Zero waste, CSR, eko – na te aspekty konsumenci również zwracają uwagę

73

Świadomość konsumenta ewoluuje. Zmienia się jego sposób patrzenia na produkty i usługi. I choć cena wciąż odgrywa jedną z głównych ról przy zakupie artykułu – o pozycję lidera usilnie walczy również …wizerunek marki. Co więcej, prospołeczne działania firm już niejednokrotnie udowodniły, jak silny wywierają wpływ na decyzje konsumenckie.

Badanie z 2015 r. przeprowadzone przez Cone Communications i Ebiquity Global pokazuje, że globalni konsumenci czują się osobiście odpowiedzialni za rozwiązywanie problemów społecznych i środowiskowych. Szukają marek i organizacji, które wspierają budowanie lepszego świata.

W zgodzie z naturą i przekonaniami konsumentów

Rośnie świadomość konsumentów na temat ich praw i obowiązków. Zmienia się podejście do utartych zwyczajów, stylu życia i zakupów wykreowanych w dobie globalizacji. Według analityków Mintela zwracają oni coraz większą uwagę na cały łańcuch produkcyjny, nie tylko efekt końcowy. Co oznacza to w praktyce? Wyzwanie dla wielu marek, które muszą sprostać stale rosnącym oczekiwaniom. Klientów zaczynają irytować pozbawione sensu folie i opakowania zbiorcze, coraz częściej rezygnują z produktów zawierających więcej plastiku niż potrzeba do ochrony, np. żywności. Idą na wojnę z nonszalancją i obłudą producentów zmuszając marketingowców do kreatywnego wysiłku w celu racjonalizacji strategii produktu.

– Kupując różnego rodzaju produkty zwracamy uwagę na ich skład, to już mamy przepracowane. Teraz nadchodzi moment, w którym zaczynamy zwracać uwagę na materiały, z których wytworzone zostały ich opakowania. To naturalne. W dobie nieograniczonego dostępu do informacji widzimy problemy, z którymi zmaga się nasza planeta. Według badań przeprowadzonych przez MSC 88 proc. konsumentów w Polsce zgadza się z opinią, że musimy chronić oceany i naturę dla przyszłych generacji. Kwestia ekologii i „zero waste” jest coraz ważniejsza dla przemysłu opakowań. Marki muszą zmierzyć się z tym nurtem i zrobić wszystko, by dać swoim klientom poczucie odpowiedzialności za środowisko – miejsce, w którym żyjemy. Zrobią to jednak tylko wtedy jeżeli konsumenci będą doceniać ten wysiłek i podejmować odpowiedzialne decyzje przy sklepowej półce. – Maciej Olipra, CEO Global Shopper Marketing

Badanie DS Smith pokazuje, że przeszło 50 proc. konsumentów uważa, że odpady opakowaniowe to bardzo istotny problem ekologiczny. Tyle samo deklaruje, że dbałość o przyjazny środowisku charakter opakowań papierowych jest dla nich ważniejszy niż jeszcze 5 lat temu.

Jeszcze trend czy już ruch społeczny?

Polscy konsumenci coraz lepiej rozumieją idee CSR-u – upatrują w nim innowacyjne podejścia do rozwoju biznesu, które rzeczywiście przynosi korzyści dla otoczenia. Jednym słowem CSR stał się ważny dla klienta danej marki. Sposób odbierania organizacji jest inny niż jeszcze kilka lat temu. Oprócz – nadal istotnej – ceny i jakości konsumenci kierują się też jej wizerunkiem.

Według badania Unilever jedna trzecia osób, które wzięły udział w ankiecie wybiera firmy na podstawie ich wpływu społecznego i środowiskowego oraz zaangażowania w różne akcje charytatywne. Ten trend potwierdzony został również przez CSR Consulting i Maison & Partners. Aż 72 proc. ankietowanych wskazuje, że działania CSR wzbudzają ich pozytywne odczucia wobec marki. Co istotne, jest to o 10 pkt. proc. więcej niż jeszcze dwa lata temu.