Czekają nas jedne z najdroższych świąt wielkanocnych od wielu lat [RAPORT]

929

Spełniły się pesymistyczne przewidywania ekonomistów, w marcu inflacja przekroczyła psychologiczną granicę 10 % osiągając najwyższy wynik od niespełna 22 lat. W trakcie przedświątecznych zakupów Polacy już odczuwają to przy sklepowych półkach. Badanie i Raport Koszyk Zakupowy® przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency wykazały w marcu 2022 r. wzrost o 4,4% cen produktów względem tego okresu w 2021 r. Najmocniej widoczna podwyżka cen została odnotowana w grupie produktów kojarzących się ze świętami – rekordowy wzrost sięgający prawie 54 % dotknął produkty tłuszczowe, nabiał podrożał o prawie 10 %, a mięso wędliny i ryby o prawie 4 %, napoje i alkohol o ponad 15 %. Według prognoz na zbliżające się święta albo wydamy znacznie więcej niż dotychczas, albo będą musiały być skromniejsze.

50 kreatywnych 750x100px

Utrzymujące się wysokie ceny paliw, gazu i energii mają i będą miały negatywny wpływ na producentów, co przełoży się na portfele Polaków w kolejnych miesiącach. Przedstawione wyniki badania ASM Sales Force Agency pokazały, że Polacy podczas codziennych zakupów muszą mierzyć się z konsekwencjami obecnej sytuacji geopolitycznej. W 10 sieciach na 13 objętych badaniem, ceny w marcu br. były wyższe niż̇ w lutym i prawdopodobnie ta tendencja nie ulegnie zmianie.

Wyższa średnia cena koszyka

Badanie i Raport Koszyk Zakupowy® przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency wykazało w marcu 2022 r. średnią cenę koszyka na poziomie 239,93 zł. To wzrost o 4,69 zł, czyli ok. 2% w porównaniu do lutego br. Wzrost średnich cen koszyków między marcem a lutym 2022 r. został odnotowany w 10 na 13 analizowanych sieci sprzedaży. W marcu 2022 roku to nie kanał sprzedaży interetowej (e-grocery) był najdroższy. W tym miesiącu okazała się nim inna sieć Cash&Carry, w której średni koszyk zakupowy podrożał od lutego o 13,51%.
Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 187,13 zł (więcej o 4,82 zł niż w lutym), natomiast koszyk produktów najdroższych – 336,42 zł (więcej o 31,67 zł niż w lutym). Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w marcu 2022 r. wyniosła 149,29 zł i jest ona o 26,86 zł wyższa niż w lutym. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w marcu 2022 r. była wyższa o 4,74% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w marcu 2022 r. droższy o 6,66% niż w 2021 r.

Ceny produktów na święta pną się w górę

Zestawienie cen poniższych kategorii produktowych rok do roku pokazuje, że w marcu 2022 r. względem 2021 r. podrożało 6 kategorii produktów: mięso, wędliny i ryby, napoje, dodatki, nabiał, używki i alkohol oraz produkty tłuszczowe. Wciąż największy wzrost cen w skali roku (53,75%) odnotowano w zeszłym miesiącu w kategorii produktów tłuszczowych. Widać, że ten wzrost jest coraz większy. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency wynika, że nabiał podrożał o prawie 10 %, mięso wędliny i ryby o prawie 4 %, a napoje i alkohol o ponad 15%.

Czekają nas jedne z najdroższych świąt wielkanocnych od wielu lat. Inflacja mierzona przez GUS przebiła poziom ponad 10 procent, ale wiele produktów podrożało znacznie więcej. W tej grupie są głównie produkty tłuszczowe, z rekordowym wzrostem sięgającym prawie 54 %. Naszym zdaniem stale rosnące ceny paliw, gazu i energii bardzo negatywnie wpływają i w kolejnych miesiącach nadal będą wpływać na producentów. Wielu z nich już podniosło poziom cen swoich towarów lub zmieniło ich gramaturę. Mimo że sieci handlowe starają się rekompensować te podwyżki akcjami promocyjnymi na poszczególne produkty to w kolejnych miesiącach też będą zmuszone rewidować swoje ceny i to niestety w górę

Patryk Górczyński, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency

Największy spadek cen w marcu 2022 widzimy z kolei w przypadku produktów sypkich (16,8%). W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii chemia domowa i kosmetyki (w marcu 2022 r. taniej o 0,65%).

Najtańsze i najdroższe zakupy w marcu 2021

Badanie koszyka zakupowego przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency w marcu 2022 r. wskazało, że najtańsze zakupy można było zrobić́ w dyskontach (231,08 zł). Pozycję lidera z najniższym wynikiem średniej wartości koszyka zakupowego utrzymała sieć Auchan. Wartość koszyka w sieci wyniosła 210,29 zł – to o 6,73 zł więcej niż najtańszy koszyk w lutym br., należący przed miesiącem również do Auchan. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym a drugim i trzecim sklepem w rankingu są znaczące i wyniosły odpowiednio więcej o 17,58 zł (Lidl) i 20,03 zł (Makro). Najdroższa w marcu 2022 r. była inna sieć Cash&Carry, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 272,72 zł, czyli o 30% więcej niż w najtańszych sklepach Auchan.


Marzec potwierdził, że w przypadku minimalnych cen produktów, liderem jest Auchan, który oferował 17 produktów w cenach minimalnych. Następnie uplasowała się Biedronka i Lidl z 5 produktami z najniższymi cenami. 4 produkty w cenach minimalnych oferowały w marcu br. sklepy sieci Kaufland, po 3 można było znaleźć w sieciach Intermarché, Makro i Netto, po 2 takie produkty stwierdzono w sklepach E.Leclerc oraz innej sieci Cash&Carry, a po 1 w sklepach Carrefour oraz Dino.
Najwięcej najdroższych produktów (16) można było w marcu br. znaleźć w sieci E.Leclerc. Tuż za nią znalazły się sklepy POLOmarket (8 produktów), a dalej: Dino (7 produktów), Biedronka, Lidl oraz inna sieć Cash&Carry (5 produktów), Intermarché i Kaufland (4 produkty), Netto (3 produkty), Auchan (2 produkty) i Carrefour z 1 produktem z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych.

Kwartalne podsumowania

W skali I kwartału 2022 najtańsza była sieć Auchan (ze średnią̨ wartością̨ koszyka zakupowego na poziomie 205,41 zł), choć́ w każdym kolejnym miesiącu pierwszego kwartału wartość koszyka w tej sieci rosła. Najbardziej wzrosła w marcu, mniej w lutym. Najdroższa spośród sklepów tradycyjnych była inna sieć Cash&Carry z koszykiem na poziomie 257,39 zł. To o 25% więcej niż w Auchan.
Pod względem najwyższych cen, podium w skali kwartału zajmują sieci – najdroższe jest e-grocery (wartość koszyka 261,77 zł), w którym najdrożej było w lutym, a ceny znacząco spadły w marcu. Drugą pozycję zajęła inna sieć Cash & Carry (257,39 zł), w której ceny obniżono w lutym, ale w marcu były o wiele wyższe niż w styczniu. Na trzeciej lokacie uplasował POLOmarket (249,37 zł), gdzie ceny nieco spadły w lutym, ale mocno wzrosły w marcu.

Interesujące obserwacje przynosi porównanie cen w I kwartale 2022 r. wobec 2021 r. Na 10 analizowanych sieci handlowych oraz kanału sprzedaży online w aż 8 ceny koszyka w I kwartale 2022 były wyższe niż przed rokiem. W największym stopniu ceny wzrosły w sklepach Biedronka (7,1%), Makro (5,60%), Kaufland (5,45%) oraz w Lidlu (4,81%).
Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy® przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso i wędliny, napoje, słodycze, alkohole, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce.

Pełny raport znajdziesz tutaj !


Źródło:Prepare

 

Komentarze
Ładowanie...

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. AkceptujęDowiedz się więcej