Zmiany prawne dotyczące ochrony danych osobowych

W wyniku kilkuletnich prac nad reformą systemu ochrony danych osobowych, Parlament Europejski uchwalił Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (RODO). W konsultacje dotyczące zmian prawnych zaangażowani byli m.in. przedstawiciele Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska, reprezentujący na arenie europejskiej interesy polskiej branży internetowej.

Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych zostało uchwalone 14 kwietnia br., a oficjalnie wejdzie w życie najprawdopodobniej w czerwcu br. Kraje członkowskie Unii Europejskiej będą miały od tego momentu dwa lata na dostosowanie do nowych wymogów porządku prawnego w zakresie przetwarzania danych osobowych.

Do najważniejszych zmian wprowadzonych przez RODO należą:
• wprowadzenie nowej kategorii danych spseudonimizowanych, mającej szczególne znaczenie dla różnych działań w zakresie marketingu internetowego,
• ustanowienie nowych zasad pozyskiwania zgód od podmiotów danych, w tym zgód osób małoletnich,
• określenie zasad dopuszczalnego profilowania danych,
• określenie statusu i sposobu wykonywania zadań przez ABI,
• wprowadzenie nowych zasad transferów danych do państw trzecich,
• ustanowienie systemu wysokich kar pieniężnych jako sankcji administracyjnych za naruszenie przepisów o ochronie danych osobowych.

– Uchwalone rozporządzenie, które wpłynie na funkcjonowanie nie tylko organizacji przetwarzających dane osobowe z siedzibą na terenie Unii Europejskiej, ale także tych świadczących usługi na rynku europejskim, jest efektem długoletnich konsultacji na szczeblach państwowych i europejskim. Podmioty działające na rynku internetowym zobowiązane będą do dostosowania swoich produktów, usług, procesów i polityki prywatności do nowego prawa w przeciągu 24 miesięcy. W związku z tym planujemy już podjęcie działań edukacyjnych, aby zmiany były zrozumiałe i proces ich wdrażania przebiegł sprawnie – wyjaśnia Włodzimierz Schmidt, prezes zarządu IAB Polska.

::

Fot. Fotolia.com/Educester

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF