...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Błędy kobiet w budowaniu pozycji zawodowej

Kobiety i mężczyźni mają swój sposób sięgania po więcej w życiu. Mężczyzn często motywuje sam fakt zdobywania sukcesów, kobiety potrzebują czegoś więcej.

Kobiety w przeciwieństwie do mężczyzn idą w biznesie „po swoje” powoli i rozważnie. Sukces w rozumieniu kobiety jest ściśle powiązany z poczuciem spełnienia, misji, budowania zaufania i relacji. Nierzadko zdarza się, że kobiety wykształcone wciąż mniej zarabiają od mężczyzn, pracując na tych samych stanowiskach.

Z badań Sally Hellgessen, amerykańskiej pisarki i autorki książki „How Women Rise” wynika, że kobiety popełniają 7 kluczowych błędów w budowaniu swojej pozycji w firmie. Dwa najważniejsze to:

1. Perfekcjonizm

Perfekcjonizm atakuje umysł, zawłaszcza emocje, a potem ciało. Kobieta, aby zdecydować się na kolejny krok w karierze zawodowej musi być na 100% pewna swoich kompetencji. Z psychologicznego punktu widzenia perfekcjonizm to obawa przed porażką, niezrozumieniem, czyli czynnikami blokującymi naturalne zachowania i podejmowanie odważnych decyzji.

Elżbieta Krokosz, dyrektor zarządzająca Talent Development Institute, master coach i ekspertka od talentów oraz zarządzania talentem swoim i innych

2. Chęć bycia lubianą

Słynne badanie Harvard Business School na podstawie sukcesu zawodowego Heidi Roizen pokazuje wyzwania stojące przed kobietami, tylko dlatego, że…są kobietami.

Heidi Roizen odnosiła sukcesy zawodowe, pracując jako inwestor venture capital w Dolinie Krzemowej. W ramach eksperymentu w 2002 r. Profesor z Columbia University przedstawił historię jej zawodowego sukcesu dwóm grupom studentów. W jednej z wersji zmienił imię z „Heidi” na „Howard”, czyli przedstawił historię mężczyzny. Okazało się, że tylko Howard zdobył sympatię uczestników badania, dla których był godnym podziwu rekinem biznesu, jak i sympatycznym facetem, z którym miło spędzać wolny czas. Do kobiety sukcesu – Heidi mieli już o wiele mniej sympatii.

Wyniki eksperymentu jasno pokazują, że postrzeganie sukcesu zawodowego kobiety i mężczyzny jest krzywdzące. Bogate życie zawodowe  sprawia, że automatycznie kobiety są mniej lubiane, a mężczyźni wręcz odwrotnie, zyskują. Taki pogląd powoduje, że panie o wiele rzadziej decydują się spektakularną karierę zawodową lub wycofują się z niestandardowych pomysłów.

Elżbieta Krokosz, dyrektor zarządzająca Talent Development Instutite, master coach i ekspertka od talentów oraz zarządzania talentem swoim i innych

 

Kompetencje, które rozbiją szklany sufit

Pierwszą z kompetencji jest odwaga menedżerska, do podejmowania niepopularnych decyzji, za które kobieta można być nielubiana, do ryzyka — odważnego działania w sytuacjach niepewności oraz do bycia autentyczny. Druga kompetencja jest związana z poznaniem siebie, swoich potrzeb, czyli inspirowanie samej siebie do realizacji rozwojowych celów. Kiedy kobieta czuje, że “walczy o coś ważnego” to jest w stanie znaleźć w sobie pokłady kompetencji i siły do “przenoszenia gór”. I stąd tak ważne w świadomym rozwoju kobiet, w sięganiu po więcej to, aby poznać o jakie cele naprawdę chciałaby zawalczyć? Co ważnego zawodowo, chciałabym osiągnąć, co nie jest tylko sukcesem dla samego sukcesu, ale właśnie realizacją czegoś naprawdę ważnego.

Elzbieta Krokosz, Talent Development Instutite


źródło: Talent Development Instutite

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF