPECIALIST6 650
SEM
SEM SPECIALIST6 600

Mediana wynagrodzenia gwarantowanego miesięcznie [PLN] 
Nazwa stanowiska
PRODUCTION
BROADCAST PRODUCER8 530
MEDIA
MEDIA MANAGER 11 000
DIGITAL MEDIA MANAGER11 000
MEDIA PLANNER 6 000
DIGITAL MEDIA PLANNER 6 500
SENIOR MEDIA PLANNER/BUYER7 500
DIGITAL SENIOR MEDIA PLANNER/BUYER8 100
MEDIA PLANNER/BUYER5 500
DIGITAL MEDIA PLANNER/BUYER6 240
TRAINEE (Media Assistant)3 320
DIGITAL TRAINEE (Media Assistant)3 000
CLIENT SERVICE
ACCOUNT DIRECTOR13 650
ACCOUNT MANAGER7 950
ACCOUNT EXECUTIVE5 825
ACCOUNT ASSISTANT4 600
TRAFFIC
TRAFFIC SPECIALIST5 040



Stawki godzinowe

Badanie SAR obejmuje również określenie wartości stawek cennikowych (wg stanu na 1.4.2019), czyli prezentowanych klientom na etapie wyjściowym negocjacji kontraktu. Wartość stawek za godzinę pracy poszczególnych stanowisk jest wyrażona netto (bez VAT) w PLN i fakturowana przez firmę – nie należy więc mylić tej wartości z płacą netto uzyskiwaną przez pracowników.

 

                                STRATEGIC DEPARTMENT                     PLN
STRATEGIC DIRECTOR370
STRATEGIC PLANNER220
SENIOR STRATEGIC PLANNER260
SOCIAL MEDIA STRATEGIC PLANNER170
JUNIOR STRATEGIC PLANNER150
                                          CREATIVE                                            PLN
EXECUTIVE CREATIVE DIRECTOR 400
CREATIVE DIRECTOR 350
CREATIVE GROUP HEAD290
SENIOR COPYWRITER 250
COPYWRITER 200
JUNIOR COPYWRITER 150
SENIOR ART DIRECTOR 250

 

ART DIRECTOR 200
JUNIOR ART DIRECTOR 150
SENIOR GRAPHIC DESIGNER210
GRAPHIC DESIGNER180
JUNIOR GRAPHIC DESIGNER 120
SENIOR DTP OPERATOR 185
DTP OPERATOR135
                                              DIGITAL                                      PLN
HEAD OF DIGITAL350
TECHNICAL DIRECTOR330
                                        PRODUCTION                                 PLN
PRODUCTION DIRECTOR240
PRINT PRODUCTION MANAGER200
PRINT PRODUCER145
BROADCAST PRODUCER195
PROOFREADER120

                                                 MEDIA                                           PLN
SOCIAL MEDIA TEAM MANAGER200
SOCIAL MEDIA  PLANNER135
JUNIOR SOCIAL MEDIA PLANNER116
                                        CLIENT SERVICE                              PLN
CLIENT SERVICE DIRECTOR350
GROUP ACCOUNT DIRECTOR300
ACCOUNT DIRECTOR280
ACCOUNT SUPERVISOR250
ACCOUNT MANAGER200
ACCOUNT EXECUTIVE150
ACCOUNT ASSISTANT120
SOCIAL MEDIA  MANAGER180
SOCIAL MEDIA ACCOUNT EXECUTIVE150

 

                                      EVENT MANAGEMENT                       PLN 

PROJECT DIRECTOR300
ACCOUNT MANAGER150

                     Usługi PR dla klientów zewnętrznych                       PLN 

PR DIRECTOR300
PR MANAGER200
PR EXECUTIVE165
                                    BRAND DESIGN                                        PLN
GROUP CREATIVE DIRECTOR BRAND DESIGN 430
SENIOR DESIGNER325
DESIGNER210
SENIOR PROJECT/ACCOUNT/BRAND CONSULTANT280

 

Komentarze
Ładowanie...

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. AkceptujęDowiedz się więcej