BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

🚀 No i wylądował! Polski astronauta ulubieńcem mediów i internautów

Sławosz Uznański-Wiśniewski jest drugim Polakiem w historii, który poleciał w kosmos – blisko 47 lat po słynnym locie Mirosława Hermaszewskiego z 1978 roku. Jego udział w misji Ax-4 wzbudził ogromne zainteresowanie w polskich mediach – eksperci z Instytutu Monitorowania Mediów (IMM) odnotowali blisko 2 mld potencjalnych kontaktów z przekazem, a zaangażowanie w mediach społecznościowych to blisko 5 milionów reakcji, komentarzy i udostępnień. Temat pojawiał się w mediach głównego nurtu oraz popularno-naukowych, dzięki czemu znacząco przyczynił się do popularyzacji nauki i wiedzy o kosmosie w Polsce.

Nowe gwiazdy internetu – popularyzatorzy nauki z rekordami zasięgu

Misja Uznańskiego-Wiśniewskiego była momentem przełomowym dla twórców internetowych popularyzujących naukę. Wśród najbardziej angażujących  profili w badanym przez IMM okresie  są: „Z głową w gwiazdach” , który zanotował 184,6 tys. interakcji oraz „doktor_z_tiktoka” – 57,1 tys. Wysokie wyniki osiągnęli również Maciej Kawecki (27,9 tys.), Astrofaza (16,9 tys.) czy Nauka. To Lubię (8,0 tys.).

Dane IMM pokazują, że obok dużych portali i stacji TV, to właśnie ambitne, eksperckie, a jednocześnie angażujące treści zyskały wyjątkową popularność i docierają do setek tysięcy internautów. Widać wyraźnie, że odbiorcy szukają dziś prostych, ale wiarygodnych wyjaśnień i inspirujących treści – zauważa Tomasz Lubieniecki, Kierownik Działu Raportów Medialnych w IMM.

Rekordowe zainteresowanie przebiegiem misji potwierdzają również dane na temat liczby wyświetleń transmisji ze startu rakiety Falcon 9, odłączenia kapsuły Dragon od stacji ISS i lądowania. Łącznie na oficjalnych kanałach YouTube NASA, ESA, POLSA i Axiom Space odnotowały one ponad 2,5 mln wyświetleń (dane z 17.07.2025 r.).

Płaska Ziemia i studio NASA? Teorie spiskowe wciąż mocno widoczne

Choć wśród użytkowników social mediów dominowały komentarze pozytywne, nie brakowało głosów podważających autentyczność misji. Pod filmami Uznańskiego-Wiśniewskiego – szczególnie na TikToku – pojawiały się stwierdzenia, że „to wszystko nagrane w studiu” albo „Ziemia jest płaska”. Do wątku szerzenia fake newsów odnosiły się także mainstreamowe redakcje i wysokozasięgowe kanały o tematyce popularnonaukowej:

Źródło: rp.pl, fb.com/nocneniebopl

Choć część z wpisów o płaskiej ziemi była żartobliwa, ich duża skala przypomina o tym, w jakim kryzysie jest dzisiaj autorytet nauki – zwłaszcza w powszechnie dostępnej, spolaryzowanej przestrzeni mediów społecznościowych, w której ścierają się różne światopoglądy i gdzie popularne są dezinformacja oraz hejt – komentuje ekspert z IMM.

Profile Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego z 2,6 mln interakcji

Sławosz Uznański-Wiśniewski chętnie relacjonował postępy misji na własnych kanałach komunikacji. Analitycy IMM policzyli, że łącznie w social mediach zanotował ponad 2,6 mln interakcji i aż 19 mln wyświetleń. W okresie 1 czerwca – 16 lipca br. największą widownię miał TikTok astronauty (12,8 mln wyświetleń), a najwięcej interakcji wygenerował Instagram (ponad 1 mln reakcji pod 28 postami).

Tylko w pierwszej połowie lipca (1-16.07) jego profile zyskały dziesiątki tysięcy nowych obserwujących – 92 tys. na Instagramie, 57 tys. na Facebooku, 22 tys. na TikToku i 3,7 tys. na X (Twitterze).

Misja Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego wyraźnie rozbudziła zainteresowanie Polaków tematyką kosmiczną i naukową. To ważny sygnał, że autentyczna, osobista komunikacja oparta na wiedzy i pasji trafia do szerokiego grona odbiorców. Znaczenie miały także historyczne okoliczności tego wydarzenia zauważa Tomasz Lubieniecki z IMM.

Źródło: instagram.com/astro_slawosz

Który z krajów najbardziej kibicował misji Ax-4?

Choć w liczbach bezwzględnych największy zasięg na portalach internetowych osiągnął Shubhanshu Shukla w Indiach, wynika to głównie z ogromnej populacji tego kraju. W przeliczeniu na mieszkańca, to Tibor Kapu był widoczny najczęściej wśród rodzimych internautów – statystyczny mieszkaniec Węgier w wieku od 15. roku życia miał średnio aż 8 kontaktów z informacjami o swoim astronaucie.

Sławosz Uznański-Wiśniewski również osiągnął wysoki wynik – 5 kontaktów na statystycznego mieszkańca Polski od 15 r. ż. – co uplasowało go tuż za Węgrem. Przedostatnie miejsce zajmuje astronauta z Indii z liczbą 2 kontaktów na mieszkańców swojego kraju. Najniższy wskaźnik zanotowano na portalach internetowych w USA, gdzie udział Peggy Whitson w misji nie wzbudził aż takiego zainteresowania.

Dla Amerykanów loty kosmiczne mają mniej unikalny charakter, gdyż przestrzeń kosmiczną odwiedziło już ponad 350 astronautów pochodzących z USA – komentuje ekspert IMM.

Stacje radiowe najpopularniejszym źródłem informacji

Temat udziału Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego w misji Ax-4 osiągnął blisko 1,9 mld zasięg we wszystkich typach mediów. Oznacza to, że statystyczna osoba w Polsce od 15 r. ż. miała kontakt z tymi treściami średnio 59 razy.

Największe dotarcie miało radio (834 mln kontaktów), telewizja (536 mln) i media społecznościowe (300 mln). Portale internetowe i prasa również wygenerowały milionowe zasięgi – odpowiednio 150 mln i 75 mln.

W radiu temat najczęściej podejmowały redakcje RMF FM, Radio ZET i Program I Polskiego Radia. W telewizji najczęściej mówiły o nim TVN24, TVP1 oraz TVP Info. Wśród portali internetowych o udziale polskiego astronauty w misji najczęściej wzmiankowały: Onet, Fakt i TVN24.pl, a wśród tytułów prasowych – „Angora”, „Gazeta Wyborcza i „Super Express”. W mediach społecznościowych analitycy IMM odnotowali łącznie 4,7 mln interakcji – reakcji, komentarzy i udostępnień –  z treściami dotyczącymi Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego, w tym 2,6 mln na kanałach własnych astronauty.

::

Metodologia

Analizę przeprowadzono na postawie przekazów w polskiej prasie radiu, telewizji, portalach internetowych i social mediach oraz w zagranicznych portalach internetowych w dniach 1.06-16.07.2025 r. (do g.12.00).

Szacowana liczba kontaktów z przekazem na mieszkańca danego kraju oznacza, ile razy statystyczna osoba od 15 r. ż. żyjąca w kraju pochodzenia członka misji mogła mieć kontakt z badaną treścią na rodzimych portalach internetowych.

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na pełną lub częściową publikację materiałów pod warunkiem podania źródła (pełna nazwa: Instytut Monitorowania Mediów). W przypadku wykorzystania grafik należy wskazać źródło (nazwę Instytut Monitorowania Mediów lub logotyp) przy każdej grafice.

::

O Instytucie Monitorowania Mediów:

IMM od ponad 25 lat jest liderem w branży analityki przekazów mediowych w Polsce. Od 2008 roku oferuje swoje usługi również w Rumunii pod marką mediaTRUST. IMM wspiera firmy, instytucje i marki osobiste w efektywnym mierzeniu i raportowaniu wyników komunikacji zewnętrznej, planowaniu strategii oraz przeciwdziałaniu kryzysom wizerunkowym. Firma jako jedyna na rynku integruje wyniki publikacji ze wszystkich rodzajów mediów w jednym narzędziu, w tym również reklamy. Wykonuje również raporty i analizy jakościowo-statystyczne. IMM obsługuje tysiące klientów w kraju i zagranicą — międzynarodowe korporacje, małe firmy, instytucje, administrację publiczną, organizacje pozarządowe, agencje PR, agencje marketingowe, artystów oraz sportowców.

Monitoring IMM obejmuje prasę, radio, telewizję, portale internetowe, media społecznościowe, a także podcasty i kanały wideo.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF