Content marketing: wskazówki dla początkujących
Co to jest content marketing? Czy jest skuteczny? Pytań jest wiele, a odpowiedzi wcale nie są jednoznaczne. Co ekspert, to inne podejście do tematu marketingu treści, więc łatwo się w tym wszystkim pogubić. Poniżej spisałem dla Ciebie najważniejsze rzeczy, na które warto zwrócić uwagę i o nich pamiętać.
Przede wszystkim content marketing nie jest niczym nowym. Jednym z jego najlepszych, oldschoolowych przykładów jest Przewodnik Michelin z 1900, który oczywiście wydawany jest do dziś, a jego gwiazdki dla restauracji są najbardziej pożądanym wyróżnieniem w branży gastronomicznej. Zobaczcie przykłady z poniższej infografiki:
Jaka jest definicja content marketingu?
Oto moja propozycja:
Content marketingiem nazywamy działania promocyjno-reklamowe, które nie namawiają bezpośrednio do zakupu danego produktu bądź usługi. Marketing treści wykorzystuje wszystkie możliwe formaty treści, które mają charakter poradnikowy i edukacyjny.
Content marketing pozycjonowaniem stoi
Myśląc o marketingu treści (polska nazwa) pamiętaj, że to nie są tylko działania w świecie online. Content marketing to wszelkiego rodzaju broszury drukowane, które wydaje niemal każda sieć handlowa. To też tak zwany custom publishing, czyli wydawnictwa własne. Mają one charakter masowy i olbrzymi zasięg – zwłaszcza w takich sieciach jak Lidl, Biedronka czy Rossmann.
W internecie natomiast content marketing jest ściśle związany z pojęciem inbound marketingu. Chodzi o to, aby w czeluściach internetu zamieścić wartościowe treści, w odpowiedzi na zapytanie wpisywane przez użytkowników w wyszukiwarki. Zapytanie oczywiście musi być powiązane z marką, którą promujesz. Dla przykładu: producent detergentów powinien przygotować materiały poradnikowe na temat tego jak domowym sposobem wywabić ciężkie plamy.
Jeśli takie treści mają realną i praktyczną wartość dla odbiorcy, to wtedy jego wdzięczność może przenieść się na markę, która je dostarczyła (również przy półce sklepowej).
Marketing treści jest dla cierpliwych
Jak już wyżej wspomniałem content marketing jest bardzo powiązany z działaniami w wyszukiwarkach internetowych, a one wymagają cierpliwości. W internecie napisano już o wszystkim i to na sto różnych możliwych sposobów. Twoje content marketingowe treści muszą walczyć z tysiącami innych na pierwszej stronie wyników wyszukiwania (ok. 90 proc. osób nie przechodzi do drugiej strony). Żaden materiał, za wyjątkiem newsowych i trendujących, nie jest w stanie od razu wskoczyć do pierwszej dziesiątki wyszukiwań. Często potrzeba na to przynajmniej 3-6 miesięcy i wsparcia reklamowego. Dlatego content marketing to działania długofalowe, które na początku nie przyniosą spodziewanych rezultatów.
Dla kogo jest content marketing?
Kolejna zaleta marketingu treści: każdy może go robić. Zarówno w komunikacji B2C jak i B2B, zarówno duże jak i małe firmy mogą skorzystać z dobrodziejstw jakie przynosi. Oczywiście najlepiej sprawdzi się w branży B2B gdzie zakupy są przemyślane, w łańcuchu decyzyjnym jest przynajmniej kilka osób, a cały proces trwa tygodniami lub miesiącami. Wtedy treści zdążą się spozycjonować w wyszukiwarkach. W B2B towary i usługi w większym stopniu kupuje się racjonalnie, w przemyślany sposób poszukując wcześniej o nich informacji w internecie. Idąc do supermarketu raczej nie szukasz informacji online i nie porównujesz serków śniadaniowych czy ryżu.
Formaty treści w content marketingu
Następne lata będą należały do treści wideo, dlatego też na tym formacie powinieneś się skupić. Jednak musisz się wykazać kreatywnością bo gadające głowy i wywiady trochę nam się znudziły. Absolutnym must have są wszelkiego rodzaju tutoriale dotyczące twojego produktu bądź usługi. Musisz zająć się tym na samym początku, zanim takie treści nie zostaną stworzone przez innych użytkowników – wtedy może być Ci ciężko odebrać im pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwania. Jeśli o treści wideo chodzi to pamiętaj, że drugą największą wyszukiwarką internetową jest Youtube. Zwróć uwagę czy dobrze opisane są wszelkie materiały.
Bardzo popularnymi formatami są wszelkiego rodzaju raporty i badania. Są to wartościowe treści, które są chętnie wykorzystywane i udostępniane w social media, ale również pocztą pantoflową (np. przez email czy komunikatory). Dobrze aby takie raporty wzbogacić odpowiednią liczbą grafik z najważniejszymi informacjami czy wnioskami.
Popularną formą są też artykuły sponsorowane zamieszczone na zasięgowych serwisach. Nie jest to tania opcja, do tego muszą być podpisane jako materiały zapłacone, co może zniechęcić niektórych użytkowników przed zapoznaniem się z nimi. Jednak w zamian za to dosyć szybko zdobędziesz na nich duży ruch. Ich pozycjonowanie szybciej przyniesie pożądane skutki, dzięki sile strony, na której zostały opublikowane.
::
Jakie znasz dobre przykłady zastosowania content marketingu? Czy stosujesz go w swojej firmie?
Zachęcam do dzielenia się doświadczeniem w komentarzach.
Wpis pochodzi z bloga Whysosocial.pl